دانستنی های جذاب در خصوص فرهنگ عمان(قسمت دوم)

به گزارش مجله جاودان، یکی از مهم ترین ملزومات هر سفر کسب اطلاعات از فرهنگ و تاریخ سرزمینیست که قصد دیدن آن را دارید؛ تا علاوه بر آگاهی از آن چه در انتظار شماست با بایدها و نبایدهای آن کشور نیز آشنا شوید.

دانستنی های جذاب در خصوص فرهنگ عمان(قسمت دوم)

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

در ادامه این مطلب سعی داریم تا اطلاعات مهمی از فرهنگ اصیل سرزمین عمان را در اختیارتان قرار دهیم.

غذا و اقتصاد

غذا در زندگی روزمره:

غذاهای عمانی با موضوع برنج تهیه می شوند. وعده غذایی صبحانه در عمان چندان قابل توجه نیست و غالباً شامل نان یا غذاهای مانده از روز قبل و چای است. ناهار به عنوان اصلی ترین وعده غذای روز در عمان در اوایل بعد ازظهر تا نیمه های آن آماده و سرو می گردد. این غذا اغلب ظرف عظیمی از برنج است که با سسی از گوجه یا رب و گوشت یا ماهی همراه است. گوشت خوک به دلیل ممنوع بودن آن در اسلام در رژیم غذایی عمانی وجود ندارد. به طور کلی وعده غذایی شب در عمان بسیار سبک بوده و گاهی اوقات فقط از میوه یا نان و چای تشکیل می گردد. تأثیر آشپزی هندی در غذاهای عمانی کاملاً مشهود است و رستوران های هندی بسیاری در سراسر کشور یافت می شوند. هم چنین در مسقط پایتخت عمان، تعداد زیادی فست فود و انواع رستوران های فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و چینی نیز وجود دارند.

آداب و رسوم غذایی و تشریفات آن:

خرمای تازه یا خشک، در رژیم غذایی عمان و آیین مهمان نوازی این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. حلوای عمانی نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. کره، عسل و ادویه جات خوش عطر، مواد اصلی تشکیل دهنده این شیرینی لذیذ هستند. هر دوی این خوراکی های خوش طعم عمانی با قهوه ای تلخ که غالباً با هل طعم دار شده برای مهمانان سرو می شوند. در طی ماه رمضان، ماه روزه داری مسلمانان، عمانی ها از خوردن یا آشامیدن بین طلوع و غروب خورشید خودداری می نمایند. آن ها روزه خود را با قهوه و خرما شکسته و کمی بعد از آن، در کنار خانواده و دوستان مشغول صرف غذاهای مخصوص عمانی می شوند.

اقتصاد پایه:

درصد زیادی از عمانی ها در مناطق روستایی زندگی می نمایند و بسیاری دیگر از آن ها حتی اگر در شهرها مشغول زندگی و کار باشند در مناطق روستایی دارای زمین و ملک هستند. بسیاری از مردم در حومه شهرهای عمان به صورت خودکفا از راه کشاورزی و ماهی گیری کسب درآمد می نمایند. فراوری دام و کشاورزی، اساس فعالیت های مردم در مرکز و جنوب عمان است و در امتداد خط ساحلی عمان ماهی گیری رواج بسیاری دارد. نزدیک به یک سوم از صادرات غیر نفتی عمان از راه کشاورزی و شیلات تأمین می گردد. عمان بیش از نیمی از سبزیجات و لبنیات مورد احتیاج خود و تقریباً نیمی از محصولاتی نظیر گوشت گاو، تخم مرغ و گوشت گوسفند را به وسیله واردات تأمین می نماید.

فعالیت های تجاری:

کشاورزی و ماهی گیری از جمله فعالیت های مالی سنتی در عمان هستند و خرما و لیمو بخش مهمی از صادرات این کشور را تشکیل می دهند. نخل نارگیل، گندم و موز سهم زیادی در بخش کشاورزی عمان دارند. دام داری نیز یکی از اصلی ترین راه های کسب درآمد در شهر ظفار است. با صادرات ماهی و صدف سالانه درآمدی بالغ بر چند میلیون دلار عاید مردم عمان می گردد.

صنعت:

عمان یکی از کشورهای مهم در حوزه فراوری نفت است. درآمدهای حاصل از فرآورده های نفتی در سه دهه اخیر قرن بیستم عامل اصلی توسعه چشم گیر کشور عمان بوده است. با توجه به محدود بودن منابع نفتی، منابع گاز طبیعی نقشی برجسته تر در اقتصاد عمان در قرن بیست ویکم دارند.

تجارت

: پس از نفت و گاز طبیعی، ماهی و صدف و تا حدودی خرما و لیمو بخش عمده ای از صادرات عمان را تشکیل می دهند. ماهی و صدف به طور عمده به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته می شوند.

تقسیم کار

: در عمان زنان و مردان در کنار یک دیگر، درگیر فعالیت های کشاورزی هستند. در حالی که زنان در مزارع گندم، جو و یونجه مشغول به کار هستند مردان در نخلستان های خرما کار می نمایند. امور ماهی گیری و غواصی مختص مردان است و زنان اغلب به تعمیر تورهای ماهی گیری می پردازند. بچه ها از 9 سالگی وظایف کوچکی را در انجام فعالیت های سبک کشاورزی و ماهی گیری به عهده می گیرند. افراد مسن از احترام ویژه ای در بین خانواده های عمانی برخوردار بوده و به جای انجام فعالیت های فیزیکی، نظرات، ایده ها و تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار می دهند.

طبقه بندی اجتماعی

طبقات اجتماعی:

فرهنگ عمانی دارای یک سیستم خاص برای طبقه بندی افراد جامعه نیست. اما از یک سلسله مراتب بر مبنای ارتباطات خانوادگی (پیوندهای قبیله ای)، ثروت نسبی و تحصیلات مذهبی پیروی می نماید. در رأس این هرم سلطان و خانواده نزدیک وی یعنی السعید (Al-Said) و پس از آن یک گروه عظیم قبیله ای به نام البوسعید (Al-Bu Said) قرار دارند. پیش از کشف نفت در کشور عمان، خانواده های تجار که بسیاری از آن ها هندی بودند ثروت مندترین قشر جامعه عمان را تشکیل می دادند. طبقه خاصی از اجتماع با نام حیدرآبادی بخشی از ثروت خود را به وسیله تجارت غذا به دست می آوردند. در اواخر قرن بیستم، ثروت تا حدودی گسترش یافت و چند خانواده عمانی دیگر به صفوف ثروت مندان پیوستند. در حال حاضر عمان درای یک طبقه متوسط اما رو به رشد است.

نمادهای طبقات اجتماعی:

لباس در فرهنگ عمانی یک نشان مهم است، نشانه ای شاخص و برجسته از هویت قومی این ملت اصیل. در میان اتباع عمانی، لباس به خوبی منطقه و پیشینه قومی هر فرد را بازگو می نماید. لباس زنان به خصوص انتخاب پوشش سر و صورت نمایان گر قبیله، قوم و زبانی خاص است.

لباس مردان که در زبان محلی به نام دشداشه (dishdashah) معروف است، شامل پیراهنی بلند تا روی قوزک پا می گردد. این لباس ها با تغییراتی در سبک یقه و آستین ها معرف منطقه یا قومی خاص هستند. در عمان پوشاندن سر هم برای آقایان و هم برای خانم ها الزامی می باشد.

منبع: ddsafar
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 873

به "دانستنی های جذاب در خصوص فرهنگ عمان(قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جذاب در خصوص فرهنگ عمان(قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید