طرح هادی روستایی ، اهداف و پروژه های پیش رو

به گزارش مجله جاودان، سال های ابتدایی دهه 60، زمانی بود که وزارت راه و شهرسازی توجه به توسعه روستاها را در برنامه دولت قرار داد. چنین تصمیمی سبب شد تا طرح توسعه روستایی در دستور کار دولت قرار بگیرد. طرحی که هدف از ایجاد آن فراهم آوردن زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی بود. در واقع رسالت اصلی این طرح ترویج پروژه های عمرانی و آبادانی روستاها است.

طرح هادی روستایی ، اهداف و پروژه های پیش رو

از سال 1366 به بعد، توجه به این طرح از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت پیگیری شد و اکنون نیز به قوت خود باقی است. این پیگیری ها سبب شد تا به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در هفته دولت سال 1401 بیش از هزار و 83 طرح هادی روستایی با بیش از سه میلیارد و هفتصد تومان اعتبار در کشور افتتاح شود.

پروژه های بهره برداری شده طرح هادی مسکن در هفته دولت

بنابر گفته محمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن، 14 هزار و 500 مسکن روستایی در کشور همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسیده است که هزینه آن بالغ بر دو هزار و هشتصد میلیارد تومان بوده است. در دولت سیزدهم نیز پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تصویب شده و با ابلاغ آن می توان برای نوسازی مسکن و یا احداث واحدهای بوم گردی برای درآمدزایی مردم روستانشین و توسعه روستاها استفاده کرد.

برپایی نمایشگاه محصولات تولیدی روستاها

به گفته محمدرضا شاملو، برپایی نمایشگاه محصولات تولیدی روستاها نقش مهمی در توسعه روستا دارد و به همین دلیل نباید به صورت مقطعی برگزار شود. بلکه برگزاری این نوع نمایشگاه ها باید دائمی باشد. او همچنین خاطر نشان کرد برای تأمین زیرساخت های گردشگری در 22 روستای خراسان جنوبی، باید استانداری، بنیاد مسکن و دهیاری روستا مشارکت کنند تا در حدود یک سال تا یک سال و نیم، ظرفیت لازم در روستا فراهم شود.

وظایف طرح هادی روستایی چیست؟

این طرح وظیفه دارد تا نیازها و خواسته های ساکنان روستا را در شرایط حال و آینده بررسی کند. همچنین انواع فعالیت ها و امکانات خدماتی لازم را برای رفع این نیازها و خواسته ها انجام دهد و برای فعالیت های ساختمانی زمین، ساختمان و تاسیسات مطلوب پیشنهاد دهد.

طرح هادی روستایی چه اهدافی دارد؟

از جمله اهداف طرح هادی روستایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستا
  • تأمین عادلانه امکانات با استفاده از تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی
  • هدایت شرایط فیزیکی روستا
  • ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستانشینان و خدمات محیط زیست و عمومی

از آنجایی که مسئول این طرح بنیاد ملی مسکن است، این بنیاد وظیفه دارد تا با گروه های اجرایی جهت طرح و مشاوره قرارداد بسته و طرح های ارائه شده را به صورت فنی مورد بررسی مقدماتی قرار دهد.

همچنین این بنیاد موظف است تا هماهنگی های اجرایی در زمینه انتخاب مشاور و گروه اجرایی را انجام دهد. از دیگر وظایف بنیاد ملی مسکن؛ ابلاغ طرح های تصویب شده به مبادی ذیربط، تامین و تهیه اعتبارات مورد نیاز طرح های هادی، اجرا و اقدام طرح های فیزیکی با همیاری مردم انجام کلیه اقدامات لازم برای بهبود شرایط ساخت در روستا بر اساس طرح های مصوب است.

چگونگی استعلام طرح هادی روستایی

برای استعلام این طرح و آگاهی از اینکه آیا زمین روستایی داخل طرح واقع شده است یا خیر، باید به سه نهاد یعنی دهیاری روستا، شهرداری و بنیاد مسکن مراجعه کرد.

بنابراین باید قبل از اجرای هر گونه ساخت و ساز این استعلام صورت بگیرد و از تحقیقات محلی نیز برای پرس و چو در هر روستا استفاده کرد. اگر زمین روستایی داخل طرح باشد به آن زمین داخل بافت گفته می شود یعنی می توان در آن ساخت وساز انجام داد. در غیر این صورت امکان ساخت وساز در زمین روستایی مدنظر وجود ندارد.

***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2152

به "طرح هادی روستایی ، اهداف و پروژه های پیش رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح هادی روستایی ، اهداف و پروژه های پیش رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید