مفهوم تجسم خلاق و 12 روش کاربردی استفاده از آن

به گزارش مجله جاودان، یک نقل قول معروف هست که می گوید: مواظب افکارت باش که گفتارت می شود. مواظب گفتارت باش که رفتارت می شود. مراقب رفتارت باش که عادتت می شود. مراقب عادتت باش که شخصیتت می شود و مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود. این جمله به خوبی نشان می شود که افکار انسان تأثیر به سزایی در زندگی او دارد. تجسم خلاق دقیقاً همین افکاری است که می تواند سرنوشت ما را رقم بزند.

مفهوم تجسم خلاق و 12 روش کاربردی استفاده از آن

در این مطلب تصمیم داریم به مفهوم تجسم خلاق بپردازیم و راه های تقویت و بهره مندی از آن را بیان کنیم.

تعریف تجسم خلاق به زبان ساده و شیوا

تا به امروز چیزی در مورد قانون جذب شنیده اید؟ قانون جذب به بیان ساده، به معنای فکر کردن به یک مسئله به صورت موثر است. این قانون می گوید که هر چیزی، مشابه خود را جذب می کند. پس در صورتی که شما به خوبی ها فکر کنید، خوبی ها را جذب خواهید کرد و بلعکس!

تجسم خلاق نیز در واقع نوعی تمرین ذهنی است که می توانید از آن برای رسیدن به پیروزیت در تمامی بخش های زندگی خود استفاده کنید.

این نوع از تجسم به شما این امکان را می دهد که هر چه در زندگی خود می خواهید و به آن علاقه دارید، تجسم کنید. پس از تجسم کردن موارد دلخواه، احساسات شما نسبت به آن ها برانگیخته می شود. در واقع تجسم خلاق یعنی هر چه می خواهید را در ذهن خود مجسم کنید و در نهایت احساسات خود را نسبت به آن تحریک کنید. همین کار ساده در صورتی که به عنوان یک تمرین درآید و در زندگی به کار گرفته شود، معجزه خواهد کرد.

این را بدانید که چیزی در زندگی بدون سعی و کوشش به دست نمی آید. بنابراین تجسم خلاق را نوعی خرافه در نظر نگیرید. شما به کمک این تجسم می توانید با تمام وجود برای رسیدن به اهداف خود کوشش کنید.

در صورتی که شما نیز به تجسم خلاق علاقه دارید و می خواهید از این نوع تجسم در زندگی خود استفاده کنید و معجزه های آن را ببینید، تا پایان این مقاله ما را از لذت همراهی با خودتان بهره مند کنید.

مزایای بکار بستن تکنیک های تجسم خلاق در زندگی

بکار بستن تکنیک های این نوع تجسم در زندگی، مزایای فراوانی دارد. در ادامه به مزایای این تکنیک ها اشاره شده است:

  1. کاهش استرس و تنش های روزمره و رسیدن به یک انرژی مثبت
  2. افزایش تمرکز در بخش های مختلف زندگی (برای مثال افزایش تمرکز در محیط کار)
  3. افزایش اعتماد به نفس (به خاطر این که خود را به عنوان فردی پیروز تجسم می کنید.)
  4. برای شما نشاط و سرخوشی به ارمغان می آورد.
  5. تجسم خلاق، الهام بخش است. وقتی خوبی ها را تجسم می کنید، با تمام وجود می خواهید که آن ها را به دست آورید و همین مسئله الهام بخش است.
  6. روابط خود را با جهانی درون و بیرون بهبود می بخشد.

همان طور که مشاهده کردید، حتی اگر فرض کنیم که این نوع از تجسم واقعیت ندارد، مزایای آن برای بهبود زندگی فردی کفایت می کند. با تکیه بر مزایای این روش، می توانید به اهداف بسکمک در زندگی خود دست پیدا کنید.

روش های بهره مندی از تجسم خلاق در زندگی

در صورتی که قصد دارید که از روش تجسم خلاق برای بهبود زندگی خود استفاده کنید، می توانید گام های زیر را بردارید و شگفتی های این روش را در زندگی خود ببینید. روش های بهره مندی از این تجسم در ادامه آمده است:

1. برنامه زندگی خود برای آینده را روی کاغذ آوردن

داستانی را که دوست دارید در آینده در زندگی شما اتفاق بیافتد را روی کاغذ بیاورید. رویدادهایی را بنویسید که نمایانگر شادی، نشاط و شگفتی در زندگی شما باشد. می توانید این رویدادها را بنویسید یا نقاشی کنید. انتخاب با شماست!

مهم این است که از این روش استفاده کنید و به خودتان نشان دهید که تمایل دارید که در آینده چه رویدادهایی در زندگی شما اتفاق بیافتد. توجه داشته باشید که حتماً لازم نیست چیزی که می نویسید یا نقاشی می کنید، دقیقاً مو به مو اتفاق بیافتد. این نوشتن باعث می شود که احساسات شما برای حرکت به سوی خواسته هایتان تحریک شود.

2. نوشتن نامه ای برای جهان

نامه ای برای جهان بنویسید و احساسات، عشق و حس قدرشناسی خود را نسبت به وقایع جهان بیان کنید. در این نامه در مورد پیروزیت های شگفت انگیز و رویاهایی بنویسید که برای شما به واقعیت تبدیل شده است. هر آنچه دوست دارید که در آینده برای شما اتفاق بیافتد، در این نامه بنویسید. نوشتن با تجسم خلاق ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارد؛ پس آن را جدی بگیرید.

3. برای خود نامه های عاشقانه نوشتن

اولین گام برای پیروزیت این است که خودتان را دوست داشته باشید و برای وجود خودتان ارزش و اهمیت قائل باشید. سعی کنید مشوق خودتان باشید و برای خودتان انگیزه و اشتیاق ایجاد کنید. اگر می خواهید با تجسم خلاق رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنید، از دوست داشتن خودتان غافل نشوید.

4. از تصاویر کمک دریافت

گاهی فردی تمایل دارد که در آینده در مکان خاصی زندگی کند. در این صورت این فرد می تواند تصاویری از مکان مورد علاقه خودش تهیه کند و روی در و دیوار بچسباند تا این مکان، ملکه ذهن او شود.

5. یک تقویم بردارید و آن را پر کنید

یک تقویم که فضای کافی برای نوشتن دارد را بردارید و روزهای سال را با رویدادهایی که دلتان می خواهد پر کند. دوست دارید در فلان روز سال، چه اتفاقی برای شما رخ دهد؟ دوست دارید در تعطیلات عدی نوروز سال بعد، کجا باشید؟ معطل نکنید! هر چه سریع تر بنویسید!

6. درگیر کردن دوستان یا اعضای خانواده

بعضی از متخصصان بر این باور هستند که یکی از بهترین راه ها برای عملی کردن خواسته ها و رویاها در زندگی این است که از کارهایی که کرده اید و از گام هایی که برای رسیدن به آرزوهای خود برداشته اید، با دوستان خود صحبت کنید. همچنین اجازه دهید که آن ها هم رویاها و گام های خود را بیان کنند.

7. درست کردن تابلوی آرزوها برای خود

یک دفترچه یادداشت بردارید و آرزوهای خود را دائماً در آن یادداشت کنید. یکی از راه های دیگر، درست کردن تابلوی آرزوهاست. در این تابلو می توانید تصاویر دلخواه، ایده ها و آرزوهای خود را ثبت کنید. می توانید از در یخچال هم استفاده کنید و هر چه می خواهید بنویسید و روی آن بچسبانید.

کار تابلوی آرزوها این است که به شما یادآوری کند که چه آرمان هایی دارید و باید در آینده به چه چیزهایی برسید.

8. در شرایط خوب قرار دریافت

یکی از نکات مهم برای تجسم خلاق این است که بدن خود را در شرایطی مناسب و آرام قرار دهید. به عنوان مثال حین تجسم خلاق با حالتی آرام در مکانی ساکت قدم بزنید. همچنین می توانید در حمام گرم بنشینید یا به یک موسیقی آرام بخش گوش بدهید.

9. تجسم خلاق را با مراقبه تمرین کنید

مراقبه یکی از بهترین راه ها برای تجسم خلاق است. اگر بخشی از روز را به این کار اختصاص دهید، متوجه خواص بی نظیر این کار در زندگی خود خواهید شد.

10. همیشه احساس دستیابی داشتن

همان گونه که پیش از این بیان شد، یکی از مهم ترین اصول در تجسم خلاق این است که احساس کنید به خواسته خود رسیده اید. حال اصل دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که اجازه ندهید این شور و اشتیاق از شما جدا شود و همیشه آن را همراه داشته باشید.

11. تجسم خلاق را عادت خود کردن

اگر تمایل دارید که این نوع از تجسم، سرنوشت شما را مشخص کند، سعی کنید که آن را به یکی از عادت های روزانه خود تبدیل کنید. این نوع از تجسم زندگی شما را زیر و زبر خواهد کرد. پیروزیت به ذهن های آماده تعلق دارد و ذهن فرد با تجسم خلاق آماده می شود.

12. مهم ترین گام؛ شبانه روز کوشش کردن

تجسم خلاق تنها نیمی از جهت پیروزیت و رسیدن به خواسته ها را تشکیل می دهد. نیم دیگر جهت نیاز به کوشش و کوشش دارد. اگر می خواهید به اهداف خود برسید، مدیریت زمان و برنامه ریزی داشته باشید و با کوشش مستمر خواسته های خود را محقق کنید.

کلام آخر

زندگی انسان به کوشش و کوشش او بستگی دارد، اما در این بین راهکارهایی وجود دارد که باعث هدفمندی کوشش های انسان می شود. وقتی کوشش انسان هدفمند شود، دستیابی به خواسته ها و آرزوها آسان خواهد شد. یکی از راه های هدفمندی کوشش، تجسم خلاق است. در تجسم خلاق باید اهداف خود را مجسم کنید و احساس کنید که به اهداف خود رسیده اید.

لازم به ذکر است که بعضی از افراد تفکر خلاق را با تجسم خلاق اشتباه می گیرند. لذا در آخر به شما پیشنهاد می کنیم مطلب مفید تفکر خلاق چیست و برای چه کارهایی مفید است؟ را نیز در انگیزه مطالعه کنید تا تفاوت آن ها را متوجه شوید.

آیا تا به امروز از تجسم خلاق در زندگی خود استفاده کرده اید؟ اثرگذار بوده است؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید، لطفاً در پایین همین صفحه آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1237

به "مفهوم تجسم خلاق و 12 روش کاربردی استفاده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفهوم تجسم خلاق و 12 روش کاربردی استفاده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید