تشریح جزئیات گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا پس از شش سال

به گزارش مجله جاودان، رئیس جمهوری اسلامی ایران در همایش ملی بیمه و توسعه جزئیات گفتگوی تلفنی خود را با باراک اوباما شش سال پس از وقوع ماجرا تشریح کرد.

تشریح جزئیات گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا پس از شش سال

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دکتر حسن روحانی صبح روز چهارشنبه در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه در برج میلاد تهران ضمن تبریک روز بیمه درباره ماجرای تبادل نظر با رئیس جمهوری وقت آمریکا گفت: سال 92 زمانی که در نیویورک بودم، با رئیس جمهوری سابق آمریکا درباره مذاکرات تبادل نظری تلفنی انجام دادم.

وی در ادامه اضافه نمود: مشاوران و همراهان من در سفر نیویورک مرا قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را بدهم. انجام این کار مورد تردید من بود اما همه مشاورین من به اتفاق این نظر را دادند و پذیرفتم. در نتیجه در آخرین لحظاتی که در حال ترک نیویورک بودم، رئیس جمهوری آمریکا به من زنگ زد و من جواب او را دادم.

روحانی تاکید نمود: این صحبت کوتاه یک ربع تا 20 دقیقه ای یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود و ما چارچوب را با وی عنوان کردیم. او در این تبادل نظری تلفنی سه موضوع را عنوان کرد که به او گفتم راجع به سه موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم اما اگر موضوع اول که هسته ای است، انجام شد و شما آن را درست اجرا کردید، موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستور کار مذاکره قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهوری اعلام کرد: این حرکت باعث شد ما در کمتر از 100 روز به توافق موقت ژنو رسیدیم که به طور موقت تحریم ها در بسیاری از زمینه ها برداشته شد و از پول هایی که در بانک ها بلوکه شده بود، ماهانه 700 میلیون دلار در اختیار ایران نهاده شد. مهم ترین دستاورد این توافق موقت پذیرش حق غنی سازی ایران در آن مذاکره بود. هیچ کس باور نمی کرد در مذاکرات ما می توانیم از شش قدرت بزرگ جهان این نکته را بگیریم که ایران حق غنی سازی در کشور خود دارد، برخلاف آن چیزی که در قطعنامه های سازمان ملل آمده بود.

روحانی با اشاره به ادامه مذاکرات اضافه نمود: در مرحله بعدی مذاکرات هدفی که ما داشتیم و باز هم بسیاری از کارشناسان می گفتند امکان تحقق آن نیست این بود که در انتها مذاکرات تمام قطعنامه های فصل هفت سازمان ملل باید یک جا لغو گردد. متخصصین حقوق بین الملل می گفتند امکان ندارد شش قطعنامه ای که ما یک روز هم آنها را اجرا نکرده بودیم، توسط خود سازمان ملل یک جا قطع گردد اما این کار شد و قطعنامه های تحریمی ما لغو شد.

وی با اشاره به تاثیر برجام در اقتصاد کشور گفت: بعد برجام شرایط متفاوت شد و دیدید که کار شما در حوزه بیمه آسان شد و صنعت بیمه تغییر و فراوری حرکت کرد. شرکت های خارجی به ایران آمدند و فقط یک کشور در آن شرایط 50 میلیارد دلار به ما اعتبار داد. تحول بسیار بزرگ و عظیمی در ایران شروع شد و سرمایه گذاری گسترش یافت تا جایی که یکی می گفت ما می دیدیم هر چه سرمایه گذار و بانک هست سمت ایران سرازیر شدند و ما می گفتیم مگر ایران چه بهشت برینی است که همه سمت آن می فرایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 612

به "تشریح جزئیات گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا پس از شش سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح جزئیات گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا پس از شش سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید