آیا فکر می کنید کمی افسرده هستید؟

به گزارش مجله جاودان، زمستان از راه رسیده و در حال سپری روزهای کوتاه و شب های بلند و بدون نور هستیم. برای بعضی افراد، این روزهای تاریک و بلند باعث ایجاد حس خواب آلودگی، بی انگیزگی و احتمالاً بدبختی می گردد. به عبارت دیگر زمستان بعضی افراد را غمگین و ناراحت می نماید.

آیا فکر می کنید کمی افسرده هستید؟

علاوه بر این، ماه های فصل زمستان برای افرادی که دچار اختلال احساسات فصلی(ٍِSeasonal Affective Disorder) هستند، باعث ایجاد افسردگی می گردد که بر مبنای تغییراتی که در چرخه طبیعی روز و شب وجود دارد، پیش می آید. افرادی که دچار این مشکل (SAD) هستند، با قرار گرفتن در نور جعبه نور درمان می شوند. بعضی افراد نیز تحت روانشناسی قرار گرفته و با قرص های ضدافسردگی درمان می شوند.

با این حال ممکن است حس غمگینی و ناراحتی در حد خفیف باشد و به جلسات درمانی و دارو احتیاج نداشته باشد.

دکتر Norman E. Rosenthal، روانشناس و نویسنده کتاب Winter Blues در این رابطه می گوید: مطمئناً احساس ناراحتی، یک اختلال محسوب می گردد. بر اساس شدت ناراحتی، ممکن است دچار حالتی باشید که ما حالت خفیفی از SAD می نامیم و همان غم زمستان است.

Rosenthal می گوید درجات مختلفی از SAD می تواند در زمستان اتفاق بیفتد. این امر بستگی به موقعیت مکانی شما دارد. به عنوان مثال اگر در North Carolina زندگی می کنید، درجه کمی از SAD را خواهید داشت؛ اما با نقل مکان به نیویورک ، شدت SAD شما افزایش می یابد؛ به ویژه اگر نور خورشید به علت ساختمان های بلند، به خانه شما وارد نگردد. با این حال، این طور نیست که شما این شرایط را بپذیرید و بگویید که این فرد مطمئناً دچار SAD است و غم زمستان وی را در برگرفته است. در نتیجه زمانی که متوجه می شوید این غم، یک فرآیند پویا است، شما می توانید بر آن غلبه کنید.

گاهی اوقات ممکن است تشخیص SAD از افسردگی عادی سخت باشد؛ زیرا افرادی که دچار افسردگی هستند، در زمستان بدتر می شوند. علاوه بر این، علائمی همانند خستگی، عدم علاقه به فعالیت های روزانه، سختی تمرکز، انزواطلبی اجتماعی نیز با این فرایند تداخل دارند. بهتر است برای تشخیص SAD، خود را کامل و دقیق آنالیز کنید و تکه های پازل را کنار یکدیگر بگذارید.

وی می گوید برای درمان SAD، تنها کاری که باید انجام دهید خارج شدن از تاریکی و قرار گرفتن در نور است. یک سری از کارهایی که در این رابطه می توانید انجام دهید، عبارت اند از:

  • از خانه خارج شوید و مدت کوتاهی در زیر نور خورشید به قدم زدن بپردازید. مطمئناً هوا سرد است و شما تمایلی برای این کار ندارید؛ اما قدم زدن برترین گزینه برای شما است.
  • کاری کنید تا نور بیشتری به خانه و محل کارتان وارد گردد. در بعضی موارد به کارگیری تعداد بیشتری لامپ، بسیار مناسب است. بعلاوه ممکن است بخواهید یک لامپ زمان دار در اتاق خواب خود بگذارید و آن را طوری تنظیم کنید که چند دقیقه قبل از بیدار شدن شما، روشن گردد. در نتیجه شما در اتاق خوابی روشن بیدار می شوید. اگر این روش خشن است که ناگهان نور زیادی در اتاق خواب ایجاد گردد، یک دستگاه پیشرفته به نام شبیه ساز طلوع آفتاب وجود دارد که نور به صورت زمان بندی و به تدریج ایجاد می گردد.
  • یک جعبه نور خریداری کنید. این جعبه که با نام جعبه درمان با نور نیز شناخته می گردد، نور فضای باز را شبیه سازی می نماید. شما می توانید از نور لامپ مهتابی نیز بهره ببرید. این لامپ ها پوششی دارند تا از پخش نور فرابنفش که به چشم و پوست آسیب می رساند، جلوگیری نمایند. بعلاوه بهتر است از نور سفید به جای نور آبی بهره ببرید.

با این حال بهتر است این روش ها برای افرادی که دچار اندازه خفیفی از SAD هستند، استفاده گردد. معمولاً سخت است که بتوانید شدت SAD خود را تشخیص دهید و در صورت احتیاج به پزشک مراجعه کنید. اگر روش های مختلف را امتحان کردید و روحیه خود را بهتر کردید، یعنی می توانید در زمستان از خود پرستاری کنید؛ اما اگر این روش ها تأثیری روی شما نداشتند، زمان آن فرا رسیده که به پزشک مراجعه نموده و از او یاری بخواهید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2132

به "آیا فکر می کنید کمی افسرده هستید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فکر می کنید کمی افسرده هستید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید