دلیل و درمان انواع سرفه در نوزادان

به گزارش مجله جاودان، سرفه کردن نوزاد ممکن است باعث نگرانی بسیاری از مادران گردد. بهتر است با انواع سرفه نوزادان آشنا شوید تا بتوانید برترین راه درمان سرفه نوزاد را انتخاب کنید.

دلیل و درمان انواع سرفه در نوزادان
نوزادان زمانی سرفه می نمایند که پوشش داخلی نای تحریک گردد. این اتفاق زمانی می افتد که نوزاد بیمار است یا بدن نوزاد به علت مبارزه با بیماری میزان زیادی مخاط یا خلط فراوری نموده است. معمولا سرفه نشانه ای از یک عفونت تنفسی است، اما ممکن است علت آن سایر بیماری های تنفسی (مانند آسم) هم باشد. سرفه یک واکنش حیاتی در بدن است، زیرا مخاط اضافی را رفع می نماید تا هوا به آسانی جریان پیدا کند و تنفس نوزاد راحت تر گردد.

سرفه نوزاد معمولا در هنگام خواب شدید تر می گردد، زیرا مخاط پشت گلو جمع می گردد و تنفس را مشکل می نماید. بچه ها تمایل دارند که مخاط را ببلعند، به جای آن که آن را بیرون بدهند (همانطور که بیشتر بزرگسالان انجام می دهند)؛ به همین علت می تواند موجب ناراحتی معده و یا استفراغ نوزاد گردد. گاهی اوقات مخاط در مدفوع نوزاد هم دیده می گردد.

نوزادانی که سرفه می نمایند، اغلب علائم دیگری مانند تب، آبریزش بینی یا مشکل تنفسی دارند. علائم دیگر فرزندتان را به دقت تحت نظر داشته باشید تا بتوانید علت بیماری نوزاد را دریابید.

انواع سرفهچهار نوع سرفه وجود دارد: سرفه خشک، سرفه مرطوب، سرفه خروسکی (کروپ)، و سیاه سرفه. برای درمان سرفه نوزاد بایستی در ابتدا نوع سرفه نوزاد را بشناسید.

1. سرفه خشکسرفه خشک، به علت عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (بینی و گلو)، در یک دوره بیماری مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد می گردد. این نوع سرفه معمولا در اتاق گرم یا پس از اینکه کودک به رختخواب رفته، بدتر می گردد.

بعلاوه سرفه خشک ممکن است نشانه اولیه عفونت دستگاه تنفسی پایین (مانند برونشیت) باشد که نوعی التهاب در نایژه ها و راه های هوایی در ریه ها و یا پنومونی (التهاب بافتی ریه) است. از علل دیگر ایجاد سرفه خشک بیماری آسم است که ابتدا به صورت سرفه خشک در شب و در معرض دود سیگار یا سایر تحریکات مشابه ظاهر می گردد.

2. خروسک (کروپ)خروسک بیماری ای است که همراه سرفه سخت، خشک و مانند پارس سگ است. خروسک در نوزادان منجر به تورم نای بالا به وسیله یک عفونت ویروسی می گردد. تورم در زیر تار های صوتی، باعث می گردد سرفه صدایی مانند پارس کردن پیدا کند. کودک مبتلا به کروپ ممکن است هنگام تنفس صدای بسیار بلندی داشته باشد.

3. سرفه مرطوبسرفه مرطوب ناشی از ترشحات خلط و مخاط در دستگاه تنفسی پایین است که موجب تهوع و استفراغ می گردد. از علل شایع سرفه مرطوب عفونت و آسم است. سرفه مرطوب باعث خارج شدن خلط و مخاط از دستگاه تنفسی پایین می گردد.

4. سیاه سرفهسیاه سرفه به نام سرفه مزمن هم شناخته می گردد. نوزاد مبتلا به سیاه سرفه در ابتدا علائمی مانند یک سرماخوردگی ساده دارد، اما به تدریج سرفه او شدید تر می گردد. به خصوص در شب ها نوزاد سرفه های عمیق، شدید و پشت سر هم (بین 5 تا 15 سرفه پی در پی) می نماید. پس از سرفه، کودک به سختی نفس می کشد و گاهی اوقات صدای خس خس سینه دارد. سیاه سرفه می تواند منجر به مسائل تنفسی گردد و نوزاد با کمبود اکسیژن روبرو گردد.

عوارض سرفه نوزادیک علت مهم و خطرناک سرفه در نوزادان گیر کردن چیزی در گلوی آنهاست. اگر کودک شما به طور ناگهانی آغاز به سرفه کردن کند و تنفس برایش سخت و سخت گردد، احتمالا چیزی (یک شی گوچک یا یک تکه غذای سفت) در گلوی او گیر نموده است. در صورت وجود هر یک از موارد زیر به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

اگر نوزاد کمتر از 1 ماه سن دارد.

اختلال تنفسی نوزاد به علت گرفتگی جهت بینی نیست.

پس از سرفه های پی در پی نوزاد از حال می رود.

اطراف لب ها، دهان و ناخن های نوزاد آبی رنگ شده است.

در سرفه های نوزاد خون دیده می گردد.

فعالیت نوزاد بیش از حد معمول است.

نوزاد تشنج دارد.

اگر نوزاد علائم خفگی یا کمبود اکسیژن ندارد، ولی نشانه های زیر را دارد، در اولین فرصت از پزشک نوزاد وقت دیدار بگیرید تا برای درمان سرفه نوزاد چاره ای بیاندیشد.

استفراغ یا درد قفسه سینه

آسم یا یک واکنش آلرژیک

عفونت سینوسی

تب بالای 38 درجه سانتی گراد بیش از 72 ساعت

بیش از 72 ساعت سرفه در نوزادان بین 1 تا 3 ماه

سرفه آزار دهنده و مزمن که بیش از سه هفته طول کشیده

درمان سرفه نوزاداگر نوزاد شما سرفه می نماید، برای درمان سرفه نوزاد، روش های زیر را امتحان کنید:

به کودک خود را میزان زیادی آب، شیر و مایعات بدهید. نوشیدن مایعات از ضخیم شدن مخاط جلوگیری می نماید. مایعات و سوپ های داغ سبب کاهش سوزش سینه می شوند و مخاط را هم از بین می برند.

هوای تنفسی نوزاد را مرطوب کنید. بخار آب می تواند باعث کاهش و درمان سرفه نوزاد گردد. با استفاده از راه های گوناگون می توان این کار را انجام داد:

استفاده از یکدستگاه بخور سرد در اتاق خواب نوزاد

دوش آب گرم در حمام با درب بسته. وقتی از حمام با بخار پر شده است، به مدت 10 دقیقه با کودک در حمام بمانید. برای آرام ماندن کودک در حمام برایش قصه و آواز بخوانید.

یک حوله مرطوب در اتاق خواب کودک آویزان کنید.

اگر نوزاد شما سرفه خشک و خروسکی (کروپ) دارد، به او اجازه دهید هوای سرد استنشاق کند. تنفس در هوای سرد تورم دستگاه تنفسی را کاهش می دهد و سرفه را از بین می برد. شما می توانید این کار را به روش های مختلف انجام دهید:

پنجره را باز کنید تا کودک شما بتواند هوای سرد و مرطوب را تنفس کند.

کودک را برای رانندگی به بیرون ببرید و پنجره های ماشین را باز کنید.

اجازه بدهید کودک بخار یخچال و فریزر باز شده را تنفس کند.

کودک مبتلا به سرفه خشک نباید فعالیت ورزشی داشته باشد. بچه ها بزرگتر اغلب متوجه می شوند که سرفه آنان در طول فعالیت بدنی شدیدتر می گردد.

دارو ها و شربت های ضد سرفه مصرف کنید (اگر چه ممکن است آن ها موثر نباشند). دو نوع داروی سرفه وجود دارد:

دارو های خلط آور که یاری به نرم و لطیف شدن خلط برای سرفه مرطوب می نمایند.

دارو های مهار نماینده های سرفه که مانع از واکنش سرفه برای سرفه های خشک در خواب می شوند. این دارو ها نباید برای سرفه مرطوب استفاده شوند، زیرا در سرفه مرطوب احتیاج است که مخاط دفع گردد. این دارو ها نباید به نوزادان زیر 12 ماهه داده گردد.

می توان با واکسن DTAP برای بچه ها و واکسن TDdap برای بزرگسالانی که در تماس با بچه ها هستند، از بروز سیاه سرفه جلوگیری کرد. هرچند با واکسیناسیون هم ممکن است بچه ها نوع ملایمی از بیماری را بگیرند. افراد غیر واکسینه می توانند به راحتی عفونت را به دیگران توسعه دهند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1866

به "دلیل و درمان انواع سرفه در نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و درمان انواع سرفه در نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید