تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری آموزش تبدیل کردیم، لزوم توجه به آموزش ترکیبی

به گزارش مجله جاودان، خبرنگاران/گیلان معاون آموزشی وزارت علوم، آموزش الکترونیکی را دستاورد بزرگی برای آموزش عالی کشور دانست و گفت: آموزش الکترونیکی یکی از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت است، یعنی تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری در آموزش جامعه دانشگاهی تبدیل کردیم.

تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری آموزش تبدیل کردیم، لزوم توجه به آموزش ترکیبی

دکتر علی خاکی صدیق در مراسم مجازی شروع سال تحصیلی نو در دانشگاه گیلان، با بیان اینکه بیماری کرونا تعدادی از همکاران دانشگاهی و دانشجویان ما را گرفت، اظهار کرد: امیدواریم سال تحصیلی نو همراه با موفقیت و سلامت برای جامعه دانشگاهی و آموزش عالی کشور باشد.

وی با اشاره به صندلی خوب دانشگاه گیلان در بین دانشگاه های جامع کشور طی سال های اخیر، اضافه نمود: دانشگاه گیلان در رتبه بندی اخیر ISC بین 15 دانشگاه جامع اول کشور بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رتبه بندی ISC را جامع و کلان دانست و توضیح داد: بسیاری از نظام های رتبه بندی دانشگاهی بین المللی بر پایه مقالات است، اما در رتبه بندی مذکور شاخص های متنوعی دیده شده تا عملکرد دانشگاه را در ابعاد آموزشی، انتشارات، پژوهش های کاربردی و حل مسئله، فناوری، کارآفرینی، دانش آموختگان، مسئولیت های اجتماعی و... مورد ارزیابی قرار دهد؛ بعلاوه برای نخستین بار دو شاخص اخلاق حرفه ای و اخلاق پژوهش هم در قالب امتیاز منفی برای مقالات ری ترکت شده مورد ارزیابی قرار گرفته است.

صدیق، با بیان اینکه صندلی دانشگاه گیلان سمت و سوی مثبت شاخص های آموزشی را نشان می دهد، اسم کرد: تداوم این دستاورد مستلزم همراهی مدیریت دانشگاه با اساتید و برطرف نقاط ضعف در مقایسه با سایر دانشگاه هاست.

وی با اشاره به تداوم شیوع کرونا و برگزاری الکترونیکی ترم جاری، اظهار داشت: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در حوزه آموزش الکترونیکی خوب عمل کردند و شاهد دستاوردهای مثبتی در این بخش هستیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه زیرساخت های خوبی برای آموزش الکترونیکی ایجاد شده و اساتید عمدتا بر این فضا و نرم افزارهای مربوطه تسلط پیدا کردند، گفت: با توجه به گذشته 19 ماه از شیوع کرونا، نباید شاهد آموزش آفلاین و ارسال فایل پی.دی.اف برای دانشجویان باشیم و لذا باید بتوانیم از مزایای آموزش الکترونیکی و محدود نبودن به زمان و مکان استفاده کنیم و آموزش آنلاین را داشته باشیم.

وی از افزایش رضایتمندی اساتید و دانشجویان از آموزش الکترونیکی اطلاع داد و اضافه نمود: طی سال گذشته سه دوره نظرسنجی انجام دادیم که شاهد فرایند صعودی رضایت هستیم. به زودی ارزیابی دقیق تری در دستور کار وزارت علوم با شاخص های تخصصی تر قرار گرفته است تا بتوانیم در پساکرونا و بحران های آینده هم فرمان آموزش الکترونیکی را در دست داشته باشیم و دانشگاه ها بتوانند براساس صندلی خود در این ارزیابی دانشجوی الکترونیکی داخلی و بین المللی پذیرش نمایند و دوره های نو را داشته باشند.

صدیق، آموزش الکترونیکی را دستاورد بزرگی برای آموزش عالی کشور دانست و گفت: آموزش الکترونیکی یکی از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت است، یعنی تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری در آموزش جامعه دانشگاهی تبدیل کردیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه حتی در شرایط طبیعی بعد از کرونا نباید دستاورد بزرگ آموزش الکترونیکی را از دست بدهیم، اظهار داشت: اکنون زیرساخت ها ایجاد شده و تجربیات فراوانی را کسب کردیم و لذا باید به سمت آموزش ترکیبی برویم، یعنی نه آموزش الکترونیکی جای آموزش حضوری را بگیرد و نه آموزش حضوری آموزش الکترونیکی را تعطیل کند و بناست از مزایای هر دو روش برای ارتقای فناوری آموزش استفاده کنیم و کیفیت دانشگاه ها را بالا ببریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1840

به "تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری آموزش تبدیل کردیم، لزوم توجه به آموزش ترکیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری آموزش تبدیل کردیم، لزوم توجه به آموزش ترکیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید