10 فیلم ابرقهرمانی که کلیشه های دی سی و مارول را می شکنند

به گزارش مجله جاودان، نتفلیکس چند وقت پیش فیلم نگهابانانی از دیرباز (The Old Guard) را منتشر کرد که از تولیدات خودش بود و اقتباسی از مجموعه کمیکی با همین نام. اگر با دیدن این فیلمهوس کردید ابرقهرمانانی را ببینید که فرمول های همیشگی را رعایت نمی نمایند، در اینجا تعدادی از فیلم های ابرقهرمانی غیرمتعارف را آورده ایم که می توانید ببینید. از یک کمدی سیاه درباره ابرقهرمانانی که هیچ گونه قدرت ویژه ای ندارند گرفته تا فیلمی که جمعی از کاراکترهای معروف تاریخ ادبیات را کنار هم آورده است.

10 فیلم ابرقهرمانی که کلیشه های دی سی و مارول را می شکنند
  • شارلیز ترون با نگهبانانی از دیرباز جدیدترین ابرقهرمان زن سینما شد

1. کیک اس (Kick-Ass)

  • کارگردان: متیو وان
  • بازیگران: کلوئی گریس مورتز، نیکلاس کیج، آرون تیلور جانسون
  • سال فراوری: 2010

اقتباس سینمایی متیو وان از کمیک های مارک میلر در جهانیی می گذرد که در آن خبری از قدرت های ماورایی و عجیب و غریب نیست. قهرمان های این فیلم، شهفرایندانی عادی هستند که خودسرانه به مبارزه با جرم و جنایت مشغول اند.یکی از آن ها نوجوانی دبیرستانی است که تحت تأثیر فیلم های ابرقهرمانی سراغ آدم بدها می رود و حسابی کتک می خورد و فقط در این فرایند تحمل دردش را بیشتر می نماید؛ نه قدرت ویژه ای دارد و نه لباسی مخصوص. قهرمانان دیگر فیلم پدر و دختری هستند که برای انتقام مرگ مادر خانواده، طی تمرین هایی شدید و طولانی با انواع و اقسام سلاح و ابزار به جنگ با جهانی خلاف کاران می فرایند.

مثل دیگر فیلم های متیو وان، این یکی هم اثری خوش ریتم و پر انرژی است که تکنیک های بصری اش را به رخ مخاطب می کشد. ولی همچنین خشونت زیادی هم به تصویر کشیده تا به خوبی تأثیر این نوع زندگی را روی آدم های واقعی نشان دهد.

2. زبرامن (Zebraman)

  • کارگردان: تاکاشی میکه
  • بازیگران: شو آیکاوا، کیوکا سوزوکی، نائوکی یاسوکوچی
  • سال فراوری: 2004

زبرامن مثل بقیه فیلم های تاکاشی میکه عجیب وغریب است. داستان درباره معلم دبستانی به نام شینیچی ایچیواکا است که سودای ابرقهرمان شدن دارد. زندگی شخصی اش در حال فروپاشی است و او برای فرار از مسائل عدیده ای که دارد، خودش را شبیه زبرامن می نماید؛ ابرقهرمانی در یک سریال تلویزیونی که در بچگی شیفته اش بود. وقتی به دانش آموزی برمی خورد که مثل او عاشق زبرامن است؛ اوضاع پیچیده تر و عجیب تر می گردد. ایچیواکا کم کم قدرت های ماورایی درون خودش را کشف می نماید و متوجه شباهت های زندگی خود با سریال زبرامن می گردد.

3. هنکاک (Hancock)

  • کارگردان: پیتر برگ
  • بازیگران: ویل اسمیت، شارلیز ترون، جیسون بیتمن
  • سال فراوری: 2008

هنکاک هم مثل انیمیشن شگفت انگیزان (The Incredibles) رویکردی واقع بینانه به ابرقهرمانان و مسائل پیرامونشان دارد و نشان می دهد که اقدامات قهرمانانه آن ها فارغ از این که چقدر جذاب و نجات بخش اند، چه آسیب ها و خساراتی را به مردم و فضای شهری وارد می نماید. ویل اسمیت در نقش هنکاک ظاهر شده؛ ابرقهرمانی الکلی که بیشتر به خاطر خساراتی که به دور و برش وارد می نماید معروف شده تا به اقدامات قهرمانانه. وقتی جان رِی با بازی جیسون بیتمن را نجات می دهد (که برحسب اتفاق، تخصصش روابط عمومی است) و در حین نجات او یک قطار را از ریل خارج می نماید، رِی تصمیم می گیرد به هنکاک یاری کند تا تصویر بهتری از خودش به جامعه نشان دهد و آنقدر منفور نماند. ولی وقتی معلوم می گردد ابرقهرمان های دیگری هم جز او وجود دارند، ماجرا سخت تر و پیچیده تر می گردد.

4. هل بوی (Hellboy)

  • کارگردان: گیرمو دل تورو
  • بازیگران: ران پرلمن، جان هرت، سلما بلیر
  • سال فراوری: 2004

یک موجود قرمزرنگ شاخ و دُم دار که یک راست از جهانی هیولاهای جهنمی آمده. خیلی شبیه قهرمان ها به نظر نمی رسد، نه؟ ولی هل بوی از آن ابرقهرمان هایی است که دوستش خواهید داشت. یک دلیلش این است که با ماجراهایی به قدمت تاریخ دست وپنجه نرم می نماید و دشمنانش موجوداتی کهن و ترسناک هستند که سروکله زدن با آن ها کار هرکسی نیست. خیلی حال و حوصله کسی یا چیزی را ندارد و برای همین خیالتان از بابت دیالوگ های کلیشه ای و قهرمان بازی های معمول راحت باشد. شاید خودش را بیخیال نشان دهد، ولی برای مسئولیتی که رویش گذاشته اند هر کاری می نماید.

جهانی هل بوی جهانی موجودات ویژه و جدا افتاده است. اصلا خود هل بوی قرار بوده سرنوشتش این باشد که دروازه های جهنم را باز کند و چندین هیولای باستانی هولناک را روی زمین بیاورد و آخرالزمانی خونین رقم بزند. ولی خوشبختانه زیر دست مرد خوبی عظیم می گردد و حالا روحیه ای انسانی پیدا نموده است.

حواستان باشد حتما نسخه گیرمو دل تورو را ببینید که دو قسمت است و در آن ران پرلمن نقش هل بوی را بازی نموده است. دیدن نسخه جدیدتر همه تصوراتتان را خراب می نماید.

5. مردان اسرارآمیز (Mystery Men)

  • کارگردان: کینکا آشر
  • بازیگران: ویلیام اچ. میسی، بن استیلر، جنین گرافلو
  • سال فراوری: 1999

این فیلم در سال 1999 منتشر شد و خیلی جلوتر از زمان خودش بود. الان هم اگر ببینیدش، با این که کمی قدیمی به نظر می رسد ولی باز هم دیدگاهی جدید از فیلم های ابرقهرمانی به شما می دهد. بن استیلر، هنک ازاریا، پل روبنز، ویلیام اچ. میسی، جنین گاروفالو و کل میچل نقش گروهی از ابرقهرمان های دسته دو را بازی می نمایند که می خواهند خودشان را به سطح بالای ابرقهرمانان برسانند. وقتی معروف ترین ابرقهرمان شهر یعنی کاپیتان شگفت انگیز (گرگ کینر) دشمن قسم خورده خودش را آزاد می نماید تا بهانه ای برای مبارزه داشته باشد، نقشه اش برعکس عمل می نماید و این تیم ابرقهرمان های درجه دو فرصتی پیدا می نمایند تا خودش نشان دهند.

6. اسکای های (Sky High)

  • کارگردان: مایک میچل
  • بازیگران: کرت راسل، مری الیزابت ونستد، مایکل آنگارانو
  • سال فراوری: 2005

داستان دبیرستانی است که در آن دانش آموزان را به دو دسته قهرمان و یاری دست قهرمان (همان sidekick، مثل رابین برای بتمن) تقسیم می نماید و آینده شغلی شان بر این اساس مشخص می گردد. ویل پسر دو تن از مشهورترین ابرقهرمان هاست و انتظار زیادی از او می رود که جزء دسته قهرمانان قرار گیرد. ولی چون هنوز هیچ قدرت ویژه ای از خودش بروز نداده، او را در گروه یاری دست ها می گذارند. در نهایت وقتی قدرت های درونی اش فرصت بروز پیدا می نمایند، مشهور می گردد. البته درسی که از این ماجرا می گیرد این است که قدرت های ماورایی شخصیت انسان را نمی سازد، نحوه به کارگیری این قدرت هاست که اهمیت دارد.

7. موشک زن (The Rocketeer)

  • کارگردان: جو جانستون
  • بازیگران: جنیفر کانلی، بیلی کمبل، آلن آرکین
  • سال فراوری: 1991

اگر به دنبال یک فیلم ابرقهرمانی هستید که حس و حال و اتمسفری قدیمی تر دارد و در دورانی می گذرد که ماشین های بخار عجیب وغریب محبوبیت دارند (اصطلاحا steampunk) موشک زن را ببینید. کلیف سکورد (بیلی کمپل) یک خلبان است که بعد از بستن موشکی استثنایی و فوق سریع به خودش، تبدیل به موشک زن می گردد. متأسفانه این موشک اختراع هاوارد هیوز است که از او سارقیده اند و به همین دلیل موشک زنِ داستان با این که فقط موشک را پیدا نموده و سارق اصلی کس دیگری است، سوژه تحقیقات FBI می گردد.

8. غول آهنی (The Iron Giant)

  • کارگردان: برَد بِرد
  • صداپیشگان: وین دیزل، جنیفر آنیستون، ایلای مارینتال
  • سال فراوری: 1999

احتیاج به گفتن نیست که غول آهنی چقدر فیلم خوبی است. حتی می توان گفت غول آهنی بهترین سوپرمنی است که بعد از نسخه ریچارد دانر ساخته شده؛ با این که درباره خود سوپرمن نیست. داستان رُبات غول پیکری که یک دوستی عمیق و جذاب با پسرکی ماجراجو (هوگارت) شکل می دهد. وقتی این غول مهربان و احساساتی در انبار پشت خانه هوگارت پنهان می گردد، او تعدادی از کتاب های کمیکش را می آورد تا برای رُبات قصه بخواند تا خوابش ببرد. به او می گوید که خیلی شبیه سوپرمن است. اونم مثل تو رو زمین فرود اومده، نمی دونسته باید چیکار کنه و از قدرتاش فقط در جهت خیر استفاده می نموده و هیچ وقت کارای شرورانه نمی نموده.

هوگارت به این غول آهنی دل نازک که ظاهرش شبیه یکی از ضدقهرمان های کمیک بوکی است، می گوید که او هم جزء آدم خوب هاست، مثل سوپرمن. بهترین قصه هایی که از سوپرمن به یاد داریم به ما فهمانده اند که قدرت سوپرمن در نیروهای فرازمینی اش خلاصه نمی گردد و تأثیری که روی جهان و اطرافیانش می گذارد مهم است. همان طور ک مارلون براندو در سوپرمن ریچارد دانر می گفت: مردم می تونن آدمای خیلی خوبی باشن کال ال، دلشون هم می خواد که باشن. فقط یه چیزی می خوان که راهو نشونشون بده.

وقتی در لحظات سرانجامی فیلم، غول آهنی اسم سوپرمن را می آورد، می فهمیم این انیمیشن ماندگار پیامی منتقل می نماید که از خیلی فیلم های زنده عمیق تر و قدرتمندتر است.

  • فیلم های مارول را ببینیم یا دی سی؟

9. انجمن نجیب زادگان عجیب (The League of Extraordinary Gentlemen)

  • کارگردان: استفن نورینگتون
  • بازیگران: شون کانری، پتا ویلسون، شین وست
  • سال فراوری: 2003

این اقتباسی که از آثار آلن مور و کوین اونیل ساخته شده خیلی به منبع وفادار نیست، ولی بامزه و سرحال است و لحظات مفرحی خلق نموده است. موقعیت مرکزی داستان اما مثل منبع اقتباس مانده؛ ماجرای گروهی از شخصیت های مشهور داستانی - آلن کواترمین، کاپیتان نمو، مینا هارکر، دورین گری، دکتر جکیل و هاید، تام سایر و مرد نامرئی که در کنار هم جمع می شوند تا از شکل گیری یک جنگ جهانی جلوگیری نمایند. در مسیرشان با یکی از چالش های همیشگی ابرقهرمان ها روبرو می شوند؛ اینکه قدرت های ماورایی شان در جهت شر و پلیدی به کار نرود. ضدقهرمان مقابلشان هم یکی دیگر از شخصیت های شناخته شده داستانی است؛ دشمن قسم خورده شرلوک هلمز، پروفسور موریارتی.

10. کوه نشین (Highlander)

  • کارگردان: راسل مالکهی
  • بازیگران: کریستوفر لمبرت، شون کانری، کلنسی براون
  • سال فراوری: 1986

نبرد بین چند شخصیت نامیرا که در طول تاریخ ادامه دارد. این فیلم فانتزی داستان یک جنگجوی اسکاتلندی با نام کانر مک لود (کریستوفر لمبرت) را روایت می نماید که با لقب کوه نشین شناخته می گردد. کانر از نسل جنگجویان نامیرایی است که فقط اگر سرش را قطع کنید کشته می گردد. دشمن قسم خورده او کرگان (کلنسی براون) است و سودای رسیدن به پاداش را دارد، چیزی که فقط به آخرین بازمانده از نامیرایان اهدا می گردد و واقعا پاداش عظیمی هم هست؛ خردمندی بی سرانجام و قدرت به زنجیر کشیدن تمام بشریت.

منبع: polygon

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1171

به "10 فیلم ابرقهرمانی که کلیشه های دی سی و مارول را می شکنند" امتیاز دهید

2 کاربر به "10 فیلم ابرقهرمانی که کلیشه های دی سی و مارول را می شکنند" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم ابرقهرمانی که کلیشه های دی سی و مارول را می شکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید