این عادات به ظاهر ساده موجب پوسیدگی دندانها میشود

به گزارش مجله جاودان، پوسیدگی دندان، یعنی شروع خراب شدن دندان ها و در نهایت از دست دادن این عضو مهم از بدن. یکسری نکات و تذکرات مهم که از پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری می نماید را به شما می گوییم. با رعایت این نکات کلیدی، از دندان های خود محافظت کنید.

این عادات به ظاهر ساده موجب پوسیدگی دندانها میشود

عاداتی که دندان هایتان را خراب می نماید و شما نمی دانستید!

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهید، حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید. چرا که ممکن است کارهایی انجام دهید که به طور ناخواسته به دندان های خود آسیب بزنید.
گاز زدن یخ
یخ ماده ای طبیعی و غیرقندی است و بنابراین ممکن است فکر کنید ضرری برای دندان هایتان ندارد اما محکم گاز زدن قطعه یخی سفت و سخت باعث ترک برداشتن یا حتی شکستن دندان هایتان می گردد و اگر بافت نرم پشت دندانتان اذیت گردد ممکن است به دندان دردهای مزمن ختم گردد.

غذاهای داغ و سرد دندان درد را تحریک می نمایند و موجب تیرکشیدن دندان می شوند. از این به بعد هرگاه دلتان خواست تکه یخی گاز بزنید، به جایش آدامس بجوید.

ورزش کردن بدون محافظ دهان
مهم نیست فوتبال بازی می کنید یا هاکی، هرگز بدون محافظ دهان وارد زمین نشوید. محافظ دهان قالبی پلاستیکی است که از ردیف بالایی دندان هایتان محافظت می نماید و بدون آن ممکن است در گرما گرم بازی، دندانتان ترک بردارد یا حتی بشکند. محافظ های معمولی در فروشگاه های لوازم ورزشی به فروش می رسند اما می توانید به دندانپزشکتان محافظی به سایز خودتان سفارش دهید.
سیگار کشیدن
سیگار و دیگران محصولات تنباکویی می توانند موجب زرد شدن دندان ها و تضعیف لثه ها و در نتیجه افتادن دندان ها شوند. تنباکو بعلاوه باعث سرطان دهان، لب و دندان می گردد. پس اگر در پی علت بیشتری برای ترک سیگار بودید، به زیبایی لبخندتان فکر کنید.

شیرخوردن در شباز همان کودکی از دندان های فرزندتان محافظت کنید. اگر شب ها به نوزادتان آب میوه یا شیر دهید دندان های نو و شیری اش را در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهید. ممکن است نوزادتان به مکیدن شیشه شیر و خوابیدن در همان حالت عادت کند و در نتیجه دندان هایش در تمام طول شب با مواد قندی در تماس باشند.

دندان قروچه
دندان قروچه یا بروکسیسم می تواند در دراز مدت دندان هایتان را ضعیف کند. این عادتی است که عموما بر اثر استرس به وجود می آید و به علت اینکه معمولا هنگام خواب اتفاق می افتد، کنترل آن سخت است.

اما اگر بتوانید در طول روز غذای سفت کمتری بخورید تا حدی آسیب و درد به وجود آمده را کاهش می دهید. می توانید هنگام خواب از محافظ دهان بهره ببرید تا جلوی ساییدگی دندان ها را بگیرید.

شربت سرفه
این که شربت سرفه در داروخانه ها فروخته می گردد علت بر آن نیست که هیچ ضرری برای سلامت دندان شما ندارد چرا که انواع شربت سرفه معمولا درصد قند بسیار بالایی دارند بنابراین پیشنهاد می کنیم پس از خوردن شربت سرفه حتما مسواک بزنید. مواد قندی در دهان با پلاک دندان که در واقع روکش آن است واکنش نشان می دهد و در ادامه باکتری موجود در پلاک قند را به اسیدی تنبدیل می نماید که در طول زمان موجب پوسیدگی دندان می گردد.
پاستیل
همه شیرینی ها و خوراکی های قندی به دندان آسیب می رسانند اما برخی از آن ها بیشتر از بقیه زیان آورند. پاستیل به دندان می چسبد و در نتیجه مواد قندی تا ساعت ها با دندان شما در تماس خواهند ماند.

اگر فکر می کنید نمی توانید بدون خوردن پاستیل زندگی کنید، حداقل چندتایی را به همراه وعده های غذایی مصرف کنید و نه جداگانه، چرا که بزاق بیشتری هنگام خوردن وعده های غذایی ترشح می گردد و این مسئله به شستن بهتر دندان ها یاری می نماید.

نوشابه
نوشابه ها نیز به مقدار آب نبات و شیرینی مواد قندی در خود دارند. در هر لیوان نوشابه حدود 11 قاشق چا ی خوری شکر موجود است؛ به علاوه فسفریک اسید و سیتریک اسید زیادی نیز در نوشابه وجود دارد که به مینای دندان آسیب می رساند. نوشابه های رژیمی نیز با وجود داشتن شکر کمتر، عموما اسید بیشتری دارند که به جای شیرین نماینده های صنعتی عمل می نمایند.
با دندان بازکردن چیزها
بازکردن در قوطی ها یا بسته های پلاستیکی سس و دیگر انواع بسته بندی ها شاید روش راحت تری باشد اما مطمئنا دندانپزشکتان را نگران می نماید. چنین عادت هایی ممکن است آسیب جدی به دندان هایتان بزند. از آن ها به جای ابزار استفاده نکنید، در عوض قیچی، کارد و دربازکن هایتان را دم دست نگه دارید. خلاصه آن که از دندان هایتان تنها برای جویدن بهره ببرید.
آب میوه
آب میوه ها سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند اما متاسفانه اغلب آن ها درصد بالایی مواد قندی نیز دارند. برخی آب میوه ها به مقدار نوشابه قند در خود جای داده اند؛ به طور مثال نوشابه پرتقالی تنها ده گرم شکر بیشتر از آب پرتقال دارد. میوه ها در خود قند طبیعی دارند پس سعی کنید از آب میوه هایی مصرف کنید که شکر اضافی ندارند. بعلاوه می توانید مقداری آب به آب میوه تان اضافه کنید تا درصد مواد قندی موجود در یک لیوان آن را کم کنید.
چیپس سیب زمینی
باکتری موجود در پلاک دندان در تماس با نشاسته نیز واکنش نشان داده و به اسید تبدیل می شوند. اسید به وجود آمده تا مدت بیست دقیقه بر دندان ها تاثیر می گذارند؛ این مدت زمان ممکن است طولانی تر هم بگردد اگر مقداری از نشاسته به دندانتان چسبیده باشد. بهتر است پس از خوردن چیپس و دیگر خوراکی های نشاسته ای از نخ دندان بهره ببرید یا مسواک بزنید.
تنقلات
تنقلات نسبت به وعده های غذایی باعث ترشح بزاق کمتری می گردد و در نتیجه تکه های خوراکی چسبیده به دندان ها به مدت بیشتری با آن ها در تماس می مانند. سعی کنید در طول روز به طور مداوم تنقلات نخورید یا حداقل از خوراکی های شیرین و پرنشاسته دوری کنید، مثلا هویج بخورید!
جویدن مداد
آیا شما هم هنگام تمرکز یا درس خواندن بالای مدادتان را می جوید؟ این عادت بد نیز مانند گاز زدن یخ ممکن است موجب شکستن یا ترک برداشتن دندان هایتان گردد. اگر دوست دارید چیزی برای جویدن داشته باشید، آدامس بدون شکر را بهتان پیشنهاد می کنیم.

این عمل موجب ترشح بیشتر بزاق دهان نیز می گردد که به خودی خود به قوی تر شدن دندان ها و محافظت از آن ها مقابل اسیدهای آسیب زننده به مینای دندان یاری می نماید.

قهوه
رنگ تیره و اسید قهوه در درازمدت سبب زرد شدن دندان ها می گردد. خوشبختانه اگر زردی دندان به علت نوشیدن زیاد قهوه به وجود آمده باشد می توان آن را با انواع سفیدنماینده ها درمان کرد. اگر در خصوص رنگ دندانتان نگران هستید، با دندانپزشکتان مشورت کنید.
پرخوری
پرخوری معمولا شامل خوراکی های شیرین می گردد که به سلامت دندان یاریی نمی نمایند. پرخوری و استفراغ پس از آن بسیار به دندان ها آسیب می زند. اسیدهای موجود در استفراغ باعث پوسیدگی دندان ها و شنمایندگی آن ها می گردد.

این اسیدها بوی بد دهان را نیز موجب می شوند. استفراغ زیاد ممکن است مسائل زیادی برای سلامتی شما ایجاد کند پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1884

به "این عادات به ظاهر ساده موجب پوسیدگی دندانها میشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این عادات به ظاهر ساده موجب پوسیدگی دندانها میشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید