افزایش فاصله نرخ مصوب و بازار خرده فروشی مرغ ، کمترین قیمت مرغ در بازار چقدر است؟

به گزارش مجله جاودان، حاشیه های قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار وارد سومین ماه خود شده است. طی 2 ماه گذشته نوسان قیمت این دو ماده غذایی پرمصرف چشمگیر بوده و آنها هر روز از نرخ مصوب فاصله بیشتری گرفته اند.

افزایش فاصله نرخ مصوب و بازار خرده فروشی مرغ ، کمترین قیمت مرغ در بازار چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، حاشیه های قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار وارد سومین ماه خود شده است. طی 2 ماه گذشته نوسان قیمت این دو ماده غذایی پرمصرف چشمگیر بوده و آنها هر روز از نرخ مصوب فاصله بیشتری گرفته اند.

به رغم کاهش تقاضا که بخش زیادی از آن ناشی از رشد قیمت تلقی می گردد، مرغداران 2 ماه است که با ارائه مستندات رشد هزینه فراوری و زیان های وارد شده از دولت می خواهند نرخ مصوب مرغ و تخم مرغ افزایش یابد. در همین حال معاون بازرگانی وزیر جهادکشاورزی روز شنبه اظهار داشت نرخ مصوب مرغ تغییری نداشته و نخواهد داشت. این در حالی است که دولت قرار بود روز 31شهریور رقم جدیدی را برای نرخ مصوب مرغ و تخم مرغ اعلام کند.

قیمت مرغ کماکان 59.800تومان است

معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ و تخم مرغ نداریم، تأکید کرد: قیمت مرغ کماکان 59.800تومان است و افزایشی در قیمت مرغ و تخم مرغ نداریم.

محسن شیراوند اضافه کرد: سیاست وزارت جهادکشاورزی در حوزه مصرف نماینده ثبات قیمت و در حوزه فراورینماینده یاری حداکثری به توسعه و رونق هرچه بیشتر فراوری است، امیدواریم در هفته پیش رو با اتحادیه های این حوزه به توافقاتی برسیم و بتوانیم هزینه تمام شده فراوری را در ابتدای زنجیره کاهش دهیم تا در انتهای زنجیره قیمت برای مصرف نماینده ثابت بماند و افزایشی نداشته باشد.

به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی هم اکنون کمبودی در زمینه تأمین نهاده های دامی جو، ذرت و کنجاله سویا وجود ندارد و نهایتاً اوایل آبان ماه تمام تعهدات محقق می گردد. این در حالی است که با وجود تامین نهاده ها آنچه باعث افزایش هزینه فراوری طیور شده رشد شش برابری قیمت این اقلام بوده است.

مشاهدات بازار چه می گوید

براساس مشاهدات میدانی، کمترین رقم اعلامی برای هر کیلو مرغ در خرده فروشی های تهران 65 هزار تومان است البته در برخی منطقه ها تهران و برخی فروشگاه ها این محصول حتی با قیمت 80تا 90هزار تومان هم در حال عرضه است.

همزمان با افزایش قیمت مرغ در خرده فروشی ها از ابتدای شهریور، میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تنها مراکزی بودند که این کالا را با نرخ مصوب عرضه می کردند اما در یک هفته گذشته بهای مرغ در این بازارها هم از نرخ مصوب فراتر رفته و هر کیلو مرغ تازه در بسته بندی های کیسه ای 60.600تومان قیمت خورده است.

دولت از یک ماه پیش با توزیع مرغ منجمد کوشش کرد قیمت را در بازار تنظیم کند. مرغ منجمد هم اکنون با قیمت مصوب 43.500تومان در حال توزیع است اما نتوانسته قیمت مرغ گرم را کاهشی کند.

رقم های اعلامی برای هزینه فراوری و قیمت مرغ در کشتارگاه نیز نشان می دهد مصرف نمایندگان ناچارند قیمت بالای 70هزار تومان را برای مرغ بپذیرند. میانگین قیمت مرغ کشتار از خرداد ماه تا مهر افزایشی بوده و از رقم 44.300تومان به 62.800تومان رسیده است. براساس داده های شبکه خبری صنعت مرغداری و دامپروری کشور میانگین قیمت مرغ کشتار نخستین روز آبان نیز روی عدد 62.500تومان ایستاده که نشان می دهد مرغ عرضه شده در خرده فروشی ها حتی بدون سود نمی تواند با نرخ مصوب 59.800تومان عرضه گردد. در چنین شرایطی دولت با چه سیاستی می تواند قیمت مرغ را دوباره به نرخ مصوب بازگرداند؟

پیشنهادهای بخش خصوصی برای کاهش هزینه

کاهش تقاضا برای مرغ همزمان با افزایش قیمت این محصول از خرداد، باعث شد فراورینمایندگان با کاهش جوجه ریزی از تیرماه کوشش نمایند تا حدودی زیان ناشی از رشد هزینه فراوری و افت تقاضا را جبران نمایند که این امر به افزایش قیمت مرغ از ابتدای شهریور ماه منجر شد.

نهاده های دامی و جوجه یکروزه، عمده هزینه فراورینمایندگان مرغ و تخم مرغ را تشکیل می دهد. قیمت مصوب نهاده ها به عنوان نخستین حلقه از زنجیره فراوری دام و طیور، از اردیبهشت سال جاری با حذف ارز ترجیحی 6برابر شده و هزینه فراوری را برای مرغداران به شدت افزایش داده است. قیمت جوجه یکروزه هم در 3ماه گذشته 7برابر شده است.

به گفته رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی جوجه یکروزه که اوایل تابستان به 2هزار تومان رسیده بود امروز 15هزارتومان قیمت دارد و این رقم هزینه بزرگی را به فراورینمایندگان تحمیل می نماید.

محمد یوسفی در پاسخ به این پرسش که دولت چه راهکارهایی برای کاهش هزینه در ابتدای زنجیره فراوری پیش رو دارد؟ به خبرنگاران گفت: جوجه یک روزه ای که با قیمت 15هزار تومان خریداری می گردد تا به فرآوری برسد 20هزار تومان برای مرغدار تمام می گردد و یکی از راه هایی که دولت می تواند بخشی از هزینه فراوری را کاهش دهد، تعدیل قیمت این نهاده فراوری است.

این مقام صنفی با اشاره به مسائل فراورینمایندگان برای صادرات، مشوق های صادراتی را یکی از مهم ترین شیوه های حمایتی دولت بیان کرد و اضافه کرد: درحالی که تمام جهان در شرایط کاهش مصرف داخلی زمینه صادرات را فراهم می نماید در کشور ما سختگیری هابه قدری بوده که بسیاری از فراورینمایندگان از فراوری فاصله گرفته اند.

او در واکنش به اظهارات معاون وزیر جهادکشاورزی درباره توافق با بخش خصوصی گفت: تا امروز دعوتی از فعالان بخش خصوصی نشده و جلسه ای هم برگزار نشده در نتیجه تعیین نیست دولت با چه سیاستی قرار است هزینه را برای فراورینمایندگان کاهش دهد. به گفته یوسفی، بیشتر مرغداران مسائل شدید نقدینگی دارند و بانک ها نیز در این زمینه همکاری خوبی ندارند و این بر مسائل بخش خصوصی اضافه کرده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2176

به "افزایش فاصله نرخ مصوب و بازار خرده فروشی مرغ ، کمترین قیمت مرغ در بازار چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فاصله نرخ مصوب و بازار خرده فروشی مرغ ، کمترین قیمت مرغ در بازار چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید