خانه، محکم ترین سنگر

به گزارش مجله جاودان، خبرها و هشدارهای کادر درمانی این روزها برکرونا را جدی بگیرید و درخانه بمانید، تاکید دارند. با این حال هنوز هستند افرادی که به راحتی این هشدار مهم را پشت گوش می اندازند.

خانه، محکم ترین سنگر

جهت دریافت خدمات اجرای لیست قیمت روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

خبرنگاران- مریم ورشویی: از یک مثال ساده آغاز کنیم تا به عمق فاجعه کرونا پی ببریم. مثالی که برای ترسیدن نیست، بلکه برای بی تفاوت نماندن به هشدارهاست. لنگرود شهر کوچکی در گیلان است که رودخانه زیبایی ازآن می گذرد، اما این رودخانه این روزها شاهد صحنه های غم انگیز و تراژیک است، زیرا افرادی که کرونا جانشان را می گیرد باید بی همراهی عزیزانشان در گورستان نزدیک رود دفن شوند و بازماندگان آن سوی رود و از دور نظاره گر باشند. این یعنی کرونا حتی مجال وداع با عزیزانمان را از نزدیک نمی دهد.

پس در خانه بمانیم، اگر پرستار نیستیم تا این این روزها با حداقل امکانات درمانی جانمان را کف دستمان بگذاریم و بیماران را تیمار کنیم، در خانه بمانیم اگر راننده تاکسی، کامیون و اتوبوس، نانوا، کارمند، پلیس هدایت و رانندگی، پاکبان و ... نیستیم تا برای کسب لقمه ای نان هر روز از خانه بیرون بزنیم.

پرواضح است که نمی توان هرکسی را که در خیابان پا می گذارد در شیوع بیماری مقصر دانست. کارگر روزمزدی که برای سیرکردن شکم زن و بچه اش تن به این خطر می دهد مقصر نیست، اما من و تویی که می توانیم در خانه بمانیم و آب از آب هم تکان نخورد با بیرون آمدنمان صددرصد مقصریم.

چرا باید از زبان حمیدرضا جلائی پور، استاد جامعه شناس بخوانیم که طبق نظرسنجی ها هنوز 50 درصد مردم ضرورت خانه نشینی را برای پیشگیری از کرونا جدی نگرفته اند. در حالی که این روزها در خانه ماندن تکلیفی انسانی برای حفظ سلامتی اطرافیان و جامعه مان است.

ولو این که این خانه نشینی طولانی شود و آپارتمان ها و چهاردیواری هایمان برایمان تنگ شوند. بی شک برای خیلی از بازماندگان جان باختگان کرونایی به ویژه در قم و گیلان زود بود که در آستانه عید جای هم صحبتی با عزیزانشان خاطراتشان را مرور نمایند. یاد زیدی اسمیت، نویسنده بریتانیایی افتادم که در یکی از جستارهایش نوشته بود: عصر روزی که داشتم کشور را ترک می کردم در آشپزخانه خالی ام انگشتم را کردم توی خاکستر پدرم و خاکستر را گذاشتم توی دهنم و قورتش دادم.

چرا باید یک دختر گیلانی بهارنارنجی را که مادرش خشک نموده در چای بیندازد تا مهر دست های مادر ازدست رفته اش را قورت دهد؟ چرا یک پسربچه قمی باید از نقل دان پدربزرگش نقلی بردارد و آن را قورت دهد تا این گونه یاد پدربزرگش را شیرین کند. در حالی که می شد، زنده باشند.

پس بیایم در خانه بمانیم تا چهره به چهره، رو در رو و دوشادوش هم این روزهای سخت را با خانواده مان به امید بازگشت روزهای سالم سر کنیم. هرچند که ماندن ما به تنهایی کافی نیست و باید از سوی حاکمیت و دولت نیز کارهایی انجام شود. قرنطینه شهرها، تجهیز بیمارستان ها، تعطیلی اداره ها، کنترل شهروندان در اماکن عمومی، مقابله و برخورد با شایعات کذب، توزیع ماسک و لوازم بهداشتی، برخورد با افرادی که در اماکن عمومی سلامت مردم را تهدید می نمایند، ارائه خدمات درمانی رایگان، شیفتی و دورکاری کردن کارمندانی که ناچارند سرکار حاضر شوند اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود.

در چین که بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارد، حتی اقلام ضروری مردم با رعایت نکات بهداشتی دم در خانه هایشان تحویل داده می شود و سازمان بهداشت روسیه نیز اعلام نموده افرادی که در پایتخت از ماندن در خانه کرونا خودداری نمایند تا پنج سال در زندان خواهند ماند. این ها خود گویای نقش اساسی و حمایتی دولت و مسئولان کشورها در زمان بحران سلامتی است.

از همه مهم تر، آموزش خودکنترلی و راهکارهایی برای سرگرم شدن مردم در خانه از وظایف رسانه ها به ویژه صدا و سیماست تا در دراز مدت روحیه افراد به ویژه جوانان و نوجوانان تحلیل نرود. این در حالی است که در بعضی برنامه ها این بیماری گویا به شوخی گرفته می شود. به طوری که در بعضی از آنها گروهی تماشاگر در استودیو حاضر می شوند که این موضوع جز ایجاد تناقض و بی اهمیت جلوه دادن اخطار پزشکان مبنی بر جمع نشدن گروهی، چیز دیگری درپی ندارد. زیرا تراکم جمعیت در یک محیط کوچک به شیوع بیشتر بیماری دامن می زند. این که تماشاگران در حین ورود به استودیو دمای بدنشان چک می شود طبق گفته مشاور وزیر بهداشت و اعضای ستاد مبارزه با کرونا کافی نیست. چون ممکن است شخص در دوران نهفتگی بیماری قرار داشته باشد و علائمی نشان ندهد. صحبت یکی از مجریان تلویزیون نیز که می گفت به شمال می روم حتی اگر کرونا داشته باشم، جز بی تفاوتی نسبت به بیماری و افزایش مرگ و میر چه چیز را می تواند به دنبال داشته باشد؟ در حالی که رسانه ای مثل صدا و سیما باید در صف اول مبارزه با کرونا الگو باشد.

  • موشن گرافیک | 6 زنگ خطر سازمان جهانی بهداشت ؛ از زیکا تا کرونا
  • کرونا؛ از ووهان تا تهران | 760 میلیون نفر در قرنطینه خانگی

ناگفته نماند که بسیاری از مردم نیز به جدی بودن شیوع کرونا پی برده اند و با هشتگ های #درخانه- می مانیم مدام در فضاهای مجازی به یکدیگر یادآوری می نمایند که در خانه تا رسیدن روزهای بهتر خواهند ماند. روزهایی که درآغوش دریافت و فشردن دست های هم قدغن نیست، روزهایی که دوباره پیاده روها قدم های ما را شماره می نمایند و شور زندگی به شهرها و قلب هایمان باز می شود. روزهایی که می توان سهراب خواند و گفت: من چه سبزم امروز و چه اندازه تنم هوشیار است! با امید آن روز نزدیک.

  • همراه شو عزیز
  • کرونا کارمندان را تهدید می نماید
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 774

به "خانه، محکم ترین سنگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه، محکم ترین سنگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید