پلی از چوب بامبو که هر سال ساخته و خراب می شود

به گزارش مجله جاودان، پلی فصلی از جنس چوب بامبو در استان کامپونگ چام هر سال بر روی رودخانه مکونگ ساخته و دوباره تخریب می شود.

پلی از چوب بامبو که هر سال ساخته و خراب می شود

پلی سست و طولانی از جنس بامبو بر فراز آب های خروشان رودخانه مکونگ در شرق کشور کامبوج، جزیره رودخانه ای کوپن (Koh Pen) که در میانه رودخانه مکونگ واقع شده است را به ساحل غربی رودخانه جایی که ششمین شهر بزرگ کامبوج، یعنی کامپونگ چام (Kampong Cham) قرار گرفته است، متصل می کند.

این پل بامبو، فصلی است. هر سال در فصل خشک، هنگامی که آب رودخانه مکونگ فروکش می کند و عمق آن برای کشتی ها بسیار کم می گردد، آن را می سازند. پس از آن با آغاز هر فصل بارانی سالیانه قبل از اینکه رودخانه طغیان کند، این پل را به صورت دستی تخریب می کنند و بامبوها یا ذخیره می شوند و یا برای عملیات های مختلف ساخت و سازی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

این عملیات به این دلیل انجام می گردد که در طول فصل بارانی، جریان های رودخانه بسیار قوی هستند و ساختمان پل در مقابل آن ها قادر به مقاومت نیست. در این فصل، قایق ها مردم را در رودخانه جابجا می کنند.

زمانی که آب به اندازه کافی فروکش می کند و جریان های رودخانه تسلیم می شوند، ساخت و ساز یک پل نو آغاز می گردد. در ابتدا، ستون های بلند از جنس بامبو را در بستر رودخانه فرو می کنند و سپس با قرار دادن یک لایه از بامبوی حصیری بر روی ستون ها، سطح پل را به وجود می آورند. ستون های بیشتر در زاویه های مختلف باعث استحکام ینیان پل می شوند. این پل ساخته شده از بامبو مقاوم و به اندازه کافی عریض است تا بتواند وزن وسایل نقلیه سبک را تحمل کند، اما از راه دور به نظر شبیه یک مدل ساخته شده با چوب کبریت می آید.

از آنجا که بامبوها تحت فشار وارده، قدرت انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی شکسته نمی شوند، زمانی که یک ماشین و یا موتورسیکلت در حال عبور از پل هستند، سبب می شوند که بامبوها به طور پیوسته خم و راست شوند و همین امر به رانندگان تجربه ای شبیه به رانندگی روی موج همراه با صدای تلق تولوق شدید و پر سر وصدا در زیر تایرها، می دهد.

نوشته امیلی لاش در بلاگ واندر لاش (Wander Lush)، اینگونه این پل را توصیف می کند:

موقعیت و خط بندی های هیچ کدام از هزاران نفری که بر روی هزاران بامبوی افقی حرکت می کنند، اندازه نیست؛ بنابراین می توان از آن به عنوان یک سواری پر سر و صدا و لغزنده یاد کرد.

موتورسیکلت های پر سرعت به پل، موج های شوک دار می دهند و همین موضوع سبب می گردد که برخی مسافران پیاده تعادل خود را از دست بدهند و به سمت میخ های ضخیم بامبوها که در لبه پل قرار دارند، بیفتند.

اما کماکان، هزاران جهانگرد هر سال به کامپونگ چام می آیند تا یک عبور پر از ترشح آدرنالین را تجربه کنند. بومیان منطقه برای عبور از این پل باید 100 ریل یا حدود 2.5 سنت پرداخت کنند، اما از جهانگردان خارجی برای استفاده از پل، مبلغی حدود 40 برابر، چیزی که در این نقطه از جهان کاملا مرسوم است، گرفته می گردد. این عوارض راهداری، روزانه چیزی حدود یک تا دو میلیون ریل یا 250 تا 500 دلار، درآمدزایی می کند. سهم اصلی این پول از طریق خارجی ها تولید می گردد. درآمد به دست آمده برای ساخت و ساز پل و نگهداری از آن که به مبلغی حدود 50 تا 60 هزار دلار در سال نیاز دارد، اختصاص داده می گردد.

پل بامبوی کامپونگ چام برای دهه ها ساخته و دوباره ساخته شده است، اما امسال ممکن است، آخرین سال بقای آن باشد.

حدود دو کیلومتر آن طرف تر در جنوب پل بامبو، یک پل بتنی نو در ماه مارس امسال افتتاح شده است. این پل به درازای 800 متر، برخلاف همتای بامبویی خود که تنها وزن 4 تن را می تواند تحمل کند، ظرفیت تحمل وسایل نقلیه تا 30 تن را دارا و بعلاوه عمر مفید قابل انتظار آن حداقل 50 سال است.

برخی از اهالی دهکده جزیره کوپن (مقصد این پل) برای ساخته شدن این پل بتنی نو بسیار خرسند هستند، زیرا سازه نو قابل اطمینان تر و امن تر است و در صرفه جویی در زمان، کمک شایانی به آن ها می کند. بعلاوه آن ها دیگر نباید برای عبور از آن، پولی پرداخت کنند. اما از دست دادن پل بامبو به معنی از دست دادن جهانگردان عاشق هیجان است. برخی از افراد پیش بینی می کنند که ساخت پل نو بتنی تاثیری منفی بر اقتصاد کل جزیره خواهد گذاشت.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2071

به "پلی از چوب بامبو که هر سال ساخته و خراب می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلی از چوب بامبو که هر سال ساخته و خراب می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید