آیا عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به شمار میرود؟

به گزارش مجله جاودان، عدم تحمل لاکتوز درصد قابل توجهی از جمعیت بالغ در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. آیا می توان آن را به اسم یک بیماری طبقه بندی کرد؟ و یا آیا یک واکنش آلرژیک به شمار میرود؟

آیا عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به شمار میرود؟

برگرفته از سایت هلث هارتی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

عدم تحمل لاکتوز درصد قابل توجهی از جمعیت بالغ در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. آیا می توان آن را به اسم یک بیماری طبقه بندی کرد؟ و یا آیا یک واکنش آلرژیک به شمار میرود؟ اجازه دهید به وسیله این مقاله به آن پی ببریم. بیشتر ما عدم تحمل لاکتوز را با آلرژی نسبت به شیر اشتباه می گیریم و هر دو را یکسان فرض می کنیم. بدیهی است که هر کدام یک شرایط متفاوت از دیگری است و با یکدیگر بسیار فرق دارند. اجزاء تشکیل دهنده شیر به ویژه پروتئین موجود در آن موجب بروز واکنش آلرژیک در برخی افراد می شوند. تمام ظن و گمان خود را به کناری بگذارید، عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به حساب نمی آید. به عبارت ساده تر، فردی که نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل است، کسی است که نمی تواند شیر را هضم نماید. عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که در آن بدن ما اندازه مورد احتیاج آنزیم لاکتاز جهت یاری به هضم لاکتوز را فراوری نمی نماید.

آیا عدم تحمل لاکتوز بیماری است؟

به لحاظ فنی، این شرایط یک بیماری به حساب نمی آید. چنانچه دچار عدم تحمل هستید، این بدان معنا است که بدن تان به مقدار کافی آنزیم خاص مورد احتیاج جهت عمل هضم را ترشح نمی نماید. این شرایط بعلاوه پاسخ ایمنی مستلزم فراوری آنتی بادی را ایجاد نمی نماید. بروز عدم تحمل لاکتوز بقدری متداول شده است که نمی توان آن را به اسم بیماری به حساب آورد. عدم تحمل لاکتوز در شکل خفیف خود احتیاجی به هیچ گونه مراقبت پزشکی هم ندارد. از آنجا که یک کمبود به شمار میرود، طبیعت دائمی دارد. رژیم غذایی کنترل شده تسکین از آن را فراهم می سازد.

تفاوت میان عدم تحمل لاکتوز و آلرژی

آیا می دانید عامل بوجود آورنده این همه سردرگمی چیست؟ خوب بایستی بگوییم که بیشتر ما عدم تحمل لاکتوز را با آلرژی نسبت به شیر اشتباه می گیریم و هر دو را یکسان فرض می کنیم. بدیهی است که هر کدام یک شرایط متفاوت از دیگری است و با یکدیگر بسیار فرق دارند. اجزاء تشکیل دهنده شیر به ویژه پروتئین موجود در آن موجب بروز واکنش آلرژیک در برخی افراد می شوند. از سوی دیگر، عدم تحمل لاکتوز به معنی عدم توانایی هضم آن است. در این بخش فهرستی از تفاوت میان این دو آورده شده است.

نکات مورد بحث

عدم تحمل لاکتوز

آلرژی به شیر

تعریف

مشکل در هضم لاکتوز

واکنش به پروتئین ها یا سایر اجزاء موجود در شیر

در چه افرادی مشاهده می گردد

تمام گروه های سنی

بیشتر در نوزادان

اندازه وقوع

بسیار گسترده؛ اکنون بعلاوه به اسم امری عادی به شمار میرود

به ندرت دیده می گردد؛ در صورت وجود می تواند چنانچه واکنش آنافیلاکسی را به همراه داشته باشد، تهدید برای زندگی به حساب آید.

علائم

نفخ، گاز معده، اسهال، کرامپ یا دل پیچه

بثورات پوستی، استفراغ، کهیر، مسائل گوارشی

سیستم تشخیصی

تست مدفوع، تست تنفس هیدروژن

آزمایش خون، آزمایش خراش پوست

اجازه مصرف یا عدم مصرف شیر و محصولات لبنی

می توان در مقادیر کم مصرف نمود

مصرف شیر و محصولات تهیه شده از آن به طور کامل ممنوع است.

دارو و درمان

مکملهای لاکتاز در این امر مفیدند

هیچ درمان یا دارویی موجود نیست

مدت زمان ابتلاء

معمولاً دائمی

علائم عمدتاً در دوران طفولیت ناپدید می شوند، بزرگسالان معمولاً قادر به رهایی از آن نیستند

اطلاعاتی در مورد عدم تحمل لاکتوز

اکنون که سردرگمی میان بیماری بودن یا نبودن و آلرژی به حساب آمدن یا نیامدن عدم تحمل لاکتوز برطرف شد، اجازه دهید چند واقعیت را در مورد این شرایط اسم کنیم که به شما در درک بیشتر آن یاری خواهد نمود.

بیشتر پستانداران اغلب پس از گرفته شدن از شیر مادر دچار عدم تحمل لاکتوز می شوند.

درصد کمی از افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند می توانند لاکتوز را هرچند در مقادیر کم هضم نمایند.

به طور اعجاب آوری تعداد کمی از اروپایی ها دچار این شرایط هستند. آیا می دانید علت آن چیست؟ ژنتیک در اینجا نقشی را ایفاء می نماید به این علت که شناخته شده است اروپایی ها به طور سنتی محصولات لبنی بسیاری را در وعده های غذایی روزانه خود داشته اند.

نوزادان نارس بیشتر در معرض ابتلاء به عدم تحمل لاکتوز قرار دارند به این علت که افزایش سطح لاکتاز در سه ماهه سوم رخ می دهد.

اغلب، افراد علائم عدم تحمل لاکتوز را با علائم سندرم روده تحریک پذیر اشتباه می گیرند.

بیشتر بخوانید: سودمندیِ کفیر برای بیماری ناتوانیِ تحمل لاکتوز

ماست (نه نوع یخ زده آن) حاوی باکتریهای زنده، منبعی عالی از کلسیم برای افرادی است که نسبت به لاکتوز دچار عدم تحمل هستند به این علت که باکتریهای موجود در آن به هضم لاکتوز یاری می نمایند.

بسیاری از افراد از عدم تحمل خود نسبت به شیر اطلاع ندارند. این امر به علت مصرف محصولات لبنی در مقادیر کم است که هیچگونه مشکل را برای برخی افراد ایجاد نمی نماید.

این شرایط احتمالاً می تواند ناشی از بیماریهای روده ای ماننده اسهال، بیماری سلیاک، بیماری کرون یا شیمی درمانی باشد.

گاهی اوقات افراد دچار عدم تحمل لاکتوز می توانند محصولات لبنی را همراه با وعده غذایی مصرف نمایند.

عدم تحمل لاکتوز نه بیماری است و نه آلرژی به شمار میرود. این شرایط به اسم یک سندرم طبقه بندی می گردد که چندان شما را اذیت نمی نماید البته به شرط آنکه از رژیم غذایی عدم تحمل لاکتوز پیروی نمایید. تمام آنچه بدان احتیاج دارید هنر دوری از محصولات تهیه شده از شیر است.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1862

به "آیا عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به شمار میرود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا عدم تحمل لاکتوز، آلرژی به شمار میرود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید