تخم مرغ در ماه محرم ارزان شد

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران؛ ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران افت تقاضا در ایام محرم، افزایش فراوری، ممنوعیت صادرات به عراق و کاهش قدرت خرید خانوار را از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت تخم مرغ در بازار گفت.

تخم مرغ در ماه محرم ارزان شد

به گزارش خبرنگاران، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 5 تا 5 هزار و 200 تومان بوده که با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار 2 هزار و 500 تومان اختلاف دارد.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از اُفت یک هزار تومانی نرخ تخم مرغ نسبت به هفته گذشته در بازار اطلاع داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 5 تا 5 هزار و 200 معادل شانه ای 10 تا 10 هزار و 400 تومان است.

وی، افت تقاضا در ایام محرم، افزایش فراوری، ممنوعیت صادرات به عراق و کاهش قدرت خرید خانوار را از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت تخم مرغ در بازار اظهار داشت.

نبی پور نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو تخم مرغ را 7 هزار و 740 تومان اظهار داشت و اضافه نمود: با توجه به کاهش چشمگیر مصرف و عدم تغییر در قدرت خرید مردم پیش بینی می گردد که تا سرانجام سال به قیمت ستاد تنظیم بازار نرسیم که در صورت تحقق این امر فراوری از بین می رود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار درباره آخرین وضعیت صادرات گفت: عراق به دلیل حمایت از فراوری داخل مرزهای خود را بسته است و تنها روزانه 10 تا 20 تن تخم مرغ به افغانستان صادر می گردد که رقم آن چشمگیر نیست.

وی فراوری روزانه تخم مرغ را حداقل 2800 تن اظهار داشت و اضافه نمود: سال جاری در مجموع یک میلیون و 100 هزار تن تخم مرغ فراوری می گردد که با احتساب مصرف داخل رقمی حدود 250 تن مازاد بر احتیاج داخل باید به بازارهای هدف صادر گردد که اگر تمامی آسیای میانه از ما تخم مرغ بخرد، این رقم صادرات شدنی نیست چرا که از ابتدای سال تا کنون تنها 12 هزار تن تخم مرغ صادر شده است.

نبی پور با تاکید بر خرید توافقی تخم مرغ اعلام کرد: دولت به منظور حمایت از فراوری داخل و دلگرمی مرغداران به جوجه ریزی باید اقدام به خرید تخم مرغ مازاد از فراورینمایندگان نمایند چرا که دیگر آن ها توان زیان 2 هزار و 500 تومانی در فروش هر کیلو تخم مرغ را ندارند.

این مقام مسئول با انتقاد از نرخ بالای تخم مرغ در خرده فروشی ها گفت: اگرچه بارها به مسئولان تنظیم بازار اعلام نموده ایم که غرفه به منظور عرضه مستقیم تخم مرغ در اختیار تشکل ها بگذارند تا دلالان و واسطه ها نتوانند تخم مرغ را در هر شرایطی با نرخ بالا در بازار عرضه نمایند، اما مسئولان امر تاکنون به این موضوع توجه نکردند.

وی درباره آخرین وضعیت نهاده های دامی اضافه نمود: قیمت کنونی کنجاله سویا و ذرت به نرخ مصوب دولتی خود نزدیک شده است و فراورینمایندگان مسئله ای از این حیث ندارند.

نبی پور در سرانجام قیمت تخم مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه تا ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تقاضایی برای خرید تخم مرغ در بازار وجود ندارد، از این رو نه تنها قیمت محصول در بازار افزایش نخواهد یافت بلکه احتمال کاهش مجدد آن دور از انتظار نیست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 350

به "تخم مرغ در ماه محرم ارزان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخم مرغ در ماه محرم ارزان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید