شناسایی یک ویروس عفونی در حال ظهور در ژاپن

به گزارش مجله جاودان، دانشمندان ژاپنی از شناسایی ویروسی ناشناخته که قادر است انسان را آلوده کرده و باعث بیماری شود، خبر دادند.

شناسایی یک ویروس عفونی در حال ظهور در ژاپن

به گزارش خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، بیماری عفونی در حال ظهور ناشی از ویروسی منتقله که در ژاپن شناسایی شده است.

ویروس عفونی نو، با نام ویروس یزو (Yezo)، از طریق گزش کنه منتقل و باعث بیماری می شود که با تب و کاهش پلاکت ها و لکوسیت های خون تعیین می شود. این کشف از طریق محققان دانشگاه هوکایدو و همکارانش اجرا شده و نتایج آن در مجله Nature Communications منتشر شده است.

کیتا ماتسونو، ویروس شناس در موسسه بین المللی کنترل بیماری زئونوز در دانشگاه هوکایدو، می گوید: از سال 2014 تا به امروز حداقل هفت نفر به این ویروس نو در ژاپن مبتلا شده اند، اما تا کنون هیچ مورد فوتی تایید نشده است.

ویروس یزو پس از آنکه یک مرد 41 ساله در سال 2019 با تب و درد پا در بیمارستان بستری شد، پس از گزیدگی ناشی از یک حشره که گمان می رود کنه باشد، در حین قدم زدن در جنگل محلی در هوکایدو کشف شد. او تحت درمان قرار گرفت و پس از دو هفته مرخص شد، اما آزمایش ها نشان داد که او به ویروس های شناخته شده منتقل شده از طریق کنه در منطقه آلوده نشده است. بیمار دوم پس از نیش کنه در سال بعد با علائم مشابهی ظاهر شد.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروس های جدا شده از نمونه های خون دو بیمار، نوع نوی از ارتونیروویروس را نشان داد که نوعی از ویروس های ویروسی است که شامل عوامل بیماری زایی مانند ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است. دانشمندان آن را به نام ویروس Yezo، پس از نام ژاپنی هوکایدو، جزیره ای بزرگ در شمال آن کشور کشف شد، نامگذاری کردند.

ویروس نو بیشترین ارتباط را با ویروس سولینا و ویروس تامدی داشت که به ترتیب در رومانی و ازبکستان تشخیص داده شد که اخیرا گزارش شده است که ویروس اخیر در چین باعث تب حاد در انسان شده است.

سپس دانشمندان نمونه های خون جمع آوری شده از بیماران را که علائم مشابهی را بعد از گزش کنه از سال 2014 نشان دادند، بررسی کردند. آن ها نمونه های مثبت اضافی پنج بیمار را پیدا کردند. این بیماران، از جمله دو مورد اول، دارای تب و کاهش پلاکت خون و لکوسیت ها بودند و شاخص هایی از عملکرد غیر طبیعی کبد را نشان دادند.

برای معین منبع احتمالی ویروس، تیم تحقیق نمونه هایی را که از حیوانات وحشی منطقه بین 2010 تا 2020 جمع آوری شده بود، مورد بررسی قرار داد. آن ها آنتی بادی هایی را برای این ویروس در گوزن شیکاهوکایدو و راکون پیدا کردند. آن ها همچنین RNA ویروس را در سه گونه اصلی کنه در هوکایدو پیدا کردند. ماتسونو می گوید: به نظر می رسد که ویروس یزوع شیوخود را در هوکایدو ایجاد کرده است و به احتمال زیاد این ویروس وقتی از حیوانات از طریق کنه به انسان منتقل می شود، باعث بیماری می شود.

همانطور که همه گیری کووید-19 به طرز چشمگیری نشان می دهد، حیوانات حامل ویروس های ناشناخته بسیاری هستند می توانند این آلودگی را به انسان ها هم انتقال دهند. ماتسونو می گوید: همه موارد عفونت ویروسی یزو که ما تا به امروز می شناسیم به مرگ منجر نشده است، اما به احتمال زیاد این بیماری فراتر از هوکایدو پیدا شده است، بنابراین ما باید فورا در مورد توسعه آن تحقیق کنیم.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر قصد دارد شیوع احتمالی سراسری ویروس نو را در حیوانات وحشی و بیماران ردیابی کند و آن ها می گویند بیمارستان های بیشتری باید برای تشخیص ویروس در بیمارانی که از علائم شکایت دارند، آزمایش کنند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1855

به "شناسایی یک ویروس عفونی در حال ظهور در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی یک ویروس عفونی در حال ظهور در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید