خبرنگاران برقراری عدالت و اجرای قوانین، خواسته پرستاران قزوین

به گزارش مجله جاودان، قزوین - خبرنگاران - پرستاران قزوین که در خط مقدم مقابله با تهدیدهای سلامت شهروندان و جامعه به ویژه کرونا قرار دارند خواهان برقراری عدالت و اجرای قوانین مصوب در این حوزه هستند.

خبرنگاران برقراری عدالت و اجرای قوانین، خواسته پرستاران قزوین

به گزارش خبرنگاران، امروزه بعد از شیوع کرونا کمتر کسی را می توان پیدا کرد که نسبت به زحمات و کوشش های کادر درمان به ویژه جامعه پرستاران برای بهبود بیماران و مقابله با این بیماری مرموز و پیچیده واقف نباشد.

پرستاران به عنوان مدافعان سلامت همواره در خط مقدم مقابله با انواع بیماری ها قرار داشته اند و در عرصه مقابله با کرونا نیز تقدیم 51 شهید در سطح کشور و یک شهیده به نام مریم شریفخواه در استان بخشی از زحمات آنها را به نمایش گذاشت.

خبرنگار خبرنگاران قزوین برای تقدیر از زحمات پرستاران در حوزه مقابله با کرونا با مهدی ایرانی رییس خانه پرستار استان و عضو هیات مدیره سازمان نظام پرستاری قزوین گفت و گویی ترتیب داده و از وی در خصوص مسایل و مطالبات جامعه پرستاری استان پرسیده است.

خبرنگاران. درخواست جامعه پرستاری از دولتمردان چیست و آیا قوانین تصویب شده در خصوص پرستاری به مرحله اجرا رسیده اند؟

با تشکر از خبرگزاری خبرنگاران که پیگیر مسائل جامعه فهیم پرستاری است ابتدا لازم می دانم شهادت پرستار مریم شرفخواه را به خانواده معزز ایشان، مردم عزیز استان و همه همکاران عزیزم که هشت ماه است در خط اول سلامت جانفشانی می نمایند تسلیت و خداقوت عرض کنم.

پرستاری دریای از مسائل است که فکر می کنم نمی توان تمامی این مسائل را در این فرصت کوتاه بازگو کرد.

پرستاران به جز برقراری عدالت و اجرای قوانین چیزی را نمی خواهند؛ بعضی مردم و مسوولان فکر می نمایند پرستاران زیاده خواه هستند ولی اینطور نیست.

قانون ارتقای بهره وری، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون مشاغل سخت و زیان آور قوانینی هستند که سال های سال از تصویب آنها می گذرد ولی متاسفانه هنوز به بهانه های واهی اجرایی نشده اند.

قانون ارتقای بهره وری در بیمارستان های دولتی در حال انجام است اما بخش هایی از آن به صورت سلیقه ای اجرا می شود. پرستاران هدفی به جز حفاظت از سلامت مردم ندارند.

تمامی این قوانین که در مجلس با بیشتریت آرا تصویب شده برای حفاظت از سلامت مردم و جامعه بوده است و باید برای اجرایی شدن آنها تدبیر شود.

قانون ارتقای بهره وری در فوریت های پزشکی بعد از 11 سال از تصویب و با وجود اینکه 2 سال از رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در خصوص آن می گذرد هنوز اجرایی نشده است و خیلی از همکاران با رای های قطعی که دارند معوقات خود را دریافت نکرده اند.

قانون تعرفه گذاری هم که 14 سال از تصویب آن می گذرد هنوز اجرایی نشده است.

خبرنگاران. آیا اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به نفع جامعه است؟

بله، اجرای این قانون هم به نفع جامعه، هم به نفع بیمه ها و هم به نحو ارایه دهنده خدمات است.

به عنوان مثال، دریافت نوار قلب که آن را پرستار انجام می دهد در سیستم به نام پزشک ثبت می شود و بیش از 40 هزار تومان بابت آن از بیمار یا بیمه هزینه دریافت می شود درصورتی که این مورد اگر با تعرفه پرستاری انجام شود هزینه آن حدود 12 هزار تومان است.

این اختلاف فاحش اقتصادی می تواند در تقویت اقتصاد خانواده ها و بیمه ها اثرگذار باشد و باید برای برطرف آن چاره ای اندیشیده شود.

متاسفانه هیچ اراده ای برای اجرای قوانین وجود ندارد و الگوبرداری وزارت بهداشت از کشورهای اروپایی و آمریکایی و کتاب کالیفرنیا فقط برای یک عده خاص است.

به عنوان مثال با اجرای طرح عظیم تحول سلامت در وزارت بهداشت، حدود هفت درصد جامعه درمان که پزشکان هستند برخوردار شده و 93 درصد که ارایه دهنده اصلی خدمت یعنی جامعه پرستاران هستند از هیچ جایگاهی برخوردار نشدند.

خبرنگاران. وجود انواع استخدام در میان پرستاران موجب اعتراض آنها شده است، نظر شما چیست؟

بله، وجود انواع استخدام های پرستاری وزارت بهداشت از شرکتی، قراردادی های تبصره 2، سه، چهار، پنج، پیمانی و رسمی موجب می شود 2 همکار که در یک بخش مشغول بوده و یک خدمت را ارایه می نمایند دریافتی های متفاوتی را داشته باشند و همین موضوع موجب نارضایتی آنها شود.

در خصوص شرکت طرف قرارداد وزارت بهداشت هم باید عرض کنیم طبق قوانین کشوری باید قراردادها با برگزاری مناقصه منعقد شود درحالیکه شرکت طرف قرارداد با وزارت بهداشت یک شرکت خصولتی بوده و در وزات بهداشت مستقر است.

این شرکت بدون برگزاری هیچ گونه مناقصه ای، بیش از 15 هزار پرستار را زیر مجموعه دارد و سوال ما از دولتمردان، مجلس و قوه قضاییه این است که وجود چنین شرکتی به چه معنی بوده و انعقاد قرارداد با آن برخلاف اصل چابک سازی دولت یا کاهش هزینه های دولتی است؟

به عنوان مثال دولت حدود 6 میلیون تومان را برای یک نیرو پرداخت می کند ولی شرکت طرف قرارداد با وزارت بهداشت، آن مبلغ را با تاخیر چندروزه یا چندماه در حدود چهار میلیون و 100 تومان به حساب نیروی پرستار واریز می کند و در این میان، مبلغ زیادی برای شرکت و یک رانت خیلی قوی برای بعضی از افراد ایجاد می شود.

خواهش می کنیم یکبار برای همواره تصمیم بگیریم این بودجه را مستقیم به نیروی عملیاتی پرداخت کنیم.

پرستاران شرکتی مسائل زیادی دارند و هنوز هم که هنوزه بر مبنای احکام سال 98 حقوق خود را آن هم با تاخیر بسیار زیاد دریافت می نمایند و امیدواریم این مشکل هرچه سریعتر حل شود.

خبرنگاران. مسائل این پرستاران بعد از کرونا مرتفع نشد؟

بعد از کرونا قراردادهای 89 روزه برای این عزیزان ثبت شد و قرارداد بعضی از آنها نیز به یکساله تبدیل شد ولی ما این را نمی پذیریم چون پرستاری یک شغل حاکمیتی است و این نوع استخدام از نظر خانه پرستار و سازمان نظام پرستاری مورد قبول نیست و باید این رویه اصلاح شود.

خبرنگاران. به تازگی اخبار زیادی در خصوص پرداختی پرستاران انعکاس یافت، آیا در عمل هم واقعیت داشت؟

بله، طی ماه های اخیر، مانور تبلیغاتی زیادی در خصوص پرداختی پرستاران و افزایش حقوق آنان در صدا و سیما، رسانه ها جراید و فضای مجازی شکل گرفت که خیلی بیشتر از واقعیت بود.

متاسفانه این فضاسازی رسانه ای، این توقع را در مردم ایجاد می کند که پرستاران افزایش حقوق داشته اند اما چرا خدمات ارایه نمی دهند و در واقع بین مردم و پرستاران ایجاد تنش و بحران می کند و باید اصلاح شود.

هم اینک کارانه پرستاران که با تاخیر هفت تا هشت ماهه پرداخت می شود از 100 هزار تا 600 هزار تومان است که اصلا مبلغ قابل توجهی نیست.

طبق مصاحبه های معاون پرستاری وزارت بهداشت، کارانه پرستاری باید بالای 800 هزار تومان در ماه باشد در حالیکه کارانه دریافتی بیشتر پرستاران زیر 300 هزار تومان است.

خبرنگاران. چه تعداد پرستار در استان قزوین مشغول خدمات دهی هستند؟

طبق ماده 16 قانون نظام پرستاری، واژه پرستار شامل پرستاران، بهیاران، یاری بهیاران، کاردان و کارشناس فوریت های پزشکی، هوشبری و اتاق عمل می شود و وقتی از کلمه پرستار استفاده می کنیم مجموع این عزیران مد نظر هستند.

با توجه به این تعریف در کل کشور بیش از 300 هزار پرستار و در قزوین حدود 2 هزار و 500 پرستار داریم که در 14 مرکز درمانی مشغول فعالیت هستند.

طبق آخرین آمار سازمان نظام پرستاری کشور 110 هزار نفر به صورت مستقیم در بخش های کرونا درگیر هستند که حدود 30 هزار نفر آنها به کرونا مبتلا شده و 51 نفر به درجه رفیع شهادت نایل شده اند.

در استان قزوین هم تا به امروز یک نفر از کادر درمان به نام مریم شرفخواه و یک کادر اداری شفای بیمارستان شهید شده اند.

خبرنگاران. آیا استان از نظر فوریت های پزشکی تجهیزات و نیروهای کافی را دارد؟

در این خصوص از مجموعه شهری فوق العاده گلایه مند هستیم؛ در شهر قزوین که پایتخت خوشنویسی است و نزدیک به تهران واقع شده است پنج پایگاه فوریت های پزشکی فعال است که از این تعداد دو پایگاه در داخل کانکس مستقر بوده و در شرایط خیلی بد ارایه خدمات می نمایند.

یکی از پایگاه ها در داخل یک اتاق و در داخل بیمارستان است که واقعا امکاناتی ندارد و دو پایگاه دیگر در حد ساختمان است.

درخواست داریم در تمام پروژه های ساختمانی که در سطح شهر احداث می شود در کنار پیوست های محیط زیست و بهداشت محیط، پیوست بهداشتی و درمانی نیز لحاظ شود.

چه اشکالی دارد وقتی یک مجتمع عظیم 800 واحدی یا برج تجاری میلیاردی احداث می شود یک سوییت مرکز بهداشتی درمانی نیز برای آن احداث شود تا مسائل بعدی را شاهد نباشیم.

یک پیشنهاد هم به مجموعه مدیریت شهری قزوین دارم، اینکه یکی از میادین یا خیابان های اصلی شهر را برای قدردانی از مدافعان سلامت، به نام شهیده پرستار مریم شرفخواه نامگذاری نمایند.

خبرنگاران. شیوع بیماری کرونا بر فشار کاری کادر درمان به ویژه پرستاران افزوده است، درخواست شما چیست؟

متاسفانه بعد از شیوع این بیماری، پرستاران استان به شدت تحت فشار قرار گرفته و فشار کاری زیادی را تحمل می نمایند.

هم اینک کمبود نیرو به شدت در مراکز درمانی استان احساس می شود چون استانداردهای پرستار به تخت ما بسیار پایین است.

امیدواریم دولت و مجلس در استخدام ها و جذب نیروی پرستاری همت مضاعف به خرج دهند تا از نارضایتی جامعه پرستاری و شکل گیری موج مهاجرت پرستاران به کشورهای دیگر جلوگیری شود.

از مردم عزیز نیز خواهش می کنیم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمایند و با استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از انتقال و گسترش ویروس جلوگیری نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1279

به "خبرنگاران برقراری عدالت و اجرای قوانین، خواسته پرستاران قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برقراری عدالت و اجرای قوانین، خواسته پرستاران قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید