در یک قدمی پیک ششم

به گزارش مجله جاودان، تهران (پانا) - بیش از70 درصد از جمعیت هدف در کشور نوبت اول واکسن کرونا را دریافت نموده اند و تعداد افرادی که هر دو دوز واکسن را تزریق نموده اند به بیش از 29 میلیون نفر رسیده است. دستاوردی که در کمتر از سه ماه با هدف حفظ جان تک تک افراد جامعه در مقابل این ویروس خطرناک حاصل شد.

در یک قدمی پیک ششم

به گزارش ایران، حالا اما با وجود همه کوشش های اجرا شده از سوی دولت برای مقابله با بیماری کرونا آمارها از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در آستانه پیک ششم در کشور خبر می دهد.

در شرایطی که تصور می شد با افزایش واکسیناسیون عمومی بتوان بیماری کرونا را در جامعه کنترل کرد و آمار مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد، حالا در رنگ بندی نو با افزایش تعداد مبتلایان و قرمز شدن 22 شهرستان و نارنجی شدن 128 شهرستان و 215 شهرستان زرد روبرو شده ایم. آماری که متأسفانه هر روز بر تعداد آن افزوده می گردد. به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت هرچند واکسن آمار مرگ و میر در مبتلایان را کاهش داده است اما سهل انگاری، عادی سازی و نداشتن آگاهی و در پی آن عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مانع شکستن زنجیره انتقال بیماری شده است و این موضوع بسیار نگران نماینده است. از سوی دیگر هنوز تعداد افرادی که تمایلی به تزریق واکسن ندارند زیاد است واین افراد در صورت ابتلا به کرونا در معرض خطرات بسیاری قرار دارند. به طوری که وزیر بهداشت می گوید: بیش از 85 درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می دهند، واکسن کرونا تزریق ننموده اند و نگرانی موج ششم کرونا به خاطر افرادی است که واکسینه نشده اند.

واکسن زده ام پس کرونا نمی گیرم

خانم محمد زاده 43 ساله است. با تب و علائم گوارشی به درمانگاه مراجعه نموده، ماسک تنها دهان او را پوشانده و با وجود توصیه منشی برای استفاده صحیح از ماسک عکس العملی نشان نمی دهد. او تنها به گفتن این جمله که من دو دوز واکسن را زده ام و کرونا ندارم، بسنده می نماید.

پزشک اما نظر دیگری دارد. او معتقد است که خانم محمدزاده کرونا گرفته و باید تست پی سی آر بدهد. خانم محمدزاده اما همچنان از تزریق واکسن می گوید و علت تب و بیماریش را سرماخوردگی عنوان می نماید. او می گوید: البته دیروز ناهار را در یک رستوران خوردم و ممکن است مسموم شده باشم. اما پزشک معتقد است واکسن کرونا هیچکس را روئین تن ننموده و باید پس از تزریق واکسن هم مراعات کرد. پزشک خطاب به بیمارش می گوید:همین حالا نحوه استفاده شما از ماسک غلط است و ممکن است بسیاری را آلوده نموده باشید.

آقای شکری هم دوز اول واکسن را دریافت نموده است و تا چند روز دیگر برای دریافت دوز دوم می رود. او می گوید: شکر خدا با تزریق واکسن به زندگی عادی بازگشته ام. حالا دیگر راحت به اداره می روم. قبلاً مجبور بودم از تاکسی های تلفنی و اینترنتی استفاده کنم اما حالا براحتی سوار اتوبوس و مترو می شوم. شنیده ام که دیگر بیمار نمی شوم و اگر هم بیمار شوم، خیلی خفیف خواهد بود درست مثل یک سرماخوردگی ساده.خانم فتحعلی اما اصلاً واکسن نزده است. خیال واکسن زدن هم ندارد. می گوید کرونا کجا بود. اگر هم باشد مردم واکسن می زنند و زنجیره قطع می گردد و ما هم دیگر مبتلا نمی شویم.

آموزش و واکسیناسیون باید همزمان صورت بگیرد

دکتر حسین کرمانپور رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در پاسخ به این سؤال که چرا علی رغم واکسیناسیون هر روزه بر تعداد مبتلایان اضافه می گردد می گوید: در بحث واکسیناسیون، واردات واکسن و تسریع در تزریق، در اولویت نهاده شد و متأسفانه آموزش به صورت پایاپای پیش نرفت. یعنی افرادی که واکسن زده اند از مقدار پیشگیری و ایمنی بخشی واکسن و اقداماتی که برای حفظ سلامت خود و اطرافیان باید انجام دهند آگاهی کافی ندارند. بنابراین همه جای جهان و نه فقط در کشور ما باید بحث آموزش پایاپای جدی گرفته گردد.او با اشاره به مسائل مهمی که باید مردم آنها را بیاموزند ادامه می دهد: نخست اینکه همه باید بدانند واکسیناسیون علت بر عدم ابتلا به بیماری نیست.

دوم اینکه شرکت های فراورینماینده واکسن از خارجی تا ایرانی درصدی را از 65 درصد تا 93 درصد برای اثربخشی واکسن های فراوری شده اعلام نموده اند به این معنا که ممکن است تزریق واکسن در برترین شرایط تا 93 درصد و در بدترین شرایط تا 65 درصد در فرد اثر گذار باشد و از سوی دیگر از 35 تا 7 درصد واکسن در بدن فرد اثر نداشته باشد و او مانند فردی باشد که اصلاً واکسن نزده است.به گفته دکتر کرمانپور هنوز رابطه ای که نشان دهد هر فرد با تزریق واکسن به چه مقدار اثربخشی دست یافته به دست نیامده و ارزیابی دقیقی دراین باره وجود ندارد.

او با تأکید بر اینکه تزریق واکسن به معنای ایمنی آنی نیست تصریح می نماید: بنابراین برترین نوع واکسن هم ممکن است تأثیر لازم بر سیستم ایمنی نداشته باشد پس باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته گردد. بعلاوه مردم باید بدانند فردی که دوز اول واکسن را دریافت می نماید به هیچ وجه ایمن نیست و هیچ تفاوتی با سایر افراد جامعه ندارد. دو هفته پس از تزریق دوز دوم ایمنی ایجاد خواهد شد البته با همان شروط که ممکن است مبتلا شوید اما شدت و قوت بیماری در حد بستری و احتیاج به آی سی یو کاهش می یابد.

کرمانپور می افزاید: علی رغم همه آنچه گفته شد مراکز عمومی مانند استادیوم ها، سینماها و مدارس هنگامی باید بازگشایی گردد که هر دو روز واکسن تزریق شده باشد و 14 روز هم از تزریق دوز دوم گذشته باشد و از همه مهمتر بیش از 70 درصد جمعیت کشور واکسینه شوند. در غیر این صورت علی رغم کاهش تعداد افراد مبتلا در هفته های گذشته مجدداً با افزایش ابتلا روبرو خواهیم بود.

او با اشاره به بازگشایی مدارس می گوید: هنگامی که دانش آموزان دو دوز واکسن را تزریق نموده باشند، 14 روز از تزریق دوز دوم گذشته باشد و درعین حال تمام پروتکل ها رعایت گردد، می توان از حضور آنها در مدارس سخن گفت.

برای لغو محدودیت ها و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نباید عجله کرد

دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا نیز پیشتر در این باره گفته بود: برای لغو محدودیت ها و بازگشایی مدارس، دانشگاه ها یا برگزاری مراسم مذهبی و آیینی نباید هیچ عجله ای کرد و لغو محدودیت ها باید بر اساس اولویت بندی انجام گردد و سپس با رصد نتایج آن مرحله به مرحله بازگشایی ها را انجام داد.

تزریق واکسن به معنای رهایی نیست

اردشیر گراوند جامعه شناس نیز معتقد است افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا و پیک ششم بیماری کرونا به دلایل مختلفی از جمله ناآگاهی مردم رخ داده است. او در این باره می گوید: متأسفانه بسیاری از مردم جامعه هنوز در خصوص بیماری کرونا و واکسیناسیون دانش کافی ندارند . بسیاری نمی دانند که واکسیناسیون معادل مبتلا نشدن به کرونا نیست.این جامعه شناس می افزاید: گروهی دیگر گمان می نمایند اگر واکسن تزریق نمایند قاعدتاً فوت نخواهند کرد پس احتیاج به رعایت سفت و سخت شیوه نامه های بهداشتی نیست. از سوی دیگر مسائل مالی و اجتماعی باعث شده مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی تمایلی نشان ندهند و با از سرگیری زندگی عادی خود را در برابر خطر ابتلا به بیماری و عوارض آن قرار دهند.

گراوند در ادامه به طولانی شدن اپیدمی در کشور اشاره می نماید و می گوید: مردم جامعه خسته شده اند. اپیدمی هایی از این دست پس از مدتی مردم را چنان خسته می نماید که حتی گروهی به انکار و عادی انگاری روی می آورند. از این رو در مجموع این اتفاقات قابل پیش بینی بود. درست است که مسئولان با کوشش و تحمل فشارهای مضاعف واکسیناسیون عمومی را بسرعت پیش می برند و مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش داده اند اما هنوز حدود 30 درصد مردم به دلایل مختلف واکسن نزده اند. او با تأکید بر اینکه به طور کلی کاهش آمار مرگ و میر از 700 نفر در ماه های گذشته به کمتر از 200نفر، توفیق در مبارزه با این بیماری محسوب می گردد اضافه می نماید: بعد از توسعه واکسیناسیون، تبلیغات و آموزش در خصوص بیماری و واکسیناسیون کاهش پیدا کرد و بیشتر برنامه ها و تبلیغات به سمت موفقیت ها و تأثیر مثبت واکسیناسیون رفت درحالی که باید مدام تذکر داده گردد که واکسیناسیون به معنای رهایی و سلامت کامل نیست. باید به این نکته توجه کرد مردم مدت زمانی طولانی تحت فشار های شدید روانی و جسمی ناشی از بیماری بودند و بسیار خسته شده اند، بنابراین هنگامی که به صورت طبیعی فضا را آرام می بینند، سهل انگاری و بی توجهی اوج می گیرد. از این رو تنها راه حل برای کاهش مرگ و میر و بعلاوه کاهش تعداد مبتلایان به بیماری در جامعه، افزایش آگاهی مردم است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1888

به "در یک قدمی پیک ششم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در یک قدمی پیک ششم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید