حفظ آرامش، واکنش چین به تعمیق روابط هند و آمریکا

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران: چین از نزدیک شدن آمریکا به هند هراس چندانی ندارد زیرا دهلی هنوز از قدرت کافی برای تاثیرگذاری در معادلات منطقه ای برخوردار نیست.

حفظ آرامش، واکنش چین به تعمیق روابط هند و آمریکا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران و به نقل از نیویورک تایمز، زمانی که نیروهای چینی در سال گذشته و پیش از سفر رئیس جمهور این کشور به دهلی با نظامیان هند درگیر شدند همین موضوع بر دیدار مقامات دو کشور سایه افکند.

وزارت دفاع ملی در پکن تحرکات اخیر چین در مناطق تحت کنترل هند را یکی از دلایل ناراحتی مقامات این کشور تلقی نموده و احتمال دادند که ناریندرا مودی، نخست وزیر این کشور نیز نسبت به سیاستهای توسعه طلبانه چین در منطقه آسیا هشداری جدی دهد. اما در دیدار میان اوباما و مودی به چنین موضوعی اشاره نشد.

به اعتقاد تحلیلگران واکنش چین به موضوعات مالی و راهبردی مطرح شده در دیدار میان اوباما و مودی کنترل شده بود. چین نسبت به این مسئله مطلع است که سیاست هند تبدیل شدن به یک قدرت مستقل در آسیاس شرقی است. از سوی دیگر پکن می داند که مسائل میان هند و آمریکا که عمدتا تا اندازه زیادی به روابط واشنگتن با پاکستان بازمی گشت، ازمیان برداشته شده است.

اما به نظر می رسد چین بر روی موضع همیشگی هند مبنی بر عدم اتحاد دائم با کشوری دیگر، ازجمله آمریکا حساب ویژه ای باز نموده است. علاوه بر این پکن قصد ندارد با اتخاذ موضعی منفی نسبت به سفر اوباما به هند دستاوردهای سفر ژی، رئیس جمهور خود به هند را تحت الشعاع قرار دهد. پکن فرصتهای زیادی را در زیرساختها و پروژه های مربوط به فن آوری هند شناسایی نموده و هیچ تمایلی به از دست دادن آنها ندارد. در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: می دانیم که هند قصد ندارد بخشی از سیاست مهار علیه چین باشد. ما معتقدیم که بازی صفر و یک مربوط به قرن گذشته است.

چین همچنین توجه زیادی به سیاست خارجی هند دارد که نه تنها قصد نزدیک شدن به آمریکا را دارد بلکه ژاپن به عنوان یکی دیگر از رقبای چین در آسیای شرقی نیز هدف بعدی هندی ها است. در رابطه مالی میان چین و هند کفه ترازو به سود چین سنگینی می نماید زیرا این کشور بیش از آنچه وارد نمایند محصولات هندی باشد به مراتب بیشتر به هند صادرات دارد.

مودی علاقه زیادی به تحکیم روابط با ژاپن است. وی حتی در رزمایش دریایی میان آمریکا و هند در سال گذشته پیشنهاد مشارکت ژاپن در این مانور را مطرح نمود که این مسئله نارضایتی چین را به همراه داشت. مودی در دیدار اخیر خود با اوباما نیز خواهان احیاء یک شبکه امنیتی متشکل از آمریکا، هند، ژاپن و اسرتالیا شد.

وو ژین بو، مدیر مرکز مطالعات آمریکای دانشگاه فودان در شانگهای گفت: چین از نزدیکی هند و آمریکا در موضوع دریای چین جنوبی نیز ناراحت است اما شگفت زده نشده است. اظهارات اخیر هند درباره دریای چین جنوبی تاثیری بر سیاستهای دریایی چین ندارد. زیرا قادر به اتخاذ سیاستی مهم در این منطقه نیست و هنوز به قدرت کافی برای تاثیرگذاری در امور منطقه ای دست نیافته است.

برای چین بزرگترین نگرانی بلندمدت این است که رابطه میان دهلی و واشنگتن احتمالا به توسعه فن آوری نظامی منتهی شده که در آن آمریکا احتمالا اقدام به فروش این فن آوری به هند خواهد نمود. هرچه توانمندی هند در حوزه امنیتی افزایش یابد، فشار بر چین تشدید خواهد شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 551

به "حفظ آرامش، واکنش چین به تعمیق روابط هند و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ آرامش، واکنش چین به تعمیق روابط هند و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید