خواص گلاب برای پوست و 12 روش برای استفاده از آن در روتین پوستی

به گزارش مجله جاودان، قرن ها است که از گلاب برای مصارف مختلف استفاده می گردد. این ماده طبیعی را به عنوان مرطوب نماینده و التیام بخش پوست می شناسند. اما خواص گلاب برای پوست صورت به همین دو مورد محدود نمی گردد و ویژگی هایی مثل ضدباکتری، ضدالتهاب و ضدعفونی نمایندگی هم دارد. به همین علت است که بسیاری از برندهای برتر محصولات بهداشتی و زیبایی پوست در سراسر جهان، از گلاب و عصاره گل سرخ در محصولات لوکس خود استفاده می نمایند. در ادامه در خصوص خواص گلاب برای پوست صورت و روش هایی برای استفاده از آن، بیشتر بخوانید.

خواص گلاب برای پوست و 12 روش برای استفاده از آن در روتین پوستی

گلاب چیست؟

گلاب از تقطیر بخار حاصل از جوشاندن برگ های گل محمدی یا گل رز در آب به دست می آید. در خاورمیانه قرن هاست که از گلاب استفاده می نمایند و مصرف موضعی و خوراکی دارد. این محصول طبیعی خواص زیادی برای سلامت پوست و مو دارد. در واقع غیر از فواید بی شماری که برای مصرف خوراکی آن ذکر می گردد، استفاده از آن به شکل موضعی هم برای پوست بسیار مفید است.

در ادامه با روش های مختلف برای استفاده از گلاب در روتین پوستی و خواص گلاب برای پوست آشنا می شوید.

چطور در خانه گلاب تهیه کنیم؟

گلاب محصولی است که در ایران به راحتی پیدا می گردد. کافی است به نزدیک ترین فروشگاه محل زندگی خود سر بزنید و انواع گلاب را تهیه کنید. ولی اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید هر چیزی را در خانه درست کنید، از این روش بهره ببرید:

  • یک قابلمه را با گلبرگ های گل تازه پر کنید و روی آن ها را با آب مقطر بپوشانید. آب فقط باید گلبرگ ها را بپوشاند. آب زیاد باعث می گردد که گلاب شما بسیار رقیق گردد.
  • در قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و به آرامی آن را بجوشانید.
  • حرارت را خاموش کنید، در آن را برندارید و بگذارید آب به دمای اتاق برسد.
  • هنگامی که آب به دمای اتاق رسید، گلبرگ ها را صاف نموده و در یک بطری تمیز و ضدعفونی شده بریزید.

گلاب حاصل از این روش برای استفاده از روتین های پوستی مناسب است. در واقع این روش، روش اصلی تهیه گلاب خوراکی نیست. اما برای مصارف موضعی، کافی است.

12 روش برای استفاده از گلاب در روتین پوستی

محصولات لوکسی که در آن ها از گلاب و عصاره گل استفاده شده، معمولا قیمت های بالایی دارند. عصاره گل حتی از گلاب هم گران تر است و یکی از گران ترین محصولات جهان است. اگر توان مالی شما برای خرید این محصولات کافی نیست، لازم نیست خودتان را از خواص گلاب محروم کنید. همین گلابی که می توانیم از نزدیک ترین فروشگاه محل زندگی خودمان بخریم، می تواند تاثیرات فراوانی برای زیبایی و سلامت پوست داشته باشد. برای استفاده از گلاب در روتین پوستی، روش های زیر را در نظر بگیرید.

1. استفاده در ماسک های ورقه ای

اگر می خواهید خواص و فواید ماسک های ورقه ای خود را بیشتر کنید، مقداری پنبه بردارید و آن را با گلاب خیس کنید. بعد از تمیز کردن صورت، آن را روی پوست صورت به آرامی بمالید و سپس ماسک ورقه ای موردعلاقه خود را بهره ببرید. استفاده از گلاب، خواص آب رسانی ماسک های ورقه ای را بیشتر می نماید. بعلاوه استفاده از ماسک ورقه ای باعث می گردد که گلاب به عمق بیشتری از پوست شما نفوذ کند و تاثیرات آرام بخشی و التیام دهندگی خود را نشان دهد.

2. استفاده برای طراوت بخشیدن به پوست

اگر دوست دارید در میانه روز، به پوستتان کمی شادابی و طراوت اضافه کنید، مقداری گلاب روی آن اسپری کند. اگر گلاب را در یخچال نگهداری کنید، باعث می گردد که ویژگی طراوت بخشی آن بیشتر گردد. با این کار، هم عمر گلاب بیشتر می گردد و هم وقتی روی صورت تان اسپری می کنید، خنک نمایندگی آن را حس می کنید.

3. استفاده به عنوان تونر

اگر نمی خواهید از تونرهای آماده با قیمت های بالا بهره ببرید، گلاب را جایگزین آن کنید. این محصول طبیعی به خاطر آنتی باکتریال بودن، پوست های مستعد آکنه و التهاب را التیام می بخشد. گلاب، فراوری سبوم اضافه را کنترل می نماید درنتیجه به عنوان روشن نماینده و کاهش دهنده منافذ باز پوست هم عمل می نماید. اگر پوست شما ملتهب نیست، این محصول به عنوان آبرسان برای پوست خشک عمل می نماید. کافی است مقداری از آن را روی پنبه بریزید و صورت را با آن تمیز کنید. بلافاصله پوست شما کاهش التهاب و آبرسانی را احساس می نماید.

4. تازه کردن آرایش

گلاب فقط برای روتین های مراقبت از پوست مفید نیست بلکه در آرایش هم تاثیرگذار است. قبل از آرایش می توانید با گلاب، پوست خود را آماده کنید و همین طور وقتی مدت زیادی از آرایش شما گذشت، می توانید مقداری گلاب روی آن اسپری کنید و شاهد خواص گلاب برای تازه کردن آرایش باشید. این محصول، نرم نماینده، روشن نماینده و طروات بخش پوست است. می توانید از آن به عنوان میست تازه نماینده آرایش صورت بهره ببرید.

5. کاهش قرمزی پوست

آیا قرمزی پوست یک مشکل حل نشدنی برای شماست؟

یکی از مواد اصلی و کلیدی در فراوری بسیاری از محصولات درمانی برای برطرف قرمزی پوست، همین گلاب است. این ماده دارای خاصیت ضدالتهابی است. به همین علت به کاهش قرمزی، التهاب و آکنه یاری می نماید. گلاب با التهاب مبارزه می نماید و روند ایجاد لک های پوستی و قرمزی پوست را کند می نماید. اگر به هر علتی دچار قرمزی و التهاب پوست شده اید، اسپری گلاب روی پوست صورت و استفاده از پنبه برای پخش کردن آن روی پوست به آرامی، می تواند در برطرف مشکل، یاری نماینده باشد.

6. طروات بخشیدن به مو

خواص گلاب برای پوست صورت ادامه دارد؛ اما یکی دیگر از خواص آن، طراوت بخشیدن به مو است. دو قاشق غذاخوری گلاب را به یک فنجان آب اضافه کنید. بعد از استفاده از شامپو و نرم نماینده، این مایع را روی تارهای مو بریزید و در واقع با آن، موهای خود را یک بار دیگر آب بکشید. با این کار، موهای شما طراوت خاصی پیدا می نمایند و علاوه براین، دیگر احتیاجی به عطر مو نخواهید داشت.

7. بهبود سوختگی با تیغ بعد از اصلاح

اگر بعد از اصلاح پاها و ناحیه بیکینی با تیغ، احساس سوزش می کنید، از گلاب بهره ببرید. این ماده، یک قابض ملایم و ضد باکتری است. گلاب یاری می نماید که قرمزی، خارش، التهاب و سوزش پوست، کاهش پیدا کند. اگر دچار سوختگی بعد از اصلاح با تیغ شده اید، مقداری گلاب را روی پنبه بریزید و به آرامی روی نواحی ملتهب پوست بگذارید. پوست شما بعد از این کار، خنک تر می گردد، نرم تر می گردد و التیام پیدا می نماید.

8. استفاده به عنوان آب رسان پوست

اگر حتی با استفاده از لوسیون، از خشکی دائمی پوست رنج می برید، افزودن گلاب به روتین پوستی روزانه می تواند راه چاره مفیدی باشد. پس از بیرون آمدن از حمام، یک اسپری گلاب به سراسر بدن خود بپاشید. در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است، بلافاصله آن را با لوسیون بدن موردعلاقه خود بپوشانید. خداحافظ پوست خشک و پوسته پوسته شده.

9. مغذی تر کردن ماسک صورت

ترکیبات کمی بهتر از گلاب برای ساخت ماسک صورت وجود دارد؛ به همین علت است که بسیاری از ماسک ها حتی مدل های آماده، از این ماده ساخته می شوند. اگر در خانه ماسکی درست می کنید که احتیاج به مایع دارد، به جای آب معمولی از گلاب بهره ببرید. این کار سطح بیشتری از مواد مغذی و خواص را به ماسک صورت شما اضافه می نماید، و در خصوص برخی از ماسک ها، ممکن است بوی مواد را قابل تحمل تر کند. غیر از ماسک های خانگی می توانید از نمونه های آماده هم بهره ببرید.

10. متعادل کردن pH پوست

آیا پوست شما دچار عدم تعادل در pH شده؟ آیا برخی روزها مشکل چربی پوست و برخی روزها مشکل خشکی دارید؟ یا فقط احساس می کنید که ممکن است pH آن پایین باشد؟ گلاب یک درمان متعادل نماینده عالی برای پوست است، زیرا PH را تا حد طبیعی اصلاح می نماید و بعلاوه از چرب شدن یا خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری می نماید.

گلاب برای تعادل کلی pH پوست عالی است و به بافت اسیدی پوست یاری می نماید تا عملکرد خوبی داشته باشد. به خاطر همین ویژگی، برای مبارزه با باکتری ها، آلرژن ها، آلاینده ها و سایر عواملی که کوشش می نمایند وارد پوست شوند، بهینه عمل می نماید. اگر احساس می کنید هرگز نمی توانید این شرایط را درست کنید، یا یک روز تعطیلی دارید، به جای شستن بیش از حد صورت خود از تونر گلاب بهره ببرید.

11. استفاده در وان حمام

افزودن گلاب به وان حمام نه تنها باعث می گردد بعد از آن بوی شگفت انگیزی داشته باشید، بلکه فکر شما را تسکین می دهد و آرامش روح را تقویت می نماید. می توانید مقداری عصاره گل یا گلاب را در وان حمام بریزید یا از اسپری گلاب در مدتی که در وان هستید بهره ببرید.

12. استفاده از خواص آنتی باکتریال گلاب

همانطور که اشاره شد، گلاب فواید متعددی در قالب مرطوب نماینده و تسکین دهنده پوست دارد و بعلاوه خواص ضدعفونی نماینده، ضد التهابی و ضد باکتریایی طبیعی هم دارد. اگر دچار برون ریزی پوست در قالب جوش شده اید، سعی کنید یک محصول تهیه شده از گلاب را روی ناحیه آسیب دیده بهره ببرید. فقط حتماً لیست مواد تشکیل دهنده محصول را بخوانید تا از افزودنی هایی مانند عطر، الکل و رنگ هایی که می توانند پوست را تحریک نمایند و هرگونه مزیت تسکین دهنده گلاب واقعی را از بین ببرند، اجتناب کنید.

جمع بندی

گلاب یکی از مواد طبیعی و در دسترس است که از آن می توانید در روتین پوستی خود برای داشتن پوستی روشن و شاداب بهره ببرید. خواص گلاب برای پوست صورت شامل خواص ترمیم نمایندگی، کاهش التهاب، نرم نمایندگی و تسکین دادن پوست ملتهب است. پس سعی کنید این ماده طبیعی و مقرون به صرفه را در روتین پوستی خود بگنجانید و از خواص استفاده موضعی آن بهره مند شوید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Byrdie

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 دی 1402 بروزرسانی: 16 دی 1402 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2324

به "خواص گلاب برای پوست و 12 روش برای استفاده از آن در روتین پوستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گلاب برای پوست و 12 روش برای استفاده از آن در روتین پوستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید