10 بازی پی اس پی که دوست داریم روی پلی استیشن پلاس ببینیم

به گزارش مجله جاودان، کنسول پی اس پی (PSP یا پلی استیشن پورتابل) در دوران خود چنین حسی را القا می کرد که جلوتر از زمان خود است و به آن شعار اولیه اش که می گفت یک پلی استیشن 1 را در جیب خود داشته باشید، وفادار بود. پی اس پی که برادر کوچک کنسول های پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3 محسوب می گردد، قطعاً یکی از ایده های منحصر به فرد سونی بوده که توانست موفقیت بیشتری نسبت به ادامه دهنده راهش یعنی کنسول پلی استیشن ویتا به دست آورد.

10 بازی پی اس پی که دوست داریم روی پلی استیشن پلاس ببینیم

می دانیم که به زودی با راه اندازی سرویس پلی استیشن پلاس نو می توانیم در سطح پلی استیشن پلاس پریمیوم به لیستی از بازی های کلاسیک پلی استیشن که قرار است بازی های پی اس پی هم بخشی از آن باشند، دسترسی پیدا کنیم. همان طور که برای بازی های پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2 این کار را کردیم، می خواهیم به لیستی از بازی های کنسول دستی پلی استیشن پرتابل اشاره کنیم که دوست داریم آن ها را در سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم ببینیم.

1. کرایسیس کور: فاینال فانتزی 7 (Crisis Core: Final Fantasy VII)

تهیه نماینده: Square Enix

سازنده: Square Enix

سال انتشار: 2007

حتی اگر نخواهید کل مجموعه بازی فاینال فانتزی را در نظر بگیرید، فاینال فانتزی 7 به تنهایی دارای جهان بزرگ و قصه ها زیادی است که بعضی از آن ها در نسخه های فرعی یا حتی در رسانه های دیگر روایت شده اند. از این دسته از آثار می توان به انیمیشن سینمایی فاینال فانتزی 7 ظهور بچه ها (Final Fantasy VII: Advent Children) و بازی هایی نظیر Dirge of Cerberus و Crisis Core اشاره نمود. آثار زیادی وجود دارد که در جهان بازی فاینال فانتزی 7 روایت می شوند و همین شاید ارزش بازسازی بازی فاینال فانتزی 7 را هم بیشتر نموده است چراکه آن اثر سعی نموده ترکیبی از روایت این آثار را در داستان خود قرار دهد. انتشار مجدد بازی کرایسیس کور به وسیله این سرویس می تواند حتی زمینه ساز فوق العاده ای برای بعضی از شخصیت های کمتر شناخته شده فاینال فانتزی 7 فراهم و بازیکنان را برای قسمت دوم بازسازی فاینال فانتزی 7 بیش از گذشته آماده کند.

این بازی که در اصل انحصاری کنسول پی اس پی بوده، بازیکنان را در نقش شخصیت زَک فِیر (Zack Fair)، برترین دوستان کلاود استرایف در میان گروه SOLDIER، قرار می دهد. این بازی به وقایع قبل از فاینال فانتزی 7 مربوط است و در حالی که در جریان آن زک و کلاود به عنوان سربازان شینرا در کنار هم می جنگند، بازی به ما نشان می دهد که شخصیت کلاود قبل از وقایع فاینال فانتزی 7 چگونه شخصیتی بوده است. این بازی بعلاوه اطلاعات بیشتری از شخصیت سفیروث و گذشته او به ما می دهد.

2. فاینال فانتزی تاکتیکس: جنگ شیرها (Final Fantasy Tactics: The War Of The Lions)

تهیه نماینده: Square Enix

سازنده: Square Enix

سال انتشار: 2007

دو بازی فاینال فانتزی در یک لیست؟ بله اما هر دو بازی کاملاً شایستگی حضور در لیست را دارند. فاینال فانتزی تاکتیکس در ابتدا بر روی پلی استیشن 1 منتشر شد و روشی کاملاً نو برای گیم پلی بازی های فاینال فانتزی ارائه کرد. این بازی در واقع از ژانر همیشگی فاینال فانتزی یعنی نقش آفرینی ژاپنی (JRPG) دور شد و به سمت یک بازی نقش آفرینی استراتژی سوق پیدا کرد. اگرچه ممکن است در سال 2022 این ایده خیلی منحصر به فرد به نظر نرسد اما مطمئناً در زمان عرضه در دهه 90 میلادی از زمان خود جلوتر بود و حتی زمانی که در اواسط دهه 2000 میلادی تحت عنوان فاینال فانتزی تاکتیکس: جنگ شیرها برای پی اس پی عرضه شد، این موضوع صدق می کرد.

این بازی در جهانی ایوالیس (Ivalice) که هواداران آن را به عنوان جهان بازی فاینال فانتزی 12 می شناسند، اتفاق می افتد و جنگ بین پادشاهی Ivalice و کشور همسایه Ordalia را دنبال می نماید. در میان تمام درام های سیاسی، شخصی به نام رمزا که یک نجیب زاده است، با دلیتا، برترین دوست سابقش، درگیر می گردد. شما در نقش رمزا یک مهمانی تشکیل می دهید تا از ایوالیس در برابر انواع تهدیدات دفاع کنید. فقط مطمئن شوید که هیچ یک از اعضای گروهتان در جنگ نمی میرند. چون در بازی ویژگی مرگ دائمی وجود دارد.

3. گیتارو من زنده است! (Gitaroo Man Lives)

تهیه نماینده: Koei

سازنده: iNiS

سال انتشار: 2006

بازی های ریتمی این روزها شاید از نظر فروش کار بسیار دشواری را در پیش نداشته باشند اما در اوایل تا اواسط دهه 2000 میلادی برترین چیزی که می توانستیم از آن ها انتظار داشته باشیم، تبدیل شدن آن ها به آثار کالت بود. بازی Gitaroo Man وقتی برای پلی استیشن 2 عرضه شد، دقیقاً چنین شرایطی را تجربه کرد اما با این حال دارندگان کنسول پی اس پی توانستند نسخه ای کامل تر و بهتر با نام Gitaroo Man Lives! دریافت نمایند. از آن موقع تا به امروز دیگر خبری از Gitaroo Man به گوش نخورده است اما شاید شرکت کوئی بتواند با همکاری با سونی و قرار دادن این اثر در سرویس پلی استیشن پلاس هواداران این اثر را بسیار مسرور کند.

Gitaroo Man Lives همان اثری است که هواداران در دوران پلی استیشن 2 از آن لذت می بردند و سعی می کردند با فشار دادن دکمه ها و نحوه کنترل خاص آن و اعمال زمان بندی دقیق آهنگ های مختلف را کامل نمایند. وقتی به صورت متنی آن را شرح می دهیم، چندان سرگرم نماینده به نظر نمی رسد اما وقتی آن را تجربه کنید، بازی های کمی پیدا می گردد که به لذت بخشی Gitaroo Man Lives برسد. این نسخه پی اس پی بعلاوه از قابلیت چندنفره و یک حالت دونفره به همراه دو آهنگ اضافی پشتیبانی می نماید که تجربه بازی اصلی را کامل تر و بهتر نموده است.

4. جی تی ای: ماجراهای لیبرتی سیتی/ ماجراهای وایس سیتی (Grand Theft Auto: Liberty City Stories / Vice City Stories)

تهیه نماینده: Rockstar Games

سازنده: Rockstar Leeds، Rockstar North

سال انتشار: 2005 (ماجراهای لیبرتی سیتی) / 2006 (ماجراهای وایس سیتی)

این مورد از سری بازی بزرگی انتخاب شده که احتیاج به معرفی خاصی ندارد. ضرب المثلی قدیمی وجود دارد که می گوید: هر فردی قهرمان داستان خودش است. دو نسخه فرعی سری بازی معروف جی تی ای (GTA) یعنی بازی های جی تی ای ماجراهای لیبرتی سیتی و ماجراهای وایس سیتی با چنین چشم اندازی شما را در محیط های آشنایی قرار می دهند و شما را در قالب شخصیت های دیگری به تجربه بازی دعوت می نمایند. این دو بازی آثاری هستند که در تاریخ این شهرهای نمادین سری بازی جی تی ای نقش مهمی را ایفا می نمایند و تنها نکته تأسف آور واقعی این است که ما هرگز شاهد جی تی ای ماجراهای سن آندریاس (San Andreas Stories) نبودیم.

بازی ماجراهای لیبرتی سیتی سه سال قبل از وقایع جی تی ای 3 به وقوع می پیوندد و ماجرای تونی سیپرینی در زمان بازگشتش به شهر و کار کردنش برای دون سالواتور لئون را قبل از اینکه در جریان جی تی ای 3 با کلود ارتباط بگیرد، روایت می نماید. این در حالی است که بازی ماجراهای وایس سیتی داستان برادر لنس ونس یعنی ویک را چند سال قبل از وقایع بازی جی تی ای: وایس سیتی یعنی هنگامی که آن ها در حال تأسیس امپراطوری خود هستند، روایت می نماید. اگر نام ویک ونس را نمی شناسید، به این علت است که او همان فردی است که در شروع جی تی ای وایس سیتی به ضرب گلوله کشته می گردد.

5. خدای جنگ: زنجیرهای الیمپوس (God of War: Chains Of Olympus)

تهیه نماینده: Sony Computer Entertainment

سازنده: Ready at Dawn

سال انتشار: 2008

اگر می خواهید فقط با یک بازی درخشش پی اس پی را به نمایش بگذارید، خدای جنگ: زنجیرهای الیمپوس باید برترین انتخاب باشد. بی علت نیست که در سایت متاکریتیک بین بازی های این پلتفرم برترین امتیاز را دارد. این نسخه که پیش درآمدی بر وقایع سه گانه اصلی است، کریتوس را در دوران جوانی اش نشان می دهد که در خدمت خدایان یونانی است و کوشش می نماید نقشه مورفئوس و اطلس را برای به زانو درآوردن خدایان الیمپوس خنثی کند.

یکی از نکات تحسین برانگیز بازی خدای جنگ: زنجیرهای الیمپوس این بود که به خوبی دانسته که چگونه اکشن مجذوب کننده بازی در کنسول پلی استیشن 2 را به یک بازی عالی برای کنسول دستی پی اس پی تبدیل کند، به خصوص با توجه به اینکه این کنسول قابل حمل دکمه های کمتری برای بازی کردن دارد. با این حال، این بازی بعدها در قالب یک نسخه بازسازی شده به نام God of War: Origins Collection در کنار یکی از نسخه های فرعی دیگر این سری یعنی بازی خدای جنگ: روح اسپارتا - که بازی بسیار خوبی است - برای کنسول پلی استیشن 3 پورت شد. امیدواریم که سونی هم این نسخه و هم نسخه خدای جنگ: روح اسپارتا را در میان بازی های سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم قرار دهد.

6. کیلزون: آزادی (Killzone: Liberation)

تهیه نماینده: Sony Computer Entertainment

سازنده: Guerrilla Games

سال انتشار: 2006

کیلزون در زمان عرضه اش نتوانست آن گونه که بعضی انتظار داشتند همه توجه ها را به خود جلب کند و جهان را به آتش بکشاند. در واقع، بیشتر به عنوان یکی از آن بازی هایی در نظر گرفته شد که قرار بود جایگزین هیلو گردد و آن را شکست دهد اما به نزدیکی این هدف هم نرسید. البته، مطمئناً کیلزون 1 بازی تیراندازی اول شخص خوبی بود ولی آن چیز شاهکاری نبود که از آن انتظار می رفت. قبل از عرضه کیلزون 2 که یک اثر ممتاز و بسیار قابل توجه بود، سازندگان این سری با بازی کیلزون: آزادی روی پی اس پی ثابت کردند که این سری چیز خاصی درون خود دارد و حتی در آن موقع این اثر با کیلزون های دیگر کاملاً متفاوت بود.

داستان این بازی دو ماه پس از وقایع کیلزون 1 جریان دارد. کیلزون: آزادی با تبدیل شدن به یک تیراندازی ایزومتریک (از بالا به پایین) به جای یک تیراندازی اول شخص خود را از فرمول بازی اصلی جدا کرد. این حرکت مؤثر واقع شد زیرا این نسخه یکی از لذت بخش ترین نسخه های کل مجموعه است. در حالی که خبری از توسعه نسخه نوی از سری بازی کیلزون به گوش نمی خورد، پورت این بازی و آوردن آن به سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم می تواند بسیاری از هواداران را مسرور کند.

7. مجموعه سنگ قدرت (Power Stone Collection)

تهیه نماینده: Capcom

سازنده: Capcom

سال انتشار: 2006

ببینید، من فقط می خواهم کپکام با پاور استون کاری انجام دهد، آیا این خواسته زیادی است؟ ظاهراً این طور است اما با توجه به اینکه بازی های پی اس پی قرار است بخشی از لیست بازی های پلی استیشن پلاس پریمیوم را تشکیل دهند، زمان مناسبی برای کپکام است تا کاری برای این سری بازی انجام دهد. بسته مجموعه بازی سنگ قدرت که برای پی اس پی عرضه شده است، برترین گزینه است که کپکام بتواند به این سرویس اضافه کند تا نسلی از بازیکنان نو هم بتوانند فرصت تجربه این سری بازی را داشته باشند.

هما ن طور که احتمالاً از نام این نسخه حدس می زنید، نسخه Power Stone Collection دارای هر دو بازی از این سری است که در ابتدا برای کنسول دریم کست منتشر شده بودند و سپس در قالب یک بسته ارزشمند و کامل برای پی اس پی عرضه شدند. بازی سنگ قدرت بازیکنان را در یک محیط ایزومتریک قرار می دهد تا در حالی که از سلاح ها و حرکات مختلف استفاده می نمایند، با همدیگر به رقابت بپردازند و برای پیروزی کوشش نمایند.

8. نیروی تعقیب (Pursuit Force)

تهیه نماینده: Sony Computer Entertainment

سازنده: Bigbig Studios

سال انتشار: 2005

یکی از برترین بخش های فیلم های اکشن مربوط به بخش تعقیب و گریز ماشین ها است و بازی های ویدئویی هم از این موضوع مطلع هستند. بازی نیروی تعقیب یک اکشن سینمایی بزرگ در سطوح مختلف را در قالب یک بازی ویدئویی ارائه می نماید که می توانید آن را در کنسول دستی و قابل حمل خود تجربه کنید. ایده هیجان انگیزی نیست؟ این اثر بازیکنان را در کوشش برای جلوگیری از جرایم سازمان یافته در شهر خیالی Capital State در نقش رهبر نیروهایی تحت عنوان نیروهای تعقیب قرار می دهد. به عنوان فرمانده این نیروها، باید رویکردی کاربردی برای جلوگیری از تبهکاران در پیش بگیرید.

ترکیبی از نبردهای ماشینی و بخش تیراندازی معمولی اکشن این بازی را هیجان انگیز نموده است. این بازی با سرعت یک مایل در دقیقه حرکت می نماید و هر مرحله چالش های نوی را با سرعتی هشدار دهنده در مقابلتان قرار می دهد. زمانی که بازی عرضه شد، بعضی از بازیکنان از مقدار سختی بازی انتقاد کردند اما این نگرانی ها در ادامه و در دنباله این اثر با نام عدالت افراطی (Extreme Justice) رفع شد. پورت این بازی و حتی دنباله آن می تواند تجربه هیجان انگیز این اثر را دوباره به خاطر هواداران بیاورد.

9. شین مگامی تنسی: پرسونا (Shin Megami Tensei: Persona)

تهیه نماینده: Atlus

سازنده: Atlus

سال انتشار: 2009

این واقعیت دیگر بر کسی پوشیده نیست که سری بازی پرسونا که در شروع کار خود را به عنوان مجموعه ای فرعی از سری بازی مگامی تنسی شروع کرد، اکنون به میزان خود بازی های شین مگامی تنسی محبوب و پرطرفدار شده است. با این حال، بسیاری از هواداران فقط دو قسمت اصلی اخیر این سری یعنی پرسونا 4 و پرسونا 5 را تجربه نموده اند. خوشبختانه، نسخه های قدیمی تر پرسونا بازسازی و برای کنسول پی اس پی پورت شده اند و به همین دلیل می توانند گزینه فوق العاده ای برای حضور در میان لیست بازی های پلی استیشن پلاس پریمیوم به حساب آیند.

در حالی که هر سه بازی اول سری پرسونا به نوعی در پی اس پی در دسترس هستند و ارزش اضافه شدن به این سرویس را دارند، ما برای این که یک بازی را انتخاب کنیم، فقط به نسخه به روز شده بازی اول اشاره می کنیم. شرکت آتلوس برای این نسخه از دوباره از پایه روی بازی کار نموده تا بتواند به خوبی از قابلیت های پی ا س پی استفاده کند و اطمینان حاصل کند که این نسخه یک تجربه کاربرپسندتر از بازی اصلی را ارائه می دهد. حداقل، می توان گفت این نسخه پورت بهتری نسبت به پرسونا 3 پورتابل محسوب می گردد زیرا در آن پورت بسیاری از محتوای بازی حذف شده بود.

10. سایفون فیلتر: آیینه تاریک / سایه لوگان (Syphon Filter: Dark Mirror/Logans Shadow)

تهیه نماینده: Sony Computer Entertainment

سازنده: Bend Studio

سال انتشار: 2006 (آیینه تاریک) / 2007 (سایه لوگان)

ممکن است سری سایفون فیلتر در هنگام ورود به نسل ششم و کنسول پلی استیشن 2 کمی دچار مشکل شده باشد زیرا بازی سایفون فیلتر: نژاد امگا نمی تواند به کیفیت بازی های اصلی برسد و در حد آن ها ظاهر گردد. با این وجود، خوشبختانه استودیو بند با دو بازی سایفون فیلتر: آیینه تاریک و سایفون فیلتر: سایه لوگان توانستند این سری را به راستا درست بازگردند. البته پس از آن ظاهراً سونی تصمیم گرفت که سری بازی سایفون فیلتر را فراموش کند و حتی این اقدام استودیو بند هم در نجات بازی مؤثر نبود. با این حال، شاید اکنون فرصت احیای این بازی یا حداقل تنو ملاقات با نسخه های قدیمی آن فرا رسیده باشد.

آیینه تاریک و سایه لوگان گیم پلی این سری بازی را به روز کردند تا آن را بیشتر به یک بازی تیراندازی اکشن مخفی کاری تبدیل نمایند و این برای بازی یک امتیاز بزرگ بود. در هر دو بازی، گیب (شخصیت اصلی سایفون فیلتر) برای از بین بردن بعضی توطئه های جهانی نو فراخوانده شده است. در این نسخه ها گیم پلی بازی ارتقا داده شده تا هر دو اثر در پی اس پی قابل بازی شوند. نکته قابل ذکر این است که هر دو بازی آیینه تاریک و سایه لوگان برای کنسول پلی استیشن 2 هم پورت شده اند. این یعنی اگر سونی نخواهد نسخه پی اس پی را به پلی استیشن پلاس پریمیوم بیاورد، می تواند نسخه پلی استیشن 2 را پورت کند.

منبع: Cultured Vultures

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2107

به "10 بازی پی اس پی که دوست داریم روی پلی استیشن پلاس ببینیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بازی پی اس پی که دوست داریم روی پلی استیشن پلاس ببینیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید