10 اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند ثبت شد

به گزارش مجله جاودان، از آثار مستند ایرانی 10 اثر در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسید .

10 اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند ثبت شد

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت 10 اثر ایران در لیست دنیای میراث مستند خبر داد.

دکتر فرهاد نظری گفت:

این کارگاه با حضور سمن ها و با همکاری میراث فرهنگی، سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران و نهادهای دیگر برگزار می شود که هدف آن آشنا ساختن مخاطبان با ارزش های میراث فرهنگی و میراث مستند از اهداف برگزاری این کارگاه ها است.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از این مستندات در اختیار مردم و گنجینه های خصوصی است، اضافه کرد که بسیاری از این گنجینه ها یونیک و تجزیه ناپذیر هستند و نظیر آن ها در جاهای دیگری پیدا نمی شود.

نظری در ادامه سخنان خود گفت:

میراث مستند طیف بسیار وسیعی از نسخ اسناد خطی و قباله ها، عکس های تاریخی و کتابخانه ها و عقدنامه ها و فیلم هایی هستند که همه آن ها را در برمی گیرد و مردم باید از داشته های خود آگاه باشند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که خوشبختانه فرهنگ حفظ این آثار را خانواده های ایرانی دارند و با دید یادگار به آن ها نگاه می کنند. تلاش بر این است که در این کارگاه شیوه های علمی و نوین حفظ و حراست از آن ها را آموزش داده و نیز آثاری که قابلیت ثبت دارند را شناسایی شود.

وی گفت که تابه حال نزدیک به 60 اثر در لیست ملی، 5 مورد در لیست منطقه ای آسیا- اقیانوسیه و 10 اثر در مقوله میراث مستند یا حافظه دنیای در لیست دنیای ثبت شده اند که دنیای ها به معنای این است که جزو آثار بشری محسوب شده و به قوم و کشور خاصی مربوط نمی شود.

نظری گفت:

این آثار میراث فکری کل بشریت است و ایران از این حیث به خاطر تاثیرگذاری و جایگاهی که در دنیا دارد،داشته هایش بسیار زیاد است که شامل اثرهایی مانند شاهنامه فردوسی، ذخیره خوارزمشاهی، پنج گنج نظامی، کلیات سعدی، التفهیم ابوریحان می شوند که خوشبختانه آن ها را در آرشیو خود داریم.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2016

به "10 اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید