راه هایی ساده جهت کاهش سریع کلسترول خون

به گزارش مجله جاودان، رژیم غذایی و بعلاوه اصلاح شیوه زندگی مؤثرترین راه جهت کاهش سطح کلسترول در بدن می باشد. با این حال، همراه با این کارها، فرد ممکن است گاهی اوقات جهت درمان این عارضه احتیاج به دارو داشته باشد.

راه هایی ساده جهت کاهش سریع کلسترول خون

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

رژیم غذایی و بعلاوه اصلاح شیوه زندگی مؤثرترین راه جهت کاهش سطح کلسترول در بدن می باشد. با این حال، همراه با این کارها، فرد ممکن است گاهی اوقات جهت درمان این عارضه احتیاج به دارو داشته باشد.

کلسترول نوعی از مولکول لیپید و یا استرول حیوانی است که جهت فراوری بعضی هورمونها، ویتامین D و اسیدهای صفراوی در مقادیر کم مورد احتیاج است. کلسترول جزء مهمی از غشاء سلول حیوانی است و عمدتاً در فرآورده های حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی یافت می گردد. کلسترول مازاد در شریانها رسوب نموده و عرضه اکسیژن و مواد مغذی به قلب را کاهش می دهد. این امر به اسم یکی از علل اصلی سکته مغزی و حمله قلبی در نظر گرفته می گردد.

چربی و کلسترولی که مصرف می کنیم به کبد رفته و در آنجا جهت فراوری لیپوپروتئین ها با پروتئین ها ترکیب می شوند. عمدتاً دو نوع لیپوپروتئین بنامهای لیپوپروتئین های کم چگال (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) وجود دارد. اینها کلسترول اصلی موجود در بدن ما بوده، که کلسترول LDL به اسم کلسترول بد خوانده می گردد، در حالی که کلسترول HDL تحت اسم کلسترول خوب نامیده می گردد.

سطح بالای کلسترول LDL است که با افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی در ارتباط می باشد. در حالت ایده آل، سطح کل کلسترول در خون باید کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر بوده و سطح کلسترول LDL بایستی کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر باشد. از سوی دیگر، سطح کلسترول HDL بیشتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر برای سلامت سیستم قلبی عروقی، سطحی خوب در نظر گرفته می گردد.

چگونه سطح کلسترول در بدن را کاهش دهیم

تغییر رژیم غذایی

مصرف بیش از حد چربی، خصوصاً چربی های اشباع شده می تواند سطح کلسترول در بدن را بالا برد. درست است که چربی ها برای سلامتی ما اهمیت دارند، و از این رو نبایستی آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنیم. اما چیزی که ما احتیاج داریم، تقلیل یا کاهش مصرف چربی های اشباع شده و جایگزینی آنها با چربی های سالمی مانند چربی های اشباع نشده با یک پیوند دوگانه یا مونو و چربی های اشباع نشده با چند پیونده دوگانه یا پلی است.

منابع مهم چربی های اشباع شده و کلسترول، محصولات لبنی مانند شیر کامل، کره، و پنیر، مارگارین، تخم مرغ، گوشت قرمز مانند گوشت گاو، و مواد غذایی ناسالم و به اصطلاح هله هوله را شامل می شوند. از سوی دیگر، مواد غذایی غنی از چربی های اشباع نشده شامل ماهی، آجیل یا مغزهایی مانند بادام، گردو، فندق و بادام زمینی، روغن زیتون و روغن کانولا می شوند.

بعلاوه مهم است که مقدار فیبر خوراکی را به جهت کاهش سطح کلسترول در بدن افزایش دهیم. بنابراین، مواد غذایی مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، و بلغور جو دوسر را در رژیم غذایی خود وارد سازید. فیبر می تواند به کاهش سطح کلسترول مجموع، و بعلاوه کلسترول LDL در خون یاری کند. نوشیدنی های خاصی مانند چای سبز بعلاوه می توانند یاری نموده سطح کلسترول LDL در بدن کاهش یابد.

تعیین شده است که مواد غذایی حاوی استرول های گیاهی و استانول هم می توانند در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر باشند. نمونه هایی از این مواد غذایی، برنج قهوه ای، گندم، آجیل و تخمه کدو حلوایی، و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، کلم بروکسل، و غیره را تشکیل می دهند. این روزها، شما بعلاوه می توانید محصولات غنی شده با استانول گیاهی و استرول را بیابید.

ورزش

فعالیت بدنی منظم می تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول کل یا مجموع و کلسترول LDL را کاهش دهد. بعلاوه می تواند به بالا بردن سطح کلسترول HDLکه برای سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی خوب می باشد، یاری کند. شما می توانید به طور فوق العاده ای از انجام تمرینات سبک تا میانهی مانند پیاده روی سریع، دویدن با سرعت میانه، شنا، و دوچرخه سواری بهره مند شوید.

دارو

اصلاح رژیم غذایی و فعالیت بدنی منظم بدون شک می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. اما این اقدامات مدتی به طول می انجامد تا نتایج دلخواه را ایجاد کنند. بنابراین چنانچه مقدار کلسترول خون شما بسیار بالا باشد به طوریکه قادر باشد خطر ابتلا به بیماری های تهدید کننده حیات را بالا ببرد، ممکن است به مصرف دارو احتیاج داشته باشید. پیش از مصرف هرگونه داروی کاهش دهنده کلسترول، هرگز از قلم نیاندازید که با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید. سعی کنید در خصوص عوارض جانبی احتمالی آنها آگاهی یافته و اطلاع یابید که چه اقدامات احتیاطی را در طول مصرف دارو بایستی اتخاذ نمایید.

بنابراین، ممکن است به یاری مضاعف دارو جهت کنترل سطح کلسترول همراه با اصلاح و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و شیوه زندگی خود احتیاج داشته باشید. کشیدن سیگار به اسم عامل مهمی که می تواند سطح کلسترول HDL را پایین آورد شناخته شده است، و در نتیجه خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بنابراین به منظور حفظ سلامتی سیگار را ترک نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1850

به "راه هایی ساده جهت کاهش سریع کلسترول خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی ساده جهت کاهش سریع کلسترول خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید