حمام و فاضلاب شهری دوره سلجوقی از زیر خاک شهر ری بیرون آمدند

به گزارش مجله جاودان، عملیات گودبرداری یک آپارتمان در مرکز شهرری منجر به کشف آثار و فضای معماری دوره سلجوقی شد.

حمام و فاضلاب شهری دوره سلجوقی از زیر خاک شهر ری بیرون آمدند

چمدان نوشت: 16 دی ماه بود که خبر پیدا شدن دو خمره در عملیات گودبرداری ساخت یک آپارتمان در مرکز شهر ری منتشر شد. دو خمره ای که حاشیه ساز شدند و بعضی در فضای مجازی آن را محل ذخیره سکه و طلا خواندند.

بعد از آنکه کارگران ساختمانی این دو خمره را پیدا می نمایند، مالک این بنا، این اتفاق را به نیروی انتظامی اطلاع می دهد و در نهایت این زمین به اداره میراث فرهنگی استان تهران تحویل داده می گردد تا باستان شناسان راز این دوخمره را کشف نمایند.

اکنون چند هفته است که باستان شناسان مشغول کار هستند، دو خمره که پیش از این بخشی از آنها از دیواره محوطه بیرون آمده بود، کاملا از دیواره خارج شده اما آثار محدود به این دو خمره نیستند، سفال ها و شیشه های بسیاری از زیرخاک بیرون آمده اند و در انتهای محوطه هم استخوان های شکسته ای روی هم انباشته شده که کنجکاوی هر بیننده ای را موجب می گردد و البته از همه مهمتر با کنار زدن خاک، بقایای یک بنا بیرون آمده است، بنایی که محسن سعادتی سرپرست کاوش باستان شناسی ری آن را احتمالا باقی مانده از یک حمام دروه سلجوقی می داند.

او ادامه می دهد: علاوه بر این فضای معماری، فضاهایی مربوط به سیستم و تاسیسات فاضلاب شهری هم به دست آمده که به احتمال زیاد متعلق به ری دوره سلجوقی است.

استخوان ها هم در همین بخش پیدا شده است. در فضایی شبیه به یک چاه، کنار یک تنبوشه (لوله سفالی) مربوط به سیستم فاضلاب که سعادتی آن را بقایای یک حیوان مانند گاو یا سگ می داند.

به نظر می آید که افتادن این حیوان در چاه اتفاقی است، در دوره سلجوقی در ری زلزله مهیبی رخ می دهد، شاید بقایای دفن شده این حیوان در سیستم فاضلاب مربوط به آن اتفاق باشد.

اگرچه نوع سفال ها، شیشه ها و نقشه فضاهای معماری همه دوره سلجوقی را نشان می دهند اما احتمالات بعد از آزمایش ها به قطعیت تبدیل می گردد.

سعادتی شرح می دهد: علاوه بر تعداد زیادی قطعه شیشه و تکه سفال، دو خمره، چند مهره تزئینی، پیه سوز سفالی، کوزه و گلدان آثاری هستند که به دست آوردیم و همه برای مطالعه و مرمت به اداره میراث فرهنگی شهر ری رفته اند تا بعد از طی این مراحل به یک موزه در استان تهران فرستاده شوند.

او در پاسخ به اینکه درون خمره ها چه چیزی وجود داشت، شرح می دهد: درون کوزه ها با خاک پر شده بود.

کار کاوش حدود یک هفته دیگر ادامه دارد، بعد از آن این منطقه در پهنه بندی نقشه باستانی ری قرار می گیرد تا هر زمان در پروژه ای احتیاج به گودبرداری با عمق بیش از 2 متر باشد، مجریان پروژه موظف شوند به سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهند و استعلامات لازم دریافت نمایند.

سعادتی می گوید: ما در دل شهر باستانی ری هستم، از هر طرف برویم آثاری پیدا خواهیم کرد، دیواره ها نشان می دهد در زیر ساختمان های مجاور هم آثاری وجود داشته است.

بعد از اتمام کاوش محوطه به معاونت میراث فرهنگی استان تهران تحویل داده می گردد تا در خصوص ان تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

سرپرست کاوش معنقد است آثار پیدا شده آنقدر شاخص نیستند که احتیاج باشد تا محوطه به شکل سایت موزه نگهداری گردد. نظر ما این است که ایجاد یک سایت موزه مجازی کافی است، بعد از آن می توانیم محوطه را به مالک تحویل بدهیم و چگونگی محافظت از آن را برای او معین کنیم تا روی محوطه به ساخت پروژه اش ادامه دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 153

به "حمام و فاضلاب شهری دوره سلجوقی از زیر خاک شهر ری بیرون آمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام و فاضلاب شهری دوره سلجوقی از زیر خاک شهر ری بیرون آمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید