سفر به دیورش، روستایی جادویی و سرسبز در استان گیلان

به گزارش مجله جاودان، روستای ییلاقی دیورش از جاذبه های گردشگری رودبار در استان گیلان است. این روستا با مردمی خون گرم و طبیعتی بکر و دست نخورده، یکی از برترین مقاصد سفر در شمال کشور به شمار می آید.

سفر به دیورش، روستایی جادویی و سرسبز در استان گیلان

روستای دیورش از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار، در هفت کیلومتری توتکابن واقع شده است و یکی از زیباترین منطقه ها طبیعی استان گیلان است.

در سفر به استان گیلان با تنوع جاذبه های طبیعی و روستاهای سرسبز، با انبوهی از مکان های تماشای مشهوری مانند شهر انزلی، رشت، ماسوله یا قلعه رودخان روبه رو خواهید شد؛ اما سفر به روستایی خلوت و با طبیعتی منحصر به فرد، قطعا از آن دسته تجربه هایی است که نباید در گیلان از دست داد. با خبرنگاران همراه شوید و درباره روستای بی نظیر دیورش، بیشتر بخوانید.

آثار تاریخی کشف شده در منطقه دیورش، نشان می دهند که قدمت این روستا به 500 سال قبل بازمی گردد. دیورش در 3.5 کیلومتری روستای تماشای شیرکوه واقع شده است و بعضی از ریش سفیدان این منطقه بر این باور هستند که دیورش، قبل از به وجود آمدن شیرکوه، یک آبادی بوده است. این روستا با دامداری، کشاورزی، کوره های زغال گیری و نجاری در جنگل به وجود آمده است.

روستای دیورش از سمت جنوب به وسیله جاده ای خاکی که تنها راه ارتباطی روستا است به شیرکوه متصل شده است و از سمت غرب به روستای پنج خاله به وسیله راه مالرو و پیاده رو محدود می گردد. جنگل های سرسبز و متراکم از سمت شرق و شمال، دیورش را احاطه نموده اند.

روستای کوهپایه ای دیورش با 11 محله کوچک و پراکنده از دره ها و تپه های متعددی تشکیل شده است. رودخانه ای زیبا و خروشان از میان روستا عبور می نماید و همانند شاهرگی حیاتی، باعث زنده ماندن دیورش و سرسبزی و طراوت آن شده است. این رودخانه از چشمه سفید آب سرچشمه می گیرد.

موقعیت مکانی دیورش در ارتفاعات، این منطقه را به سکونتگاهی خارق العاده در فصل های گرم سال در شمال کشور تبدیل نموده است. مشهورترین ییلاق دیورش، لارنه در بالادست روستا است که در کوهپایه قله درفک واقع شده است. از دیگر ییلاق های این منطقه می توان به زردگلی، لنگه، چالسراکی و دیوخانی در منطقه عمارلو اشاره نمود که بیشتر اهالی روستا در نیمه اول سال در فصل بهار و تابستان به آن ها کوچ می نمایند.

آب و هوای روستای دیورش

آب و هوای روستای دیورش، کوهستانی و مرطوب است و بادهای قالب از سمت شمال به داخل روستا می وزند.

جاذبه های گردشگری دیورش

جنگل نورچشمه

گشت و گذار در جنگل نورچشمه با آب و هوایی دلچسب، کلبه های چوبی، چشمه ای پر آب و زیبا و در نهایت غار دیورش، خاطره ای فراموش نشدنی برای شما رقم خواهد زد. پس از رسیدن به روستای دیورش در چند کیلومتری شیرکوه، سفر خود را در جهت پاکوب جنگل شروع کنید و با گوش جان سپردن به صدای پرندگان، جهت خود را ادامه دهید تا به نورچشمه برسید.

جنگل های انبوه منطقه دیورش با گونه های بلوط، توسکا، افرا، راش، چنار و میوه های جنگلی مانند ازگیل، آلوچه،گلابی وحشی، زالزالک و خرمالو با درختانی بلند و سر به فلک کشیده، یک منظره طبیعی بی نظیر را خلق نموده اند. از گونه های جانوری این جنگل ها می توان به گراز وحشی، جوجه تیغی، خرس، روباه و گرگ اشاره نمود. در سفر به این منطقه باید مراقب حیوانات وحشی باشید.

سکوت زیبای جنگل، شما را به تجربه ای بی نظیر و منحصر به فرد دعوت می نماید و در ادامه راه با جهتی سنگلاخی و شیب دار روبه رو خواهید شد که شما را به یک ماجراجویی عجیب و غریب و رمزآلود خواهد برد.

غار نورچشمه یا دیورش

غار رمزآلود نورچشمه، یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری دیورش در عمق جنگل واقع شده است. جهت رسیدن به این غار از عمق جنگل با پس زمینه قله با ابهت درفک، جهتی سخت و سنگلاخی است، اما مطمئن باشید که به محض رسیدن به غار، تمام سختی های راه را فراموش خواهید کرد.

با پیشروی در جهت جنگلی شیب دار به سمت بالا، کم کم دهانه غار نمایان می گردد. با رسیدن به غار نورچشمه، وقتی به آرامی از روی سنگ ها پایین می روید، آب بسیار سرد و آرام درون غار را خواهید دید. عمق آب در این غار بسیار زیاد است و برای جلوتر رفتن، باید شنا بلد باشید. در کنار این غار، حفره ای واقع شده است که محل زندگی خفاش ها است. یکی از مجذوب نماینده ترین تجربیات در این غار، خاموش کردن هدلامپ ها و گوش سپردن به سکوت غار و صدای خفاش ها در تاریکی است.

برای رسیدن به غار دیورش، حتما باید کفش مناسب طبیعت گردی بپوشید و هدلامپ و یک دست لباس اضافه در کوله پشتی خود بگذارید. ورود به غار رایگان است و برای بازدید از آن، یک نصف روز زمان احتیاج دارید.

سرچشمه سفیدآب دیورش

سرچشمه پرآب سفیدآب، یکی از زیباترین جاذبه های تماشای دیورش است. برای رسیدن به این چشمه که آب بسیار سردی دارد، باید در جهتی خاکی از روستای دیورش، پیاده روی کرد. منظره ها اطراف رودخانه تا سرچشمه سفیدآب، واقعا شگفت انگیز هستند. به همراه داشتن کفش مناسب کوهپیمایی را از قلم نیاندازید.

آب سرچشمه سفید آب دیورش، یکی از برترین و گواراترین آب هایی است که تا به امروز نوشیده اید. به این سرچشمه، طلای ناب شهرستان رودبار می گویند و بسیاری از روستاهای رودبار و بخش رحمت آباد، آب خود را از آن تامین می نمایند.

پل تاریخی گِل پل

اگر از علاقه مندان به تاریخ هستید، حتما از پل تاریخی گِل پل در روستای دیورش تماشا کنید.

دیگر جاذبه های گردشگری

از دیگر تماشای های دیورش، می توان به تپه های سرسبز، کوه های پلنگ کول با منظرهی خارق العاده و ییلاق لارنه اشاره نمود. علاقه مندان به کوهنوردی نیز می توانند به قله درفک در نزدیکی دیورش صعود نمایند.

جهت دسترسی به دیورش

اگر از تهران به سمت استان گیلان حرکت نموده اید، پس از عبور از استان البرز، قزوین و شهر رودبار، وارد آزادراه قزوین-رشت شوید. پس از حدود 15 دقیقه، ورودی شهر توتکابن را خواهید دید. با ورود به توتکابن و حدود پنج دقیقه رانندگی به یک جاده فرعی خواهید رسید. اگر این جاده را پیدا نکردید، می توانید از اهالی خون گرم و مهربان روستا، جهت دسترسی به شیرکوه و دیورش را بپرسید.

با ورود به جاده فرعی به سمت بالا با جاده ای آسفالت شده و منظرههایی بدیع از دشت، کوه و منظره ها طبیعی روبه رو خواهید شد. پس از حدود 10 دقیقه به روستای شیرکوه می رسید. با عبور از شیرکوه از کنار مسجدی وارد راه روستای دیورش خواهید شد. تمام جهت رسیدن به دیورش، جنگلی است و خود راه، تجربه ای فوق العاده برای شما رقم خواهد زد. تابلوهای به سمت سفیدآب را دنبال کنید تا به روستا برسید.

بافت روستای دیورش

دیورش، روستایی پراکنده است و خانه های آن، عموما یک طبقه، کرسی بلند و با سقف شیروانی هستند و به ندرت خانه های قدیمی دو طبقه در آن دیده می گردد. مصالح استفاده شده در خانه های روستای دیورش، گل، سنگ، چوب، گچ، سیمان و حلب هستند.

برترین زمان سفر به دیورش

بهار و تابستان، برترین زمان سفر به روستای زیبای دیورش هستند، زیرا در فصل های سرد سال به علت وجود بارندگی و سنگلاخی و شیب دار بودن جهت، سفر به این منطقه سخت است.

غذاهای محلی

در سفر به این روستا به هیچ وجه امتحان کردن غذاهای خوش طعم و رنگارنگ بومیان و نان های محلی را از دست ندهید.

منبع: کجارو / دالاهو / سیری در ایران
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2017

به "سفر به دیورش، روستایی جادویی و سرسبز در استان گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به دیورش، روستایی جادویی و سرسبز در استان گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید