طبع خردل، مصلحات و خواص عالی آن از نظر طب سنتی

به گزارش مجله جاودان، خردل زرد به علت عطر و طعم منحصر به فرد، قوی و تند خود، محبوبیت زیادی داشته و به اسم چاشنی در هات داگ ها، سالادها، ساندویچ ها و همبرگرها در سراسر دنیا استفاده می گردد. این ادویه دوست داشتنی سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین C و بسیاری از ویتامین های گروه B است. طبع خردل به گونه ای است که به اسم یک چاشنی عالی با بیشتر خوراک ها سازگار است.

طبع خردل، مصلحات و خواص عالی آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع خردل از نظر طب سنتی را بیان می کنیم و سپس به آنالیز خاصیت های کاربردی خردل می پردازیم.

طبع خردل سرد است یا گرم؟

طبع خردل از نظر طب سنتی گرم و خشک است و انواع مصلحات آن روغن بادام، کاسنی و سرکه معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکروغن بادام، کاسنی و سرکه

خاصیت های کاربردی و دارویی خردل

1. روغن خردل برای رشد بهتر موها

خردل زرد دارای ترکیباتی مانند بتاکاروتن، پروتئین، آهن و کلسیم است که تمامی این ترکیبات برای رشد بهتر مو ضرورت داشته و به رشد مو یاری می نمایند؛ بعلاوه خردل باعث می گردد موهای شما سالم بماند. برای این منظور باید از روغن خردل زرد بهره ببرید.

20 دقیقه تا یک ساعت قبل از حمام، روغن خردل زرد را روی پوست سر خود ماساژ دهید. این کار باعث افزایش گردش خون در پوست سر می گردد و به تقویت و رشد مو یاری می نماید.

2. تسکین اسپاسم های عضلانی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته خردل دارای ترکیباتی مانند پتاسیم و کلسیم است که می تواند به تسکین هر نوع اسپاسم ماهیچه ای یاری کند. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری پودر خردل، به داشتن استخوان های قوی، مفاصل و ماهیچه ها یاری می نماید.

3. تنفس بهتر با استنشاق بخار دانه های خردل

خردل یک ماده ضدعفونی نماینده فوق العاده است که به پاکسازی مخاط در برابر هوا یاری می نماید. استنشاق بخار دانه های خردل گرم شده یا غرغره کردن با چای خردل ، به بیرون کشیدن مخاط از گلو و ریه ها یاری می نماید. در نتیجه نفس کشیدن آسان تر می گردد.

4. ماساژ روغن خردل و برطرف بدن درد!

روغن خردل ساخته شده از دانه خردل زرد به تسکین سریع هر نوع درد بدنی، مانند دردهای ناشی از بیماری آرتروز یاری می نماید. منطقه دردناک را با روغن خردل به مدت 10 الی 15 دقیقه ماساژ دهید. این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید تا نتایج فوری دریافت کنید.

5. سلامت قلب و عروق با مصرف خردل

خردل زرد سرشار از چربی های غیر اشباع است که به متعادل کردن کلسترول خون یاری می نماید. این ماده باعث کاهش سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد می گردد و سطح کلسترول HDL یا کلسترول خوب را در بدن افزایش می دهد؛ در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

6. درمان خانگی برای برطرف بوی بد دهان

خردل زرد یک درمان خانگی مؤثر برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان است. یک قاشق غذاخوری روغن خردل زرد را در دهان خود بگذارید و بعد از حدود یک دقیقه آن را قورت دهید. سپس دهان خود را کاملاً با آب بشویید.

7. مبارزه با سلول های سرطانی

خردل حاوی مقادیر زیادی فیتوشیمیایی به نام گلوکوزینولات هاست. از نظر علمی ثابت شده است که وجود این ماده در بدن باعث می گردد بدن در برابر انواع مختلف سرطان مانند سرطان مثانه، گردن رحم و روده عظیم مقاوم باشد و با سلول های سرطانی ایجاد شده هم مبارزه کند.

8. افزایش سوخت و ساز بدن

این ماده یک منبع عالی مهمیم است که در فرآیندهای متابولیک نقش مهمی دارد و وظیفه سنتز پروتئین را بر عهده دارد. میزان زیاد فسفر در خردل زرد هم به متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی های بدن یاری می نماید.

9. برطرف باکتری های مضر

اسانس خردل به اسم یک عامل ضدباکتری قوی شناخته شده است. این اسانس به طور موثری باکتری های مضر و خطرناک مانند سالمونلا، استاف، لیستریا و حتی نوع خاصی از مخمرها را از بین می برد. بعلاوه می تواند به اسم یک ضد قارچ عمل کند.

10. تقویت استخوان ها و دندان ها

کلسیم، فسفر، منگنز و مهمیم موجود در خردل، برای رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها بسیار مفید است. مصرف خردل زرد در رژیم غذایی روزانه شما می تواند به سالم ماندن استخوان ها و دندان ها یاری کند.

چه افرادی نباید از خردل استفاده نمایند؟

  • افرادی که دارای معده حساسی هستند یا زخم معده دارند.
  • افرادی که دارای التهاب روده هستند، قبل از استفاده حتما باید با پزشک خود مشورت نمایند.

سخن آخر

خردل به شکل های مختلف مثل پودر، روغن و سس برای انواع غذاها به خصوص غذاهای هندی استفاده می گردد و خواص دارویی فراوانی دارد. همانطور که شرح داده شد، خردل باعث افزایش سوخت و ساز بدن می گردد و به همین علت از گیاهان دارویی چربی سوز است؛ اما این خاصیت مربوط به خود خردل است. سس خردل به علت چربی زیادی که دارد باعث افزایش وزن می گردد.

در پایین همین صفحه، برای ما بنویسید چقدر از خردل استفاده می کنید و چه اثراتی برای شما داشته است؟ بعلاوه شما می توانید با طبع گیاهان دارویی دیگر هم مانند طبع آویشن، طبع هل و طبع بابونه هم در خبرنگاران آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1746

به "طبع خردل، مصلحات و خواص عالی آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع خردل، مصلحات و خواص عالی آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید