در خصوص ادامه تحصیل در کشور ترکیه بیشتر بدانید...

به گزارش مجله جاودان، ادامه تحصیل در ترکیه چه در دانشگاه و چه در دوران قبل از دانشگاه، باکیفیت بالاتر و هزینه کمتر نسبت به سایر کشورهای هم تراز است.

در خصوص ادامه تحصیل در کشور ترکیه بیشتر بدانید...

نظام آموزش ترکیه تحت نظارت وزارت آموزش وپرورش این کشور واقع شده است. به طور کلی، ادامه تحصیل در ترکیه چه در دانشگاه و چه در دوران قبل از دانشگاه، باکیفیت بالاتر و هزینه کمتر نسبت به سایر کشورهای هم تراز انجام می گیرد. به گونه ای که می توان به کیفیت آموزشی ترکیه در تمامی مقاطع تحصیلی اطمینان داشت. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه یک فرصت مناسب برای افرادی است که رویای ادامه تحصیلپزشکی در ترکیهرا در سر پرورش می دهند. با ما همراه باشد تا هرآنچه که باید برای ادامه تحصیل در ترکیه ضروری است بدانید را خدمت تان بیان کنیم.

نکاتی مفید درباره ادامه تحصیل در ترکیه

سیستم تحصیل در دانشگاه های ترکیه تفاوت چندانی با سیستم تحصیل در اتحادیه اروپا ندارد؛ چراکه ترکیه نیز جزو معاهده بولونیا است. تحصیل در دانشگاه های ترکیه در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام می گیرد. بعضی از دانشگاه های ترکیه، برنامه های آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

دانشگاه هایی مثل:

1. دانشگاه فنی خاورمیانه METU

2. دانشگاه آیدین استانبول

3. دانشگاه TED

4. دانشگاه بیلکنت

5. دانشگاه کوچ

6. دانشگاه سهیر استانبول (ŞEHİR)

این یک واقعیت است کهترکیهبه خاطر نزدیکی به آسیا و اروپا، مرکز توجه دانشجویان بین المللی زیادی قرارگرفته است. بنابراین اخذ پذیرش در بعضی از رشته ها پر تقاضا در این کشور به سادگی امکان پذیر نیست، اما با رعایت چند نکته کاربردی خواهید توانست تحصیل پزشکی در ترکیه را به راحتی تجربه کنید.

تحصیل پزشکی در ترکیه:

متقاضی برای تحصیل پزشکی در ترکیه باید در آزمون پذیرش دانشگاه قبول گردد. برای تحقق این مهم دو نوع آزمون وجود دارد، آزمون YÖS و آزمون SAT. از آنجا که بعضی از دانشگاه ها آزمون YÖS را می پذیرند و بعضی دیگر آزمون SAT را قبول دارند، متقاضی با توجه به نوع دانشگاه انتخابی خود باید در یکی از این آزمون ها شرکت کند.

بعلاوه برای تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی متقاضی باید یکی از مدارک PTE ،TOFEL یا IELTS را ارائه دهد یا در آزمون زبان دانشگاه مورد نظر نمره قبولی را کسب کند.

اگر متقاضی قصد ادامه تحصیل به زبان ترکی را دارد، باید مدرک زبان ترکی مثل TÖMER را ارائه دهد یا در آزمون زبان ترکی دانشگاه موردنظر نمره لازم را کسب کند.

مدارک لازم برای تحصیل رشته پزشکی در ترکیه:

هر دانشجو باید مدارک خاصی را برای پذیرش و تحصیل در ترکیه ارائه دهد ، مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ترکیه عبارت اند از:

1. فرم درخواست پذیرش (تکمیل شده)

2. گواهی خاتمه آموزش مبه وسیلهه (دبیرستان)

3. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید، ارائه مدرک زبان انگلیسی

4. داشتن توانایی اقتصادی (هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه و شهریه دانشگاه)

5. هزینه درخواست تحصیل پزشکی در ترکیه 35 تا 100 دلار است

6. ارائه مدرک قبولی در آزمون پذیرش

رویکرد آموزشی تحصیل دندانپزشکی در ترکیه:

مدت زمان تحصیل در رشتهدندانپزشکی در ترکیهپنج سال به طول می انجامد. این پنج سال به دو مرحله تحصیلی تقسیم می گردد.

  • مرحله اول دو سال طول می کشد و دروس نظری و عملی در طی این مدت آموزش داده می شوند.
  • مرحله دوم سه سال به طول می انجامد؛ در این سه سال دانشجویان در بیمارستان ها مستقر شده و به صورت عملی آموزش داده می شوند و مهارت های لازم را برای ایفای این شغل در جامعه کسب می نمایند.

هر سال تحصیلی دندانپزشکی در ترکیه به دوره های سه ماهه تقسیم می گردد. با این وجود ممکن است تاریخ شروع سال تحصیلی در دانشگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. اما به طور معمول، بیشتر دانشگاه های ترکیه ترم اول خود را در ماه سپتامبر (شهریور) و ترم دوم خود را در ماه فوریه (فوریه) شروع می نمایند.

زبان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه:

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به یکی از دو زبان انگلیسی یا ترکی امکان پذیر است. چنانچه متقاضی قصد تحصیل به زبان ترکی دارد، باید در آزمون TÖMER نمره مناسب را کسب کند یا در آزمون زبان ترکی که به وسیله دانشگاه برگزار می گردد پیروز گردد. بعلاوه اگر متقاضی میخواهد به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهد، باید مهارت زبان خود را با داشتن مدرک زبان در یکی از آزمون های TOEFL و IELTS اثبات کند یا در آزمون زبان دانشگاه موردنظر نمره مناسب را کسب کند.

شاید لازم باشد بدانید که درک زبان ترکی برای افرادی که به زبان انگلیسی به تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می پردازند، خالی از اهمیت نخواهد بود چراکه در نهایت دانشجو در دوره آموزش عملی برای ارتباط برقرار کردن با بیمار به درک زبان ترکی احتیاج خواهد داشت.

  • معمولا هزینه تحصیل دندانپزشکی به زبان ترکی در مقایسه با زبان انگلیسی بسیار مقرون به صرفه تر است. با این وجود، در بعضی از دانشکده ها بین هزینه های تحصیل به انگلیسی یا ترکی تفاوت زیادی وجود ندارد.

مدارک مورد احتیاج برای تحصیل دندانپزشکی ترکیه:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش در دانشگاه مورد نظر
  • ارائه اصل دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به زبان ترکی یا انگلیسی.
  • ریز نمرات دبیرستان و ترجمه آن به زبان انگلیسی یا ترکی.
  • گواهی اثبات مهارت زبان
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • پرداخت هزینه ثبت نام

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه یک فرصت مناسب برای افرادی است که رویای تحصیل رشته پزشکی را در سر پرورش می دهند. برای اغلب افراد تحصیل پزشکی در کشور خود به علت شرایط فوق العاده سخت گیرانه یا هزینه های بالای تحصیل در این رشته محبوب، میسر نیست.

بنابراین ترکیه می تواند برای این دست از افراد گزینه بسیار مناسبی محسوب گردد. چراکه مدارک اعطایی پزشکی در ترکیه مورد تایید بیشتر کشورهای دنیا است. بعلاوه هزینه ادامهتحصیل در ترکیهدر مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است. در این مقاله به صورت کامل شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه خدمتتان معرفی گردید. بعلاوه در رابطه با تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نیز که جزو رشته های پرطرفدار در بین ایرانیان است، اطلاعاتی خدمت تان قرار داده شد.

منبع: کجارو
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2025

به "در خصوص ادامه تحصیل در کشور ترکیه بیشتر بدانید..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خصوص ادامه تحصیل در کشور ترکیه بیشتر بدانید..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید