معرفی رمان برای زمان قرنطینه: پنج شنبه فیروزه ای از سارا عرفانی

به گزارش مجله جاودان، پنج شنبه فیروزه ای رمانی جوان پسند است که با شخصیت پردازی مناسب به روایت داستان پرداخته و تا به امروز توانسته به هشتمین چاپ هم برسد.

معرفی رمان برای زمان قرنطینه: پنج شنبه فیروزه ای از سارا عرفانی

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا و از جمله ایران، باعث ایجاد محدودیت و تغییراتی در زندگی مردم شده است که سپری کردن آن نیازمند کسب اطلاعات تازه ای است.

سبک زندگی تغییر یافته مردم و افزایش ساعت در خانه ماندن آنها باعث شده تا سراغ موضوعات مختلفی برای سپری کردن ساعات خود بفرایند. بعضی ساعات بیشتری را صرف اینترنت و فضای مجازی می نمایند، بعضی سراغ فیلم و عده ای هم دنبال کتاب می فرایند.

در این میان رمان به عنوان یکی از گونه های پرطرفدار در بین مردم، همواره مورد توجه بوده است. اگر شما هم جز آن دسته از مردم هستید که برای دوران قرنطینه دنبال کتاب مناسب می شد در این مطلب با ما همراه باشید تا جزئیاتی از رمان پنج شنبه فیروزه ای اثر سارا عرفانی را بخوانید.

پنج شنبه فیروزه ای رمانی جالب توجه از سارا عرفانی است، کسی که خالق آثار پر فروش دیگری از جمله لبخند مسیح و هدیه ولنتاین نیز بوده است. این اثر در حال حاضر به هشتمین چاپ خود رسیده و استقبال مخاطب و همراهی با آن تا رسیدن به چاپ هشتم بیانگر درون مایه قوی و جذاب آن است.

موضوع رمان چیست؟

این رمان به روایت داستانی یک گروه می پردازد که برای سپری کردن یک اردوی تشویقی به شهر مشهد مقدس رفته اند و در کشاکش روزهای این اردو درگیر ماجراهایی می شوند که رمان برای مخاطب توضیح می دهد.

از جمله جذابیت های پنج شنبه فیروزه ای این است که داستان بازگشت هایی به روزگار گذشته دارد و به بیان اتفاقاتی مربوط به بعضی از دانشجویان درگیر در داستان می پردازد. بدین ترتیب مخاطب در جریان سرگذشت شخصیت های داستان هم قرار می گیرد.

شخصیت پزداری مناسب از نقاط قوت پنج شنبه فیروزه ای

یکی از نقاط قوت این اثر را می توان شخصیت پردازی آن دانست. پنج شنبه فیروزه ای محل تنازع بین چند دانشجوی دختر است که طبعا هر یک شخصیت و فرهنگی خاص خود را دارند و حالا در جریان اردوی زیارتی مشهد باید چند روز کنار هم زندگی نمایند.

اینجاست که نویسنده باید هرچه در چنته دارد رو کند تا بتواند هر یک از دانشجوها را متفاوت نشان داده و مخاطب گمان نکند که با یک سری انسان شبیه به هم طرف شده است. به عقیده بسیاری از منتقدان عرفانی در این کتاب به خوبی از پس این کار بر آمده و توانسته هر یک از دختران دانشجو را با شخصیتی متمایز در ذهن مخاطب ترسیم کند.

پنج شنبه فیروزه ای رمانی اجتماعی و در عین حال دینی

رمان پنج شنبه فیروزه ای را می توان در زمره رمان های دینی دانست. جالب است که با وجود گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری معتقد هستند که توفیقات چندانی در زمینه نگارش رمان های دینی دیده نمی گردد.

رمان ها بواسطه موقعیت جغرافیایی دنیا قصه و یا محتوایش ممکن است در دسته رمان های دینی گنجانده شوند. اتفاقی که در هر دو وجه برای پنج شنبه فیروزه ای اتفاق افتاده است. جغرافیای این داستان در شهر مشهد مقدس واقع شده است و از طرفی به خوبی و البته به دور از شعارزدگی های خسته نماینده و کلیشه ای به موضوعات دینی پرداخته است.

پنج شنبه فیروزه ای را می توان رمانی اجتماعی هم دانست چرا که به موضوعاتی مثل ازدواج، ارتباط با نامحرم و همچنین فضای مجازی و نقش آن در این فضا پرداخته است.

انتهای پیغام/4139/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 946

به "معرفی رمان برای زمان قرنطینه: پنج شنبه فیروزه ای از سارا عرفانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی رمان برای زمان قرنطینه: پنج شنبه فیروزه ای از سارا عرفانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید