بازسازی ساختمان: بازسازی گنبدهای تکیه معاون الملک کرمانشاه به وسیله تیمی از یونسکو

به گزارش مجله جاودان، تیمی از یونسکو در تکیه معاون الملک کرمانشاه جمع شده اند تا گنبدهای این تکیه تاریخی را آسیب زدایی نمایند.

بازسازی ساختمان: بازسازی گنبدهای تکیه معاون الملک کرمانشاه به وسیله تیمی از یونسکو

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

تکیه معاون الملک یکی از بناهای ارزشمند در حوزه کاشی های هفت رنگ است که به عقیده بسیاری از معماران و اصحاب هنر، موزه کاشی هفت رنگ ایران است. این بنای تاریخی محل تعزیه خوانی در کرمانشاه است که می تواند مرکز تعزیه خوانی در دنیا باشد.

تیمی از یونسکو برای برطرف کردن آسیب از گنبدهای تکیه معاون الملک در این بنای تاریخی مستقر شده اند و با بهره گیری از آخرین تکنیک های فنی در حال مطالعه و برطرف خطر از سقف و گنبدهای بنا هستند. این آسیب گیری حدود 6 ماه زمان بر است.

جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در حاشیه بازدید سرپرست آب منطقه ای استان از بنای تاریخی تکیه معاون الملک، با اشاره به اجرای هم زمان سه پروژه در این تکیه گفت:

از آنجایی که از سالیان گذشته بحث نفوذ آب های سطحی این بنا را آزار می دهد، طرح مطالعه دفع این آب ها تهیه و با استقرار یک تیم تخصصی و برآورد عملیات اجرایی طرح شروع شده است.

از جمله مواردی که به وسیله یک مشاور ملی در تکیه در حال اجرا است می توان به مطالعه، مقاوم سازی، آسیب شناسی و مستندسازی کاشی ها اشاره نمود.

استفانو تیتو نماینده یونسکو مستقر در تکیه معاون الملک نیز در این بازدید در تشریح فعالیت تیم یونسکو در برطرف کردن خطر از گنبدهای تکیه گفت:

در داخل گنبدهای تکیه چوب های بسیاری به شکل عمودی و افقی به کار رفته است.

وی اضافه نمود:

در مقطعی از زمان این چوب ها بر اثر عوامل جوی و... خیس و نم زده، دچار انبساط و دوباره خشک شده اند که این عامل باعث شده در مدت زمان طولانی چوب ها کوچک تر شوند.

به گفته او همه چوب های داخل گنبدها فاسد شده و پوسیده اند. از نظر وی بدون فروریزی گنبد باید همه چوب ها را خارج کرد و چوب یا مواد دیگر را جایگزین کرد.

مروت قبادی سرپرست آب منطقه ای کرمانشاه نیز در این بازدید اظهار داشت:

تیم مشاوره ای این شرکت جهت اجرای طرح احیاء و علاج بخشی ساختمان تکیه معاون الملک در این بنای تاریخی مستقر شده اند.

وی اضافه نمود:

تا به امروز حدود 11 برآورد در این تکیه حفر نموده ایم که پنج برآورد داخل ساختمان و 6 برآورد خارج از ساختمان بوده است.

این اقدامات به خاطر یافتن منبع نشت آب و رطوبت به داخل تکیه معاون الملک انجام می گردد.

چنانچه نیازی به زهکشی و راهنمایی به سمت رودخانه را داشته باشد، آزمایش های صحرایی روی این آب ها صورت خواهد گرفت، در غیر این صورت اقدامات بعدی انجام می گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1972

به "بازسازی ساختمان: بازسازی گنبدهای تکیه معاون الملک کرمانشاه به وسیله تیمی از یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: بازسازی گنبدهای تکیه معاون الملک کرمانشاه به وسیله تیمی از یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید