ورود ستاره خلیج فارس به آسمان بورس

به گزارش مجله جاودان، به گزارش خبرنگاران، پالایشگاه ستاره خلیج فارس در جهت ورود به بورس است. گفته می گردد به رغم مسائل اقتصادی این شرکت و بدهی های ارزی سنگینی که دارد، ممکن است سهام این شرکت در همین تابستان در بورس عرضه گردد.

ورود ستاره خلیج فارس به آسمان بورس

اما این شرکت آخرین بار در سال 1396 اطلاعات مالی خود را در سامانه کدال بارگذاری نموده است، ضمن آنکه بدهی های سنگین ارزی شرایط این شرکت را پیچیده نموده است.

بنابراین باید دید در فرصت باقی مانده از تابستان سال جاری، اطلاعات مالی سال های قبل این شرکت شفاف سازی خواهد شد یا خیر. اما و اگرها از ورود ستاره خلیج فارس به بورس از حدود دو سال قبل شروع شده و هنوز ادامه دارد، اما آن طور که مدیرعامل فرابورس ایران اطلاع داده، قرار است سال جاری به تمام این اما و اگرها انتها داده گردد.

بر همین اساس روز شنبه ایرنا اطلاع داد فرآیندهای لازم برای عرضه اولیه بخشی از سهام عظیم ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در فرابورس ایران اجرا شده و پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده پذیرش در بورس می گردد.

ستاره خلیج فارس در آسمان بورس؟

بر اساس این گزارش، پالایشگاه ستاره خلیج فارس که عظیم ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و اولین در خاورمیانه است، در دولت تدبیر و امید افتتاح شد. با بهره برداری از این پالایشگاه، ایران نه تنها از واردات بنزین بی احتیاج شد، بلکه با فراوری سوخت با کیفیت به جمع صادرکنندگان پیوست. اگرچه میزان صادرات بنزین ستاره خلیج فارس تعیین نیست، اما با ورود بنزین فراوری شده در این پالایشگاه بود که ایران فرصت صادرات بنزین پیدا کرد.

وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش مسئول صادرات بنزین هستند و تعیین نیست چه میزان از مجموع بنزین صادراتی ایران در ستاره خلیج فارس فراوری شده است. بر اساس آخرین آمارهای موجود، ایران در ماه جولای 150 هزار بشکه در روز بنزین صادر نموده که احتمالا بخشی از این بنزین در ستاره خلیج فارس فراوری شده است.

به گزارش ایرنا ، حالا این پالایشگاه در راستا ورود و پذیرش در فرابورس است تا با عرضه اولیه آن تعداد بیشتری از مردم از سود فعالیت های مالی آن بهره مند شوند.

موانع ورود ستاره خلیج فارس به بورس

در این زمینه مدیرعامل فرابورس ایران از انجام فرآیند پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بازار فرابورس اطلاع داد و گفت: بخشی از سهام این شرکت با انجام فرآیندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس عرضه اولیه می گردد.

امیر هامونی گفت: با کوشش های اجرا شده و قول های مساعدی که مبنی بر تبدیل بدهی ارزی این شرکت به بدهی ریالی داده شده، فرآیند پذیرش آن بار دیگر به جریان افتاده است تا بخشی از سهام این شرکت عظیم پالایشی بتواند با انجام فرآیندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس ایران عرضه اولیه گردد.

وی اظهار کرد: پیش تر مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فرابورس مطرح شده بود که به دلیل مسائلی در بدهی ارزی این شرکت فرآیند آن با توقف روبرو شد.

مختصات عظیم ترین فراوریکننده بنزین ایران

پالایشگاه ستاره خلیج فارس که مطالعات اولیه آن در ابتدای دهه 80 شروع شد، در 3 فاز تعریف شده است. مجموع توان پالایش این سه فاز روزانه 360 هزار بشکه میعانات است، اما با اصلاح ساختار و فرآیند فراوری در ستاره خلیج فارس و بدون ایجاد فاز جدیدی در این پالایشگاه، 120 هزار بشکه دیگر به ظرفیت آن افزوده شد تا مجموع توان پالایش آن به 480هزار بشکه در روز برسد. ساخت فاز مجازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس صرفه جویی 90میلیون دلاری را به همراه داشته است.

در حال حاضر عظیم ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا، روزانه 45 میلیون لیتر بنزین باکیفیت یورو فراوری می نماید که معادل حدود نیمی از کل بنزین فراوری شده در کشور است. با وارد مدار شدن فراوریات ستاره خلیج فارس، سقف فراوری بنزین کشور به روزانه 105 میلیون لیتر رسید و کشور توانست با وجود تحریم ها در کنار خودکفایی در فراوری بنزین، در ردیف صادرکنندگان این کالای استراتژیک قرار گیرد.

مدیر نظارت بر فراوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیش از این با اعلام جزئیاتی از سهم 10 پالایشگاه بورسی و فرابورسی در خودکفایی بنزین، در رابطه با میزان فراوری روزانه آنها گفته بود: سهم پالایشگاه اراک 16 تا 17 میلیون لیتر، پالایشگاه آبادان 10 تا 12 میلیون لیتر، اصفهان 10 تا 12 میلیون لیتر، پالایشگاه بندرعباس 10 تا 12 میلیون لیتر، پالایشگاه تهران 6 تا 5/ 6 میلیون لیتر، پالایشگاه تبریز 3 تا 5/ 3 میلیون لیتر، سهم پالایشگاه شیراز 3/ 1 تا 5/ 1 میلیون لیتر، سهم پالایشگاه لاوان 9/ 1 میلیون لیتر و سهم پالایشگاه کرمانشاه حدود 7/ 0 میلیون لیتر در روز است. عملیات احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمینی به مساحت 730 هکتار در سال 85 در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در جوار پالایشگاه بندرعباس شروع شد. این پالایشگاه بعد از گذشت 10 سال و تجربه افت و خیزهای فراوان، پایان در سال 98 به بهره برداری کامل رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1224

به "ورود ستاره خلیج فارس به آسمان بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود ستاره خلیج فارس به آسمان بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید