به کاهش محسوس قیمت خودرو می توان امید داشت؟

به گزارش مجله جاودان، سوالی که این روزها بسیار شنیده می گردد این است که آیا می توان به کاهش قیمت خودرو پس از دوره رشد بالای قیمت امید داشت؟ حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو معتقد است رشد و کاهش قیمت لزوما ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند. به اعتقاد او نمی توان پیش بینی کرد که دقیقا بعد از هر افزایش قیمت در بازار خودرو، کاهشی در راه خواهد بود. زیرا پارامترهای دیگری روی افزایش یا کاهش قیمت خودروها تاثیرگذار هستند. اما این پارامترها کدامند و معادله ها باید چگونه پیش فرایند که قیمت خودرو در ریل نزولی بیفتد؟

به کاهش محسوس قیمت خودرو می توان امید داشت؟

سنجری با اشاره به اینکه قیمت خودرو در حال حاضر بیشتر به فرایند عرضه در بازار و قدرت خرید مردم بازمی گردد گفت: امروز شرایط خاص و ویژه ای در بازار خودرو کشور حاکم است. تنها ورودی بازار خودرو، خط فراوری شرکت های خودروساز دولتی است و تقریبا واردات خودرو هم ممنوع است. او در ادامه اضافه کرد: فراوری خودرو هم به علت محدودیت هایی که در تامین قطعات و مسائل مرتبط با آن به وجود آمده است، در شرایط بحرانی واقع شده است. به گفته این کارشناس خودرو، محدودیت در تامین قطعات و مسائل مرتبط با نقصی شرکت¬های خودروساز و همینطور ممنوعیت واردات خودرو باعث شده معبر عبوری خودرو به بازار محدود گردد. از دیدگاه سنجری، این موضوعات در کنار کاهش قدرت خرید باعث شده خودرو به میزان احتیاج به بازار تزریق نگردد و در نتیجه افزایش قیمت روی خود را نشان دهد.

رکود؛ مهمان بازار خودرو

این کارشناس خودرو در ادامه گفت وگو با خبرنگاران زندگی، از ظهور شرایط رکودی در بازار خودرو سخن به میان آورد. به گفته سنجری، افزایش قیمت خودرو، کاهش ارزش پول ملی و کاهش توان خرید مردم سه ضلعی هستند که به وسعت رکود در بازار خودرو دامن زده اند. او در ادامه اضافه کرد: به رغم اینکه قیمتها افزایشی و عرضه محدود است اما تقاضا بالا نیست و تمایلی برای خرید خودرو به چشم نمیخورد. اگر دیده میگردد از پیش فروشها استقبال میگردد به علت تفاوت قیمت خودرو کارخانه با بازار است. سنجری با تاکید بر اینکه نمی توان بعد از افزایش قیمت ها، منتظر کاهش قیمت خودرو بود، اظهار کرد: زمانی می توان به کاهش و تعادل قیمت ها امید داشت که تغییری در طرفین معادله ایجاد شده باشد. اما سنجری معتقد است نه شرایط عرضه خودرو تسهیل شده و نه قدرت خرید مردم افزایش پیدا نموده است. بنابراین خیلی نمی¬توان انتظار داشت که قیمت¬ها در آینده کاهشی باشد.

در این زمینه بخوانید:

150میلیون کف خرید خودروهای خارجی و آپشنال!/ با این رقم چه خودروهایی می توان خرید؟

پژو 301 مانند 206 به دل ایرانی ها می نشیند؟ نگاهی به آپشن های شیر فرانسوی

خودرو چه زمانی مقرون به صرفه می گردد؟

اگر چه عقبنشینی بازار و مشتریان از خرید خودرو ممکن است تا در مقاطعی کوتاه باعث کاهش قیمت ها گردد، اما سنجری معتقد است به محض اینکه قیمت ها از یک سطح خاص پایین تر برود، هرمی به نام هرم تقاضا شکل می گیرد. او در تشریح سازوکار این هرم اظهار کرد: در زمان شکل گیری این هرم، بخشی از هرم تقاضا که قدرت خریدشان را از دست داده بودند، قدرت پیدا مینمایند و بلافاصله برای خرید با قیمتهای مقرون به صرفهتر هجوم میبرند. به اعتقاد این کارشناس خودرو، در این شرایط باز هم افزایش قیمت رخ می دهد، زیرا عرضه خودرو به میزان کافی و احتیاج بازار نیست و کاهش قیمت مقطعی خواهد بود.

سنجری کاهش قیمت خودرو را منوط به سه مساله دانست. به اعتقاد او کاهش خودرو زمانی نهادینه خواهد شد که بخشی از مشتریان خودرو به طور کلی از احتیاج خود صرفه نظر نمایند. در این شرایط عرضه در مقایسه با تقاضا بیشتر می گردد و در آن صورت میتوان گفت قیمتها ممکن است در سطحی پایینتر تثبیت شوند. بعلاوه اگر تغییری در پارامترهای موثر روی عرضه خودرو یا قدرت خرید مردم مشاهده گردد، می توان به کاهش قیمت خودرو و ماندگاری آن به صورت پایدار حساب باز کرد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1871

به "به کاهش محسوس قیمت خودرو می توان امید داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به کاهش محسوس قیمت خودرو می توان امید داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید