چالش های حاتمی کیا برای ساخت سریال حضرت موسی

به گزارش مجله جاودان، روز گذشته خبر آمد که ابراهیم حاتمی کیا جایگزین زنده یاد فرج الله سلحشور برای کارگردانی سریال حضرت موسی (ع) شده است. از برآیند صحبت های احمد میرعلایی، تهیه کننده سریال می توان فهمید که اصل خبر صحت دارد، اما او راه تکذیب را هم باز گذاشته. نمی دانیم؛ در هر کار حرفه ای هزار اماواگر وجود دارد. عجالتا بنای این گزارش بر چالش های پیش روی ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت یک سریال تاریخی - مذهبی است. همین ابتدا تاکید کنیم که او بهترین گزینه برای به پایان رساندن این پروژه محسوب می گردد.

چالش های حاتمی کیا برای ساخت سریال حضرت موسی

چالش اول؛ سابقه سریال سازی

به گزارش روزنامه هفت صبح، ابراهیم حاتمی کیا در عرصه فیلمسازی خیلی زود تبدیل به ستاره شد و همچنان کارگردانی مهم و تاثیرگذار است. او طی این سال ها دوبار سریال ساخته. اولی خاک سرخ است با موضوع دفاع مقدس که هواداران و مخالفانی جدی دارد. موافقان، درون مایه سریال و نوع قصه گویی آرام آن را دوست دارند؛ از بازی ها تعریف می نمایند و فضایی که حاتمی کیا ترسیم نموده را باورپذیر و همراهی برانگیز می دانند.

مخالفان، اما به ریتم کند سریال ایراد گرفته اند. دومین سریال حاتمی کیا؛ یعنی حلقه سبز تمی ماورایی دارد. این سریال هم محل مناقشه موافقان و مخالفان است. حاتمی کیا در سریال سازی کارنامه ای پیروز از خود به جا گذاشته، اما پیروزیتش همپای آثار سینمایی اش نیست. حالا به نظر می رسد این تجربیات در سریال حضرت موسی (ع) عصای دستش شود.

چالش دوم؛ آزمون تاریخی سازی

دومین چالش ابراهیم حاتمی کیا، ورود به عرصه تاریخی - مذهبی است. او در این زمینه تجربه ندارد و همین سخت ترین کار او محسوب می شود. تاریخی سازی آداب خاص خود را دارد و احتمالا حاتمی کیا دنبال روش های خاص خود برای تسلط بر آن است.

او کارگردانی زیرک است که حتی وقتی می خواهد فیلم شخصیت محوری مثل چ را بسازد، می داند از چه زاویه ای به شخصیت شهید چمران نزدیک شود. با این پیشینه می توان به پیروزیت حاتمی کیا امید داشت و حتی گفت او در این سبک، به دنبال نوآوری است. حاتمی کیا در چ نشان داد که تسلط کامل بر تکنیک های فنی دارد و این تجربه حالا به کمکش خواهد آمد.

چالش سوم؛ تجربه همنسلان

مسیری که ابراهیم حاتمی کیا گام در آن نهاده است را پیش تر دو هم نسل او طی نموده اند. احمدرضا درویش و مجید مجیدی هم تجربه ساخت فیلم تاریخی نداشتند، اما جسارت کردند و به این حوزه وارد شدند. حاصل کار مجیدی فیلم محمد رسول الله (ص) شد که اثری درخور است. احمدرضا درویش هم با ساخت رستاخیز تبحرش را در ساخت سریال تاریخی به رخ کشید. این دو نمونه پیروز، نشانه هایی هستند که می توان به نتیجه کار حاتمی کیا امیدوار بود.

چالش چهارم؛ نتخاب بازیگر

یکی دیگر از سختی های کار ابراهیم حاتمی کیا، انتخاب بازیگر است؛ چه برای نقش حضرت موسی (ع) و چه برای شخصیت های دیگر. کارنامه او نشان می دهد عمدتا با بازیگران حرفه ای همکاری نموده است و فقط علی دهکردی در فیلم او چهره شده. شاید حاتمی کیا به سراغ بازیگران معمول تلویزیونی برود و به دلیل دستمزد های بالا نتواند دست روی چهره های سینمایی بگذارد. این اتفاق هم کارش را سخت تر می نماید و هم روی نتیجه نهایی سریال اثر منفی خواهد گذاشت. او برای حل این مشکل چه تمهیدی خواهد اندیشید؟

چالش پنجم؛ فاصله طولانی از سینما

حاتمی کیا با چند چالش فرامتن هم روبرو است. از جمله اینکه سریال سازی امری زمان بر است و او دست کم چهار سال از فیلمسازی دور خواهد بود. حاتمی کیا کلی طرح و ایده سینمایی برای ساخت دارد که سریال حضرت موسی (ع) این امکان را از او سلب خواهد نمود. تنها امیدواری او به شرایط کنونی سینما برمی شود که به دلیل کرونا تعطیل است و در دوران بازگشایی با ترافیک اکران روبرو خواهد شد.

دیگر چالش فرامتن حاتمی کیا، قیاس سریال او با سلمان داوود میرباقری است. احتمالا پخش این دو سریال همزمان می شود و این قیاس، ناخودآگاه شکل می گیرد. حال آنکه میرباقری در ساخت آثار تاریخی به دلیل تجربه و تبحر با هیچ کارگردانی قابل قیاس نیست… فعلا آنطور که تهیه نماینده سریال حضرت موسی (ع) گفته، حاتمی کیا این روز ها در حال آنالیز فیلمنامه سریال است.

به گفته میرعلایی قرار است فیلمنامه تغییرات اساسی داشته باشد: سعید بهمن پور به عنوان سرپرست نویسندگان پروژه قبلی که با شورجه کار می کرد در این پروژه هم حضور دارد و خیرالله تقیانی پور، کارگردان سریال نجلا هم به عنوان دستیار کارگردان و مسئول انتخاب بازیگر در پروژه سریال حضرت موسی (ع) فعالیت خواهند داشت. ابراهیم حاتمی کیا چگونه از پس تازه ترین آزمون سخت حرفه ای خود بر خواهد آمد؟

منبع: فرارو
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1343

به "چالش های حاتمی کیا برای ساخت سریال حضرت موسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های حاتمی کیا برای ساخت سریال حضرت موسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید