ترس را کنار بگذارید و تصمیمتان را بگیرید!

به گزارش مجله جاودان، برای آنهایی که می خواهند بدون ترس تصمیم بگیرند

والتر کافمن، کتابی به نام بدون گناه و عدالت نوشت و آن را این طور شروع کرد؛ ترس از تصمیم گیری یا فوبیای تصمیم گیری، این را سبب می گردد ما جرات انتخاب یک گزینه را از میان گزینه های موجود نداشته باشیم. این در حالی است که در بسیاری از موارد، گزینه درست را می توانیم به سادگی از میان گزینه های پیش رو تعیین کنیم. فرار از تصمیم های بزرگ به تصمیم های کوچک، یکی از هنرهای ما برای پنهان کردن ترس از تصمیم گیری به شمار میرود. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضوع بدانید.

ترس را کنار بگذارید و تصمیمتان را بگیرید!

به بیان دیگر باید بگوییم؛ ترس از تصمیم گیری به حدی جدی است که برای آن یک نام اختصاصی هم ساخته و پرداخته شده است: Decidophobia. همان گونه که تعیین است این عبارت، از ترکیب دو کلمه Decide به معنای تصمیم گیری و Phobia به معنای ترس بی علت پدید آمده است. این لغت نیز به وسیله والتر کافمن، ابداع شد.به همین علت، احتمالا شما این راه چاره را زیاد دیده یا از آن استفاده نموده اید:

حالا یک تغییر کوچک انجام بدهیم: مدت ها است تصمیم به تعویض و ارتقای ماشینم دارم؛ اما باید ده ها میلیون تومان پول روی قیمت ماشین فعلی گذاشته تا ماشینی که کمی بهتر است خریداری کنم. نه می توانم این تصمیم را از یاد ببرم و نه جرات دارم که به صورت قطعی تصمیم گیری کنم. به راه حل دیگری مراجعه می کنم: فعلا ضبط ماشین رو عوض می کنم. شاید تحمل ماشین با همین ضبط نو تا مدتی راحتتر باشد.شاید اینجا، تشبیهی که پیتر سنگه در کتاب پنجمین فرمان خود، در حوزه تفکر سیستمی مطرح می نماید را بتوان به کار برد: با تقسیم یک گاو به دو قسمت ما نمی توانیم دو گوساله داشته باشیم. بلکه تنها یک گاو مرده نصیبمان خواهد شد، ما با خرد کردن یک تصمیم به تصمیم های کوچک تر، عملا اصل آن تصمیم را رها نموده و سرگرم انتخاب های دیگری شده ایم. غیر از مورد فوق، ما راه چارهها و مکانیزم های دیگری هم برای فرار از تصمیم گیری و پنهان کردن فوبیای تصمیم گیری یاد گرفته ایم: فعلا اولویت من نیست: می دانیم که دیر یا زود باید راجع به ماندن یا رفتن از کشور تصمیمی اتخاذ کنیم؛ اما به علت ترس از گرفتن این تصمیم، به خودمان و حتی بقیه می گوییم: فعلا مشغول درس خواندن هستم. بگذار لیسانسم را بگیرم. بعدا درباره این مساله فکر می کنم. الان اولویت من مهاجرت یا ماندن نیست. اولویت دانشگاه است. نکته دیگر آن است که ما عموما از یاد می بریم که تصمیم نگرفتن، خود یک تصمیم است. کسی که تصمیم می گیرد فردا در خصوص استعفا فکر کند، تصمیم گرفته است که امروز استعفا ندهد.علت اینکه بسیاری از ما مشورت می گیریم، ندانستن پاسخ نیست، بلکه ترسیدن از پذیرش پاسخی است که در فکر داریم.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 2065

به "ترس را کنار بگذارید و تصمیمتان را بگیرید!" امتیاز دهید

1 کاربر به "ترس را کنار بگذارید و تصمیمتان را بگیرید!" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس را کنار بگذارید و تصمیمتان را بگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید