برقراری صلح در افغانستان تنها با موضوع گفتگوی افغانستانی ها ممکن است

به گزارش مجله جاودان، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر امور خارجه کشورمان در نهمین اجلاس قلب آسیا؛ بر ضرورت برقراری صلح پایدار درافغانستان و مشارکت ایران در مین روبی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان تاکید نمود.

برقراری صلح در افغانستان تنها با موضوع گفتگوی افغانستانی ها ممکن است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نهمین اجلاس قلب آسیا در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان از آمادگی کشورمان برای مشارکت در پاکسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان از مین اطلاع داد.

واحد مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز گفت: وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در قالب نهمین کنفرانس قلب آسیا در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان ملاقات و گفتگو کردند.

در این ملاقات طرفین درباره روابط و مسائل مورد علاقه دو جانبه گفتگو و گفتگو کردند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه جمهوری آذربایجان؛ طرفین ضمن ابراز خرسندی از نشست کمسیون مشترک مالی - تجاری میان دو کشور درباره امنیت منطقه ای، شرایط منطقه پس از جنگ 44 روزه و فرایند اجرای بیانیه سه جانبه امضاء شده گفتگو کردند.

حمایت از صلح پایدار در افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در کنفرانس قلب آسیا در تاجیکستان اضافه نمود: هرگونه موافقتنامه صلح در افغانستان باید تضمین کننده حق مشخص سرنوشت مردم این کشور باشد.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه توضیح داد: اتصال راه آهن افغانستان به شبکه راه آهن ایران که در سال 1399 افتتاح شد، گام مهمی در تشکیل شبکه راه آهن بین المللی - منطقه ای است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات ایران در تامین احتیاج های افغانستان در مبارزه با کوید 19، بر ادامه این اقدامات توسط ایران تاکید نمود و از همه کشور ها برای همکاری در مبارزه با ویروس کرونا و جنگ دعوت بعمل آورد.

ظریف همچنین با اشاره به دستاورد های ارزشمند مردم افغانستان در ایجاد حکومت قانون و بویژه تدوین قانون اساسی، کوشش کشور های منطقه ای برای تسهیل گفتگو های صلح بین الافغانی را ضروری دانسته و راهکار های تحمیلی خارجی بعضی بازیگران فرامنطقه ای که با اهداف سیاسی داخلی ارائه می گردد را غیرسازنده شمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در سرانجام، ضمن تاکید بر اینکه تنها راه برقراری ثبات دائمی در افغانستان، گفتگو های بین الافغانی است، بر ادامه کوشش های جمهوری اسلامی ایران در تسهیل این گفتگو ها تاکید نمود.

لازم به ذکر است که نهمین نشست کنفرانس بین المللی قلب آسیا با سخنان امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان صبح امروز در دوشنبه شروع شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1605

به "برقراری صلح در افغانستان تنها با موضوع گفتگوی افغانستانی ها ممکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برقراری صلح در افغانستان تنها با موضوع گفتگوی افغانستانی ها ممکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید