عکس، دنباله دار سبز رنگ را از دست ندهید؛ تا 50 هزار سال دیگر نمی توانید آن را ببینید

به گزارش مجله جاودان، دنباله دار سبز کمیاب که آخرین بار حدود 50000 سال پیش دیده شده است، نزدیک ترین فاصله خود را به زمین خواهد داشت.

عکس، دنباله دار سبز رنگ را از دست ندهید؛ تا 50 هزار سال دیگر نمی توانید آن را ببینید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، این جرم کیهانی که با نام C/2022 E3 (ZTF) شناخته می گردد، از ابر اورت در نزدیکی حومه منظومه شمسی می آید. این توپ در 1 فوریه نزدیک به 45 میلیون کیلومتر از زمین می گذرد. توپ یخ زده هر 50000 سال یک بار به دور خورشید می چرخد، که نشان می دهد آخرین بار در عصر حجر، زمانی که نئاندرتال ها در دنیا پرسه می زدند، از زمین گذشت. بسیاری از دنباله دارها مدارهای وسیعی به دور خورشید ما دارند که ممکن است دهه ها طول بکشد تا آنها به آسمان سیاره ما بازگردند. دنباله دارها، مانند دنباله دار معروف هالی، فقط هر 75 سال یک بار از زمین قابل مشاهده هستند، که باعث می گردد یک بار در زندگی اتفاق بیفتند.

بیشتر بخوانید:

عکس| این موجود زنده از بدن یک زیست شناس ایجاد شده!

عکس| سم این مارهای ایرانی به شدت کشنده است!

C/2022 E3 با استفاده از تأسیسات گذرا Zwicky در کالیفرنیا در مارس 2022 کشف شد. درخشش سبز این دنباله دار ناشی از تشعشعات UV از خورشید است که جو اطراف سطح آن را روشن می نماید. C/2022 E3 اخیراً به مقدار کافی روشن شده است که بتوان آن را با چشم غیر مسلح در محیط های کم نور دید.

ستاره دنباله دار چیست؟

ستاره دنباله دار یک جرم کوچک نجومی است که از یخ، غبار و سنگ به دور خورشید می چرخد. با نزدیک شدن ستاره های دنباله دار به خورشید، گرما باعث ذوب شدن یخ و انتشار گاز و غبار می گردد و در نتیجه یک کمای درخشان و قابل مشاهده در اطراف هسته ایجاد می گردد. یک دنباله دار با کما و دم بلند و درخشانش که همواره از خورشید دور می گردد متمایز می گردد. تصور می گردد که آنها آثار اولیه منظومه شمسی هستند و مطالعه آنها می تواند دانشی را در خصوص شکل گیری و تکامل منظومه شمسی آشکار کند.

این فرآیند به دنباله دارها دم غبارآلود متمایزشان را می دهد، که به نظر می رسد در طول منظومه شمسی میلیون ها کیلومتر در پشت آن ها پخش می شوند.

فرض بر این است که این دنباله دار از ابر اورت، یک لایه کروی از ذرات یخ زده که بین 2000 تا 100،000 واحد نجومی (AU) از خورشید ما واقع شده است، سرچشمه گرفته است.

برای اینکه تصوری از دور بودن آن به شما بدهیم، یک AU برابر است با میانگین فاصله بین زمین و خورشید که حدود 93 میلیون مایل است.

برترین زمان برای تماشا این ستاره دنباله دار

بنابراین، چگونه می توانید این دنباله دار را که تا 50000 سال دیگر یا بیشتر دیده نمی گردد، برای خودتان ببینید؟ چهارشنبه و پنجشنبه این هفته، این دنباله دار در فاصله 27 میلیون مایلی (1 و 2 فوریه) به زمین نزدیک می گردد. برترین زمان برای تماشا دنباله دار صبح زود و اندکی قبل از طلوع آفتاب است.

منبع: هیستوری آف یستردی

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 بهمن 1401 بروزرسانی: 15 بهمن 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2224

به "عکس، دنباله دار سبز رنگ را از دست ندهید؛ تا 50 هزار سال دیگر نمی توانید آن را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس، دنباله دار سبز رنگ را از دست ندهید؛ تا 50 هزار سال دیگر نمی توانید آن را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید