سفری افسانه ای به دره هندوستان اسفدن

به گزارش مجله جاودان، طبیعت بهاری دره هندوستان اسفدن در روزهای بهاری بسیار آرامش بخش بوده و پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع است.

سفری افسانه ای به دره هندوستان اسفدن

به گزارش خبرنگاران، طبیعت بهاری دره هندوستان اسفدن الهام بخش بشر و تلطیف نماینده روح و روان او و مأمنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی و درونی است. این منطقه در جنوب غرب اسفدن واقع شده که در ایام بهار دامداران در آن به فعالیت مشغول هستند.

اسفدن از توابع بخش مرکزی و در فاصله 57 کیلومتری شرق قاین قرار است که در سال 1383 به شهر ارتقاء یافت و 1200 متر ارتفاع ار سطح دریا دارد. اسفدن در میان دو رود بزرگ و سفید جای گرفته و از این رو نام آن را مرتبط به واژه سپید و اسپیدده (روستای سفید) می دانند.

آنالیز های بسیاری درباره دلیل نام گذاری این منطقه اجرا شده است، اما نتایج چندانی بدست نیامده است. رشته کوه سرچشمه آبی سرد و گوارا و خالص را به این دره هدیه می نماید که موجب حیات، زیبایی و سرسبزی آن است. انواع گیاهان دارویی و بوته های قیچ، تاغ و دشتی سرسبز و سرتاسر گل شقایق در بهار این منطقه را فرا می گیرد.

پوشش گیاهی این دشت شامل؛ انواع گیاهان دارویی جلوه زیبایی به منطقه داده است، به گونه ای که روزانه جمع زیادی از مردم منطقه برای استفاده از طبیعت بکر منطقه در ایام سال نو به این جا سفر می نمایند.

محل های دامداری در سمت چپ دره به چشم می خورد و در سمت راست دره نیز گورستانی است که جریان زندگی در گذشته نه چندان دور را در این منطقه تداعی می نماید.

هر چه به ارتفاعات منطقه نزدیک می شویم، زیبایی ها دو چندان می گردد، اما افسوس که جاده دسترسی به منطقه مطلوب نیست.

پوشش گیاهی دامنه های کوه مملو از گیاهانی مثل سینه کفتر، سوسن و شقایق است که با صدای دل انگیز پرندگانی همچون کبک و تیهو عجین شده است و سختی های این سفر را بر هر مسافر و گردشگری هموار می نماید.

وارد دره هندوستان که شدیم در اطراف آن درختان زرشک، عناب، پسته و کاج تنومندی مشاهده می گردد که حاصل کوشش چندین ساله ساکنان این منطقه است.

پوشش گیاهی این منطقه در قسمت کوهستانی شامل؛ درخت های انجیر وحشی، بنه، پسته کوهی، بادامشک و گز است و بوته های آویشن و زیره نیز در این منطقه به فراوانی یافت می گردد.

امکانات موجود

در این مکان امکانات رفاهی و خدماتی اندکی از قبیل سرویس بهداشتی، آلاچیق و سکو وجود دارد.

آب سرد و گوارای دره هندوستان که از دل رشته کوه سرچشمه می گیرد بر لطافت و زیبایی این منطقه می افزاید و نوشیدن یک جرعه از این آب، مایه آرامش و راحتی می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 181

به "سفری افسانه ای به دره هندوستان اسفدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری افسانه ای به دره هندوستان اسفدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید