جواد مولانیا: بازیگران شریف تئاتر مسافرکش شده اند

به گزارش مجله جاودان، کارگردان نمایش خانه عروسک گفت: بازیگران تئاتر که تنها همین کار را دارند از زمان شیوع کرونا در شرایط بدی زیست می نمایند. خیلی از بازیگران شریف روی به کارهایی، چون مسافرکشی، فروشندگی، کار در کافه و ... روی آورده اند. حتی نویسندگانی که چندین کتاب معتبر هم نوشته اند به اجبار به این کار ها روی آورده اند.

جواد مولانیا: بازیگران شریف تئاتر مسافرکش شده اند

جواد مولانیا پیرامون فعالیت های اخیر خود گفت:

چند مدتی کم کار بودم و پیش از آن هم در تئاتر فعالیت داشتم. مدتی است در شبکه چهار صدا و سیما فعالیت دارم و سال گذشته سه شب در هفته برنامه زنده و با موضوع هنر با نام شب های هنر اجرا می کردم که بیننده های فرهیخته، فرهنگی و هنرمندی هم داشت.

وی اضافه نمود: شب های هنر یک شب راجع به موسیقی، یک شب راجع به هنر های تجسمی و یک شب هم راجع به سینما و تئاتر و کتاب بود. آن برنامه تمام شد و برنامه نوی را که به حواشی و متن اتفاقات سینما، تئاتر و هنر های تجسمی می پردازد را شروع نموده ایم. این برنامه مطالبه گر، جدی و پرسش گر است. کمی هم جنبه تند و تیز نقد و شوخی چاشنی برنامه است. اکنون در هم سریال شرق بهشت به کارگردانی محمدحسین غضنفری بازی می کنم.

کارگردان نمایش آمادئوس پیرامون فعالیت خود در عرصه تئاتر شرح داد: در حال حاضر مشغول تمرین تئاتری هستم که اگر شرایط مهیا باشد اواخر مهرماه روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو می رود.

این عکاس و نقاش جوان درباره شرایط تئاتر امروز اظهار کرد: متاسفانه تئاتر شرایط اسفباری دارد از این جهت که هنوز متولی تئاتر در پی دگرگونی مسئولین و مدیران حوزه نمایش معین نیست. هنوز بلاتکلیفی سالن های نمایش ادامه دارد و معلوم نیست با باز شدن کی بسته می شوند. بازیگران تئاتر که تنها همین کار را دارند از زمان شیوع کرونا در شرایط بدی زیست می نمایند. خیلی از بازیگران شریف روی به کارهایی، چون مسافرکشی، فروشندگی، کار در کافه و ... روی آورده اند. حتی نویسندگانی که چندین کتاب معتبر هم نوشته اند به اجبار به این کار ها روی آورده اند.

کارگردان نمایش خانه عروسک با اشاره به اینکه بازیگران، نویسندگان و ... تنها تخصصشان تئاتر است و با تعطیلی ها و عدم حمایت مجبور هستند به کار هایی روی بیاورند تا احتیاج های اولیه آن ها برای گذران زندگی تامین گردد، اعلام کرد: عظیم ترین انتظاری که از مدیران فرهنگی نو دارم و فکر می کنم این انتظار نجات دهنده است این است که شخصی که متولی کار می گردد آگاهی و شناخت لازم و کافی از عرصه نمایش داشته باشد. این شخص باید بداند تئاتر چطور به وجود می آید و فرآیند فراوری تئاتر چگونه است. تا زمانی که مدیر فرهنگی این موضوع را نداند و تئاتر ندیده باشد، نمی تواند برای حل مسائل گامی بردارد و نظر درستی بدهد.

بازیگر نمایش نیمه تاریک ماه با تاکید بر ضرورت شناخت مدیر فرهنگی از تئاتر اسم کرد: ما شخصیت های زیادی داریم که به میزان کافی شناخت بالا و دید بسیار درستی نسبت به تئاتر دارند، تحصیلاتشان در این زمینه است و باتجربه اند. از این پتانسیل بالا باید برای برطرف مسائل ریز و درشتی که گریبان هنرمندان عرصه نمایش را گرفته استفاده کرد. متاسفانه این عظیم ترین مشکل ما است که بعضی مدیران فرهنگی نه تئاتر می فرایند و نه تحصیلات مرتبطی دارند و نه شناختی از این عرصه دارند.

این بازیگر جوان توضیح داد: بسیاری از مدیران فرهنگی فکر می نمایند تئاتر تفنن است و بچه ها کار اصلی دیگری دارند و برای تفریح دور هم جمع می شوند و نمایشی اجرا می نمایند. به همین علت با کوچکترین اتفاقی دستور به بستن درب های سالن های نمایش می دهند. هیچ درکی از این موضوع وجود ندارد که سالن های تئاتر تعدادی خدمات، افراد فنی و مهندس، نورپرداز، روابط عمومی، مدیر، کافه، صندوق دار و ... دارد و حداقل 20 نفر از این راه ارتزاق می نمایند. با بسته شدن سالن های نمایش 20 نفر در یک سالن که تعدادی متاهل هستند و زن و بچه دارند، از کار بی کار می شوند و هیچ راهی برای زندگی کردن هم ندارند.

جواد مولانیا اعلام نمود: شرایط گروه های نمایشی غم انگیز است. امیدوارم مدیران فرهنگی در کنار خود از افراد باتجربه در این عرصه به اسم مشاور بهره ببرند. نجات هنر های نمایشی ضرورتی انکارنشدنی است که تنها با عزم و اراده مدیران آشنا به این عرصه قابل حل است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1808

به "جواد مولانیا: بازیگران شریف تئاتر مسافرکش شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواد مولانیا: بازیگران شریف تئاتر مسافرکش شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید