در سفر به استانبول از این موزه ها بازدید کنید

به گزارش مجله جاودان، فاکتورهای یک سفر ایده ال را که مرور کنیم، استانبول از هر لحاظ در صدر قرار می گیرد. این شهر برای عاشقان خرید بهشت است و برای گرشگرانی که به دنبال آرامش هستند، رویایی ترین مکان دنیا. طرفداران هیجان در استانبول تفریحات مخصوص به خود را دارند و دوستداران فرهنگ و هنر می توانند تمام روز خود را به بازدید از بناهای تاریخی و قدم زدن در موزه ها اختصاص دهند. اگر شما جز گردشگران فرهنگ دوست هستید در سفر به پایتخت فرهنگی ترکیه بازدید از موزه های استانبول را از دست ندهید.

در سفر به استانبول از این موزه ها بازدید کنید

موزه ها با معرفی تاریخ و اصالت ترکیه از جاذبه های فرهنگی در به شمار می فرایند. برخی از موزه ها شما را به سفری دور و دراز در تاریخ پرشکوه ترکیه می برند و برخی دیگر نیز هنر و خلاقیت مدرن مردم ترک را به نمایش می گذارند. اما طرفدار هر کدام که باشید، داشتن لیستی از معروف ترین موزه های استانبول به شما کمک می کند تا مکان مورد علاقه خود را به راحتی انتخاب کرده و در سفر به استانبول یک بازدید عالی را پیش رو داشته باشید.

موزه های استانبول

.

موزه کاخ توپکاپی

کاخ های عثمانی قرن هاست که زینت بخش شهر استانبول هستند. امروزه اما بیشتر قصرها تغییر کاربری داه و تعدادی تبدیل به هتل و تعدادی هم در غالب موزه زندگی شاهان و شاهزادگان عثمانی را به تصویر می کشند. کاخ توپکاپی از معروف ترین موزه های استانبول است که بیش از 400 سال محل زندگی سلاطین عثمانی بوده و گوشه گوشه اش داستان های نگفته بسکمک را برای شنیدن دارند.

این کاخ باشکوه که روزگاری محل رفت و آمد بزرگان بود و درب هایش به روی مردم بسته، در حال حاضر میزبان صدها گردشگری ست که مشتاقانه در راهروهای کاخ قدم زده و نظاره گر آثار به جا مانده از باشکوه ترین دوران ترکیه هستند.

لباس های فاخر، هدایایی که سلاطین کشورهای دیگر به عثمانی ها هدیه داده اند، اشیا عتیقه، گنجینه ها و جواهرات سلطنتی، اسلحه ها و سایر اشیایی که هرکدام در جایی خود اقتدار و قدرت بی چون وچرای حکومت عثمانی را به رخ می کشند از گنجینه های ارزشمند در کاخ موزه توپکاپی هستند.

موزه مولوی گالاتا

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که نام مولانا شاعرعاشقانه ها را نشنیده باشد. این شاعر بزرگ در تمام دنیا نامی پرآوازه دارد و آرامگاهش در قونیه، شهری زیبا در کشور ترکیه قرارگرفته است. علاوه بر مثنوی معنوی و دیوان شمس، خانگاه ها و پایکوبی سماع میراثی ست که مولانا برای دنیایان از خود به جای گذاشته است. برخی از این خانگاه ها همچنان در کشور ترکیه فعال بوده و محل برگزاری پایکوبی های سماع هستند.

موزه مولوی گالاتا یا همان سماع خانه از خانقاههایی است که درحال حاضر به عنوان یکی از موزه های استانبول در حال فعالیت است. در این موزه پر احساس لباس ها، عملامه و وسایل شخصی مولانا به نمایش گذاشته شده است. بخشی از موزه نیز که به نام محفل نام گذاری شده محل نمایش آلات موسیقی استفاده شده در خانقاه و خطاطی های بسیار زیبا از اشعار مولانای بزرگ می باشد.

موزه موزاییک استانبول

موزه موزاییک از جذابترین موزه های استانبول است که به آثار کشف شده از دوره بیزانس اختصاص پیدا کرده است. این اثر ارزشمند در طی حفاری هایی که در قسمت هایی از مسجد آبی اجرا شده به دست آمده و اکنون در موزه موزاییک نگه داری می شوند. از آنجایی که بیشتر آثار تاریخی استانبول را بناهای عثمانی تشکیل داده اند، بازدید از موزه موزاییک که در آن آثاری از دوره بیزانس را به نمایش درآمده، می تواند تجربه ای جدید و البته جذاب باشد.

سنگ فرشی بسیار بزرگ که بر روی آن صحنه های شکار با موزاییک به تصویر کشیده شده، در موزه موزاییک به نمایش درآمده است. به گفته باستان شناسان این سنگ فرش در دوره ژوستینین به کاخ پادشاهی بیزانس اضافه شده و در آن زمان 4000 مترمربع طول داشته است. اما در حال حاضر متاسفانه بیشتر آن از بین رفته یا ممکن است همچنان کشف نشده باقی مانده باشد. شما می توانید 250 مترمربع از این اثر زیبای باستانی را در موزه موزاییک مشاهده کنید.

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی بزرگترین موزه استانبول می باشد و با تاثیر از موزه لوور پاریس ساخته شده است. جالب است بدانید دستور ساخت این موزه را سلطان عبدالمجید پس از بازدید از موزه های باستان شناسی در پارس و لندن صادر کرد. او می خواست که قدرت و شکوه حکومت عثمانی را در این موزه به نمایش بگذارد.

موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی 3 بخش اصلی این ساختمان بزرگ را تشکیل می دهند. در بخش اول تابوت های اسکندر و زنان عزادار به نمایش گذاشته شده، در بخش دوم گنجینه هایی ارزشمند از دوره قبل از اسلام که توسط عثمانی ها جمع آوره شده اند را می بینیم و در بخش سوم آثاری گران بها از دوران عثمانی، سلجوقیان و آناتولی قرار دارند. این قسمت موزه هنرهای اسلامی نام دارد و دیوارهایش با ستون های مرمرین تزیین شده اند و این خود بخشی از جذابیت های موزه به شمار می آید.

موزه هنرهای مدرن استانبول

موزه هنرهای مدرن موزه ایست جوان که تنها 10 سال از عمر آن می گذرد. این مجموعه جز اولین موزه های استانبول است که با هدف معرفی آثار هنرمندان معاصر ترک به دنیا افتتاح شد. موزه هنرهای معاصر الهام بخش بسکمک از جوانانی است که تازه پا به عرصه هنر گذاشته و به همین دلیل برنامه های فرهنگی بسکمک در این مکان جهت آموزش و معرفی هنر ترکیه برای دانش آموزان و دانشجویان برگزار می شود.

گالری های نقاشی، عکاسی مدرن، سازه های چند بعدی و کتابخانه ای بزرگ غرفه های موزه هنرهای زیبا را تشکیل می دهند. همچنین در بازدید از موزه هنرهای مدرن استانبول می توانید از سالن ویژه پخش فیلم های مستقل بازدید کرده و طعم غذاهای اصیل ترکی را نیز در رستوران مجموعه امتحان کنید.

بیشتر بخوانید …

منبع: ستاره ونک
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1234

به "در سفر به استانبول از این موزه ها بازدید کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفر به استانبول از این موزه ها بازدید کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید