حمایت از نخبگان غیرایرانی هدفمندتر شد

به گزارش مجله جاودان، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاوت علمی، امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در برنامه صبح بخیر ایران با اشاره به ابلاغ آیین نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی، گفت: در کشورهای مختلف برنامه های متنوعی برای استفاده از ظرفیت و توانمندی متخصصان و نخبگانی که تابعیت آن کشور را ندارند وجود دارد که این برنامه ها به نوعی فضای نخبگی در آن کشور را برای افراد غیربومی مجذوب کننده می نماید.

حمایت از نخبگان غیرایرانی هدفمندتر شد

وی اضافه نمود: در ایران نیز این برنامه ها بود ولی باید سامان یافته تر و در قالب یک برنامه مدون اجرایی می شد. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به همین دلیل پیشنهاد آیین نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی را به دولت ارائه داد و این پیشنهاد در اواخر دی ماه مورد تصویب هیات دولت نهاده شد و 26 بهمن ماه به وسیله معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد.

میرآبادی ادامه داد: با این اتفاق ما عملا یک سازوکار مدونی تحت عنوان آیین نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی داریم. ایران برنامه در کشورهای مختلف به وسیله دولت ها اجرایی می شود. در ایران نیز متخصصانی داریم که غیر ایرانی هستند و ظرفیت ها، خدمات و اقدامات خوب و ارزشمندی دارند که با این آیین نامه یک سازوکار حمایتی برای آنها شکل گرفت.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بعلاوه گفت: این افراد ذیل این برنامه دفترچه اقامت ویژه دریافت می نمایند و با داشتن آن مانند یک شهروند ایرانی هستند که تابعیت ایرانی ندارند.

وی اضافه نمود: آنها می توانند در دانشگاه ها و مراکز علمی ایرانی تحصیل نمایند، شرکت تاسیس نمایند، در رفت و آمد آنها تسهیل گری می شود، می توانند حساب بانکی باز نمایند و همه امتیازات شهروندی را خواهند داشت. در واقع یک بستری فراهم خواهد شد تا این متخصصان بتوانند فعالیت خود را به شکل روزافزون توسعه دهند.

میرآبادی با اشاره به اینکه این آیین نامه مربوط به متخصصان و نخبگان غیرایرانی مقیم است، اعلام کرد: بعضی متخصصان و کارآفرینان غیر ایرانی هستند که می خواهند در ایران فعالیت یا کسب وکار ایجاد نمایند و خدمات ارائه دهند که این ظرفیت به آنها تعلق می گیرد.

وی اضافه نمود: ما در مرکز تعاملات پیش از این نیز با نخبگان ایرانی و غیر ایرانی ارتباط داشتیم و بعضی زیرساخت های حمایتی شکل گرفته بود؛ اما به شکل موردی و محدود کار انجام می شد و مدون نبود. طی دو سال گذشته بیش از یک هزار درخواست فعالیت داشتیم ولی با این آیین نامه ظرفیت بیشتر از گذشته ایجاد خواهد شد و حمایت ها بیشتر می شود.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری درباره کشورهای مبدا نخبگان و کارآفرینان متقاضی فعالیت در کشور، گفت: این افراد از کشورهای همسایه و دیگر کشورهای اروپایی و شرق آسیا هستند.

وی با اشاره به مشوق های در نظر گرفته شده برای ماندن و فعالیت آنها در داخل کشور، اعلام کرد: فضایی که در حوزه فناوری و کسب و کارهای فناورانه در داخل کشور وجود دارد در بعضی حوزه ها بسیار مجذوب کننده است. مثلا در حوزه پزشکی و درمانی ظرفیت های موجود جزء بهترین ها است و فرصت ایجاد کسب وکار برای این افراد را فراهم می نماید. مثلا در حوزه توریسم درمانی استفاده از ظرفیت های تخصصی آنها مدنظر است.

میرآبادی درباره برنامه های معاونت علمی برای حمایت و جذب نخبگان ایرانی که مهاجرت نموده اند، گفت: یکی از اقدامات منسجمی که معاونت دنبال می نماید؛ موضوع متخصصان و نخبگان ایرانی است و ظرفیت خوبی برای آنها اختصاص داده ایم. برنامه کانکت هم با همین موضوع و برای حمایت از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور تعریف شده است. در قالب این برنامه هم آنهایی که علاقه مند به بازگشت به کشور هستند تسهیلات می گیرند هم آنهایی که علاقه مند به ارتباط با اکوسیستم علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان هستند از این حمایت ها برخوردار می شوند.

وی اضافه نمود: این برنامه دستاوردهای مختلفی همانند برگزاری بیش از 3 هزار و 700 کارگاه و برنامه های آموزشی و سخنرانی، بازگشت و فعالیت حدود 2 هزار و 600 نفر از نخبگان و کارآفرینان ایرانی، جذب 450 نفر از آنها در دانشگاه های برتر کشور، ایجاد 450 شرکت دانش بنیان و فناور به وسیله آنها و غیره داشته است.

به گفته میرآبادی، این ارتباط بسیار پیوسته و مستمر است و ظرفیت خوبی برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد نموده ایم. این اقدامات در همکاری با بنیاد ملی نخبگان و با در نظر گرفتن شاخص های مهم انجام می شود. در این برنامه ها خدمات و تسهیلات کاملا شفاف ارائه می شود. پلتفرم کانکت برای متخصصان و کارآفرینان ایرانی غیرمقیم و برنامه آی کانکت هم برای متخصصان و نخبگان غیر ایرانی طراحی شده است.

وی با اشاره به ثبت درخواست ها بر روی پلتفرم کانکت، گفت: بیش از 8 هزار درخواست ثبت شده است ولی حدود 3 هزار مورد از آنها فعال شده است و 2 هزار و 600 نفر هم به کشور بازگشته اند.

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری درخصوص ارائه خدمات سربازی به این نخبگان، اعلام کرد: یکی مسایلی که این افراد با آنها روبرو هستند، خدمت سربازی است که ما برای آنها خدماتی در نظر گرفته ایم تا سربازی آنها در قالب انجام پروژه های علمی انجام شود. بعضی از آنها بازمی گردند و پروژه های خدمت سربازی داخلی را استفاده می نمایند که تسهیلات خاصی را برای آنها در نظر گرفته ایم. اما بعضی از آنها در خارج از کشور قصد گذراندن دوران سربازی خود را دارند که برای آنها پروژه های سربازی خارج از کشور تعریف می کنیم که تا به امروز بیش از 100 مورد از این تسهیلات بهره برده اند.

وی ادامه داد: زمانیکه یک متخصص یا یک نخبه به کشور برمی شود به نوعی ارتباطات داخلی خود را از دست داده و در دوران شنماینده ای قرار گرفته است. بنابراین باید از آنها حمایت کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2232

به "حمایت از نخبگان غیرایرانی هدفمندتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از نخبگان غیرایرانی هدفمندتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید