گهر، نگین فیروزه ای زاگرس

به گزارش مجله جاودان، گهر در گویش لری به معنای آبی است که در گودالی جمع شده باشد. شکل ظاهری دریاچه گهر هم به همین معنا نزدیک است، دریاچه ای کوهستانی که در عمق یکی از دره های اشترانکوه قرار گرفته است. گهر از جاذبه های کم نظیر استان لرستان است که سالانه علاقمندان بسیاری را میزبانی می نماید. برای رسیدن به این دریاچه گروه های طبیعتگرد اغلب شبانه در جهت پیاده راهی می شوند تا بعد از حدود 5 ساعت پیاده روی در جهت کوهستانی زاگرس، طلوع صبح را در ساحل دل انگیز گهر تجربه نمایند. این رودخانه که به دلیل قرار گیری در منطقه حفاظت شده اشترانکوه از گزند ماشین های راه سازی و جاده سازی هایی که آفت طبیعت ایران شده، در امان مانده است، از بکرترین مناطق طبیعی ایران است. هر چند گاهی گردشگری غیر مسئولانه کسانی که از زیبایی های این طبیعت بهره می برند، تصاویر ناخوشایندی را در حاشیه نگین زیبای زاگرس خلق می نماید.

گهر، نگین فیروزه ای زاگرس

گهر در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود قرار گرفته است و شامل 2 بخش است که با نام های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) شناخته می شوند و در فاصله بسیار نزدیکی از هم قرار دارند. این منطقه زیستگاه حیوانات مختلفی است که ممکن است در طول پیاده روی تا رسیدن به دریاچه بتوانید برخی از این گونه ها را مشاهده کنید. بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ،گراز، خرس قهوه ای، کفتار از جمله این گونه های حیات وحش هستند. این منطقه مجال خوبی برای پرنده نگری هم به علاقمندان می دهد عقاب، کبک، شاهین و پرندگان مهاجر از جمله گونه هایی هستند که می توانید با نگاهی به آسمان شاهد پروازشان بر فراز دریاچه باشید.

در بستر گهر ماهیان مختلفی هم زیست می نمایند که به جز فصل بهار، در باقی فصول با دریافت مجوز از محیط بانی منطقه می توانید تجربه ماهیگیری در این منطقه را هم داشته باشید. گهر در کنار تمام زیبایی هایش برای علاقمندان به رصد آسمان شب هم محیط مناسبی است.

گهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است، در نتیجه فصل ایده ال برای سفر به این منطقه بهار و تابستان است. برای رسیدن به این دریاچه هم از جهت دورود می توانید حرکت کنید و هم از راه الیگودرز که هر دو جهت احتیاج به پیاده روی و کوهنوردی دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 294

به "گهر، نگین فیروزه ای زاگرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گهر، نگین فیروزه ای زاگرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید