دستورالعمل بهره گیری از توان کاردان های فنی ابلاغ شد

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران: رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با تشریح جزئیات تفاهمنامه با اتحادیه مشاوران املاک، گفت: دستورالعمل بهره گیری از توان کاردان های فنی ساختمان برای نظارت در همه استان و شهرهایی با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر ابلاغ شد.

دستورالعمل بهره گیری از توان کاردان های فنی ابلاغ شد

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران درهمایش صنعتی سازی و تکنولوژی نوین ساختمان گفت : در کشوری که بیش از 80 درصد آن در معرض خطر زلزله است باید افراد دارای صلاحیت وارد عرصه ساخت و ساز شوند در غیر اینصورت مطمئن باشید که خطر همیشه ساختمانهای کشور را تهدید می نماید.

مهدی موذن با انتقاد از صندلی این سازمان در ساخت و ساز کشور گفت : با وجود اینکه این سازمان با ساختار قانونمدارانه ایجاد شده و همیشه مورد حمایت دولت قرار گرفته است اما پس از گذشت 12 سال فعالیت ، این سازمان هنوز در صندلی واقعی خود قرار نگرفته است.

تفاهمنامه همکاری با اتحادیه مشاوران املاک

موذن در مورد جزئیات تفاهمنامه همکاری با اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت : به دلیل اینکه دفاتر املاک اطلاعات فنی کافی جهت معرفی ملک به مشتریان نداشتند و منبعی برای آگاهی از میزان استقامت و ایمنی ساختمان نبود ، موجب شد تا کاردانهای فنی و معماران تجربی وارد میدان شوند. این اقدام یاری قابل توجهی به خریداران مسکن جهت انتخاب مطلوبتر می نماید.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران اضافه کرد: این تفاهمنامه با دو هدف اصلی آموزش به مشاوران املاک و استفاده از توان فنی کاردانهای فنی و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال در دفاتر املاک منعقد شده است که اکنون نمایندگان 2 ارگان مباحث کارشناسی را شروع نموده و ماه آینده جزئیات امر معین و اعلام خواهد شد.

موذن در مورد اینکه این اقدام چه میزان برای خریداران هزینه دارد، گفت: هزینه این خدمات اندک است به نحوی که نه تنها موجب افزایش قیمت مسکن نمی گردد بلکه موجب کاهش هزینه های مضاعف شده، به گونه ای که خریدار با اطلاع از شرایط فنی ملک می تواند از هزینه های آینده و غیرقابل پیش بینی پیشگیری نماید.

وی همچنین در مورد همکاری این سازمان با شرکت مپسا گفت : طبق تفاهم اجرا شده قرار است از کاردانهای فنی و معماران تجربی دارای صلاحیت در پروژه های ساختمان سازی که با روش صنعتی ساخته می گردد بهره گرفته گردد. همچنین قرار است با همکاری مدیریت شرکت مپسا سمینارهای علمی جهت آشنایی بیشتر اعضای این سازمان با امر صنعتی سازی برگزار گردد.

ساخت و ساز کاردان های فنی ساختمان را می خواهد

در ادامه این همایش مدیر کل مقررات ملی ساختمان در مورد به کارگیری کاردانهایی فنی ساختمان در ساخت و ساز کشور گفت : در این بحث به جای نگاه جزیره ای به مسائل، باید مولفه های لازم برای ساخت و ساز معین گردد . آنچه مسلم است اینکه برای ساخت یک ساختمان باید مهندس، کاردان، معمار تجربی و کارگر فنی در کنار هم حضور داشته باشند. اگر هر ساختمان یکی از این سه حلقه را نداشته باشد به طور حتم با مشکل روبرو می گردد و با حذف هر یک از این افراد به حوزه ساخت و ساز جفا نموده ایم.

غلامرضا هوایی در مورد اهمیت حضور کاردانهای فنی ساختمان در ساخت و ساز کشور گفت: با توجه به اینکه در رشته مهندسی، درسهایی که زمینه های کارگاهی دارند اندک است و در مقابل در دوره کاردانی به دروس کارگاهی بسیار پرداخته شده است پس کاردانها صندلی مهمی در این بخش دارند و احتیاج است که این افراد در فرایند ساخت و ساز حضور داشته باشند.

وی با تأکید به اینکه باید از تجربه معماران تجربی به نحو احسن بهره گرفته گردد، اضافه کرد:این افراد می توانند در بحث اجرای مقررات ملی ساختمان یاری شایانی نمایند و باید برای کسب تجربه این افراد به آنها التماس کنیم.

هوایی همچنین به کاردانهای فنی ساختمان این مژده را داد که از این پس این افراد در تمامی استانهای کشور و در شهرهایی با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر حق نظارت بر ساخت و ساز را دارند البته در استان تهران کاردانهای فنی میتوانند در کلیه شهرهای استان ، به استثناء شهر تهران نظارت نمایند .

منبع: تسنیم
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1004

به "دستورالعمل بهره گیری از توان کاردان های فنی ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعمل بهره گیری از توان کاردان های فنی ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید