ایرانیان؛ از پیشگامان فراوری لوستر در دنیا

به گزارش مجله جاودان، رئیس اتحادیه فروشندگان چینی، بلور و لوستر کرج گفت: ایران در بخش فراوری کمی و کیفی لوستر در میان کشورهای دنیا به عنوان مقام اول مطرح و شناخته شده است.

ایرانیان؛ از پیشگامان فراوری لوستر در دنیا

به گزارش خبرنگاران ، غلامرضا حسینی راد گفت: با توجه به وجود معادن عالی مانند مس، روی، قلع، سرب، آهن و ... در کشورمان و امکان دسترسی صنعتگران به این مواد، بستر بسیار قوی و شایسته ای جهت فراوری لوستر نسبت به دیگر کشورها در ایران فراهم است.

وی اضافه کرد: بر اساس مدارک و اسناد موجود می توان گفت که تاریخچه ساخت ادوات روشنایی محیط در ایران قدمتی به بلندای تاریخ تمدن ایران دارد و از این منظر ایرانیان از جمله پیشگامان ساخت لوستر در دنیا به شمار می روند و همین مسئله باعث شده که صنعت لوستر سازی ایران در دنیا شناخته شده و شاخص باشد.

وی اضافه کرد: طی سال های گذشته و با توجه به واردات لوستر از دیگر کشورها، در بعضی موارد شاهد استفاده فراوری کنندگان ایرانی از طرح های خارجی بوده ایم، اما ریشه و پایه فراوریات لوستر به جهت قدمت تاریخی همیشه از آن ایرانیان بوده است .

و اضافه کرد: در بحث کیفیت، نوع متریال و تلفیق مواد اولیه کانی و شناخت از تلفیق و ترکیب بهینه مواد اولیه ساخت لوستر، فرصت بسیار مناسبی در حوزه صنایع روشنایی کشورمان به وجود آمده تا ضمن قانع کردن مصرف کننده داخلی، مراکز مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در خارج از کشور نیز متقاضی فراوریات این صنعت دیرین کشورمان باشند.

حسینی راد اضافه کرد: به عنوان نمونه می توان به لوستر طراحی شده توسط استاد بزرگ مینیاتور ایران، فرشچیان جهت نصب در عتبات عالیات در بقاع متبرکه (حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت ابوالفضل(ع)،حرم امیرالمومنین (ع)) اشاره نمود؛ البته پیشتر نیز یکی دیگر از اهالی این صنعت بزرگ، جناب آقای نمکی، امین اتحادیه کشوری لوستر، چند نمونه از فراوریات فاخر و ارزشمند ایرانی را در هزار شاخه و با 700 سال ضمانت کالا، جهت نصب در مکان های مذهبی ساخته و تحویل داده اند.

وی اضافه کرد: اهمیت بیان این مطلب از آن جهت است که به استحضار هموطنان عزیز برسانیم،کشور جمهوری اسلامی ایران در بخش فراوری کمی و کیفی لوستر در میان کشورهای دنیا به عنوان مقام اول مطرح و شناخته شده است.

وی ادامه داد: لوسترها از لحاظ ساختاری انواع مختلفی دارند که شامل لوسترهای برنزی (ریخته گری، تراش و تلفیقی )، لوسترهای مفتولی شامل فلزآهن،آلومینیوم و برنز، لوسترهای تلفیفی مفتولی و برنزی که مجموعه این لوسترها ریشه و پایه فلزی داشته و برای تزئین آن از حباب های شیشه ای، بلوری،کریستال، چینی، سیلیس،کائولند و سیستم های ترکیبی چینی و بلور استفاده می گردد.

وی اضافه کرد: همچنین باید اذعان داشت که شاخه مهم و اصل قابل تامل در این رابطه، ساخت لوسترهای تمام چینی، تمام بلور و تمام سیلیس و تمام آرکوپال و اوپال در دنیا، خاصه در کشور ایران است که صفر تا صد آن از مرحله طراحی، ریخته گری، گل آرایی، دکور در ابعاد برجسته، نقاشی، ویترای نقاشی به شیوه بسیار مدرن و علمی در کشور عزیزمان و در تمام استان ها به ویژه استان هایی که بستر فراوری چینی در آنها وجود دارد مانند آذربایجان شرقی، قزوین، یزد، زنجان، اصفهان، مرکزی و البرز انجام می گردد .

و اضافه کرد: در بخشی از صنایع فراوریی مانند صنعت کریستال، تا سال 1379 مشکلاتی در کشور وجود داشت که خوشبختانه با همت بلند مهندسان و صنعت گران ایرانی و حمایت بخش دولتی امروز کشور ایران به عنوان مهد فراوری کریستال های 24 و 25 درصد و رو به پایین شناخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 357

به "ایرانیان؛ از پیشگامان فراوری لوستر در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانیان؛ از پیشگامان فراوری لوستر در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید