جست وجوی درد کمر در عضله مربع کمری

به گزارش مجله جاودان، کمردرد علت های مختلفی دارد و با علائم متفاوتی بروز می نماید. عضلات مربع کمری که در هر دو پهلو از دنده دوازدهم یا پایین ترین دنده و مهره های اول تا چهارم کمر به لبه بالایی لگن اتصال دارد از آنجا که عملکردهای متفاوتی در ناحیه کمر به عهده آنهاست با ضعف یا کوتاهی شان اختلالاتی در حرکات و عملکرد کمربند لگنی ایجاد می گردد که به کمردرد منجر خواهد شد.

جست وجوی درد کمر در عضله مربع کمری

این عضله باعث خم شدن ستون فقرات به طرفین می گردد، در خم شدن به عقب نقش دارد، باعث حفظ شرایط افراد در حالات مختلف می گردد، ثبات ستون فقرات را فراهم می نماید و درنهایت با اتصالاتی که به عضله دیافراگم دارد به تنفس یاری می نماید. هرگاه هرکدام از عضلات دیگری در کمر که وظایف مذکور را به عهده دارند، کارشان را درست انجام ندهند، عضله مربع کمری نقایص را جبران می نماید و بار وظایف ماهیچه های دیگر را به دوش می کشد و همین مسأله، کوتاهی و درد آن را به دنبال خواهد داشت.

درد عضله مربع کمری یک درد گنگ و مبهم در معمولا یک پهلو است که با حرکات خاصی می تواند تیز و بسیار شدید گردد. در بسیاری از موارد کمردرد، این ماهیچه عامل اصلی است و از سوی درمانگران نادیده گرفته می گردد. درد معمولا در وسط کمر و یک طرف ستون فقرات و پهلوی بیمار وجود دارد و به مفصل ران

تیر می کشد.

درد با نشستن و برخاستن، غلتیدن و راه رفتن تشدید یافته و با طاقباز درازکشیدن آرام می گردد. گهگاه بیمار با درد این عضله تصور می نماید کلیه اش دچار مشکل شده است. در چنین مواردی فیزیوتراپی می تواند بهترین انتخاب باشد. آموزش تمرین های کششی از سوی فیزیوتراپیست مهم ترین قدم است.

قرارگرفتن در حالت چهار دست وپا و عقب بردن باسن تا جایی که به پاشنه ها بچسبند، خم شدن در حالت نشسته روی جایگاه به طرفین و پل زدن از پهلو تمرین های مؤثری برای کشش و تقویت این عضله هستند که باید با آموزش دقیق برای بیمار تجویز شوند.

سوزن درمانی نیز تکنیک کارآمد دیگری است که در فیزیوتراپی باعث آزادشدن عضله مربع د کمری و طبیعی شدن عملکرد آن می گردد.

از آنجا که در بسیاری از موارد این عضله در غلاف خود که فاشیا نام دارد گیر می نماید و به نوعی در خود گره می خورد، آزادسازی آن با روش های درمان دستی، راه چاره دیگری برای درمان آن به شمار می رود.

دکتر پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1706

به "جست وجوی درد کمر در عضله مربع کمری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جست وجوی درد کمر در عضله مربع کمری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید