در پی اخذ گواهی نامه های تخصصی محصولات دریایی از سازمان های جهانی هستیم

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران/هرمزگان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان گفت: اخذ گواهی نامه های تخصصی محصولات دریایی از سازمان های جهانی، یاری می نماید که بتوانیم در مارکت های بهتری حضور پیدا کنیم.

در پی اخذ گواهی نامه های تخصصی محصولات دریایی از سازمان های جهانی هستیم

مهرداد بازرگان در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: به علت رشد سریعی که در بخش آبزی پروری و اقتصاد دریا محور اجرا شده احتیاج داشتیم که ما برای این اتحادیه دفتر مجوزی را بسازیم تا بتوانیم در صحنه داخلی و بین المللی حضور مثبتی داشته باشیم.

وی اضافه نمود: ما باید برنامه ریزی ها را به گونه ای پیش ببریم که از بدو تولید نهاده تا انتهای بازار یک انسجام به وجود آید و احتیاج داشتیم سازمان دهی صورت بگیرد تا زنجیره ارزش را به طور کامل زیر پوشش داشته باشیم. اگر هر حلقه ای از این زنجیره همکاری نکند و در این سیستم نباشد، ممکن است صدماتی به کل زنجیره و تولید نهایی وارد شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان با اشاره به اینکه اکنون از بدو صید مواد اولیه کارخانجات پودر ماهی، تا تولید پودر ماهی، تولید غذای آبزیان، تولید بچه میگو و ماهی، پرورش، تولید و صادرات آبزیان ورود نموده ایم، توضیح داد: در جهان در حوزه آبزی پروری به سمتی رفته اند که هیچ گونه وابستگی نداشته باشند، چراکه هر عامل خارجی ممکن است موجب بیماری و آسیب به رشد، تولید و صادرات شود. امروز آبزی پروری در جهان یک صحنه رقابت است و ما باید مزایایی داشته باشیم که در بازار حضوری پابرجا داشته باشیم.

بازرگان مطرح نمود: در آبزی پروری و در کل زنده پروری، پایش از اهمیت بالایی برخوردار است و خطرات بسیاری وجود دارد. اگر یک ویروس یا باکتری از جایی وارد شود، پایدار می شود و مسائل بسیار زیادی را در آینده ایجاد خواهد نمود.

وی ادامه داد: ما پودر ماهی خارجی وارد می کنیم و شاخص ها نمی تواند نشان دهد این پودرهای وارداتی چه کیفیتی دارند. برای مثال شاخص تشخیص اندازه پروتئین، اوره موجود در ترکیبات است و به این منظور اندازه اوره را افزایش می دهد و درواقع آن پودر دیگر ارزش غذایی مورد احتیاج را ندارد. خوشبختانه امروز منابع کافی برای تولید پودر ماهی را داریم که باید برنامه ریزی کنیم تا از بدوی که ماهی از دریا بیرون آورده می شود، کنترل شود تا پودری باکیفیت تولید شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان گفت: سیاست گذاری در بخش دریایی باید متوازن باشد و پودر ماهی و تولید شده و سایر تولیدات باید ابتدا در بازار داخلی و برای تأمین احتیاج داخلی صرف شود و اگر تولیدی مازاد احتیاج داخلی بود، آنگاه به صادرات روی آورده شود.

بازرگان اضافه نمود: احتیاج داریم که سیستم دولتی و حاکمیتی در این زمینه پشتیبانی و همراهی داشته باشد و در صدور مجوزها به این مسائل توجه کند. انتظار داریم اتحادیه آبزیان در فرایند صدور مجوزها و صادرات و واردات نقش داشته باشند تا هم موجب کاهش تنش ها شود و هم کار سازمان پیدا کند.

وی بیان نمود: اکنون 120 واحد صنعتی حوزه آبزیان عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان هستند و به زودی شاخه ها و واحدهای بیشتری جذب این اتحادیه خواهند شد.پ در هرمزگان سالانه 25 هزار تن میگو می شود و منظره 10 ساله ما این است که این اندازه را به 200 هزار تن برسانیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان اظهار کرد: زیرساخت ها و سرمایه گذاران برای افزایش تولید میگو در هرمزگان تعیین شده و به زودی به بهره برداری می رسند. مشکل تأمین برق در صنعت آبزیان بسیار جدی است و امیدواریم با حل این مشکل بتوانیم ظرفیت تولید استان را افزایش دهیم. 80 درصد محصولات ما صادر می شود و در حوزه بازار داخلی نیز رشد بسیاری داشته ایم و این بسیار امیدوارکننده است.

بازرگان اضافه نمود: اخذ گواهی نامه های تخصصی محصولات دریایی از سازمان های جهانی، یاری می نماید که بتوانیم در مارکت های بهتری حضور پیدا کنیم. رعایت مسائل زیست محیطی و حقوق بشری در تولید پایدار و افزایش صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است و ما نیز در حال حرکت به این سمت هستیم.

وی توضیح داد: عمده مسائلی که در حوزه صادرات داریم به تحریم ها و بعلاوه مسائل بیمه بازمی شود. ما باید تحریم ها را دور بزنیم و نمی توانیم مراوده مستقیمی با بازار جهانی داشته باشیم و به علت مسائلی که در حوزه بیمه داریم خسارات بسیاری متوجه این صنعت شده است. متأسفانه در گمرکات ما هیچ سالن سردی برای محصولات ما پیش بینی نشده و با ریسک بالایی در این زمینه روبرو هستیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان مطرح نمود: ما در برترین و باکیفیت ترین شرایط محصولات آبزی را تولید، تولید و بسته می کنیم اما وقتی وارد گمرک می شوند دیگر هیچ امنیتی نداریم و نمی دانیم چه برخوردی با این محصولات صورت می گیرد و ضروری است یک سالن سرد به این منظور در گمرکات ما تعبیه شود.

بازرگان اضافه نمود: یکی دیگر از مسائلی که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم مبادلات و حمل هوایی محصولات است که اخیراً همکاری خوبی در این زمینه ایجاد شده است و امیدواریم به زودی بتوانیم یک ترمینال صادراتی هوایی در فرودگاه بندرعباس ایجاد کنیم تا بتوانیم هم به موقع مواد اولیه را وارد کنیم و هم به موقع محصولات خود را صادر کنیم.

وی بیان نمود: امروز احتیاج است که در راستای انتقال و افزایش دانش روز جهانی گام برداریم و با جهان ارتباط داشته باشیم. اتحادیه آبزیان در این زمینه ورود نموده و امیدواریم با ارتباط با اساتید و کارشناسان و کسب تجربه از کشورهایی که در این زمینه پیشرو هستند، بتوانیم از ظرفیت های استفاده نموده و به استانداردهای بین المللی برسیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان اظهار کرد: میگوی تولید شده در کشورمان از لحاظ ارگانیک بودن و عدم استفاده از داروها و آنتی بیوتیک ها، آب با کیفیت خلیج فارس و دریای عمان با محصولات جهان در رقابت است. باید این ظرفیت ها را حفظ کنیم و در کنار آن به سایر استانداردهای جهانی برسیم و دولت نیز در این راه در کنار ما باشد تا این امتیازات را از دست ندهیم.

بازرگان اضافه نمود: متأسفانه مسئله مبادلات ارزی شفاف نیست و ما مستقیم نمی توانیم مبادلات بانکی خود را انجام دهیم و هزینه سنگینی به وسیله صرافی ها و واسطه ها برای انتقال پول خود متقبل می شویم. این مسائل به دست تولیدکنندگان قابل حل نیست و احتیاج به همراهی بخش حاکمیتی و دولتی دارد.

وی بیان نمود: رشد صنعت آبزیان باید متوازن باشد و باید در این زمینه اتحادیه بتواند نقش خود را ایفا نماید. در ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع ثروت به صورت عادلانه، حتی رشد سرمایه نیز احتیاج به ایجاد محدودیت هایی دارد و باید ابزارهای قانونی برای اتحادیه در این زمینه ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1968

به "در پی اخذ گواهی نامه های تخصصی محصولات دریایی از سازمان های جهانی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در پی اخذ گواهی نامه های تخصصی محصولات دریایی از سازمان های جهانی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید