رتبه نخست ایران در بدترین میزان مصرف انرژی!

به گزارش مجله جاودان، درحالی که تمرکز کشورهای پیشرفته روی کاهش شدت مصرف انرژی است، این شاخص در ایران روندی رو به رشد به خود گرفته و در بین دیگر کشورها از نظر کاهش شدت مصرف انرژی در انتهای لیست واقع شده است.

رتبه نخست ایران در بدترین میزان مصرف انرژی!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، ایران بیش از 2.5 برابر میانگین مصرف جهانی انرژی مصرف می نماید. شاخص شدت مصرف انرژی ایران 0.63 درصد است و بعد از ایران، روسیه و عربستان سعودی به ترتیب با شاخص شدت انرژی 0.53 و 0.51 درصد بالاترین مقدار شاخص شدت انرژی را به خود اختصاص داده اند .

طبق آمار، مجموع میزان مصرف و تلفات، از عرضه سبقت گرفته و این موضوع می تواند در آینده ایران را به واردنماینده انرژی تبدیل کند .

پیش بینی ها نشان می دهد تا سال 2040 مصرف انرژی در جهان 48 درصد نسبت به میزان مصرف انرژی در سال 2012 افزایش خواهد یافت و کماکان آسیا در سال 2040 بیشترین مصرف نماینده انرژی است.در این میان بیش از 50 درصد از انرژی جهان در بخش صنعت استفاده خواهد شد.

ایران نهمین مصرف نماینده انرژی در جهان

طبق آخرین آمار، ایران نهمین مصرف نماینده انرژی در جهان شناخته شده و این مصرف انرژی معادل 3.4 میلیون بشکهنفت خام است.مطالعات نشان می دهد که مصرف انرژی در جهان در طی این سال ها دو برابر شده است .

در حال حاضر ایران، بزرگ ترین دارنده ذخایر هیدروکروبوری جهان (مجموع ذخایر نفت و گاز) به حساب می آید. مطابق آمار رسمی و تأیید شده مراجع معتبر بین المللی، ایران حدود 158 میلیارد بشکه نفت ( 9.3 درصد از کل منابع نفتی جهان) و حدود 33 هزار میلیارد مترمکعب گاز ( 18 درصد جهان) در اختیار دارد .

به طور کلی، 2.4 درصد انرژی کل جهان در ایران فراوری می گردد که در بین کشورهای جهان رده نهم از حیث فراوری انرژی را داراست. این فراوری انرژی معادل 3.6 میلیون بشکه نفت خام است. همچنین 1.8 درصد انرژی کل جهان در ایران مصرف می گردد که این میزان مصرف سبب شده که ایران در بین کشورهای جهانی صندلی نهم از نظر مصرف انرژی را داشته باشد .

صندلی ایران در حوزه شدت مصرف انرژی مناسب نیست

در این راستا، مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با تاکید بر اینکه صندلی ایران در حوزه شدت مصرف انرژی مناسب نیست به آنالیز عوامل این موضوع پرداخت و راهکارهایی را نیز ارائه کرد .

هادی مدقق در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه شدت مصرف انرژی مهم ترین شاخصی است که بر اساس آن صندلی کشورها در بحث بهره وری انرژی معین می گردد، اظهار کرد: منظور از شدت انرژی مقدار مصرف انرژی به فراوری ناخالص داخلی است. این شاخص بیانگر این است که به ازای فراوری به مقدار معینی از کالا و خدمات که بر حسب واحد پول معین می گردد چه مقدار انرژی مصرف می گردد. برای مثال در ازای فراوری یک تن سیمان چه مقدار برق و گاز مصرف می گردد. این موضوع یکی از شاخص های نشان دهنده بهره وری انرژی در یک کشور و یکی از شاخص های توسعه یافتگی انرژی است .

وی با بیان اینکه صندلی ایران در حوزه شدت مصرف انرژی مناسب نیست، گفت: ایران یا همواره در انتهای لیست واقع شده است یا در یکی مانده به آخر درحالی که شدت مصرف انرژی در کل جهان مخصوصا در کشورهای اروپایی رو به بهبود است. کشورهایی که بحث انرژی و بهره وری انرژی برایشان اهمیت دارد و منابع فسیلی ندارند روی بحث بهره وری کار می نمایند .

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با اشاره به وضعیت تجهیزات خانگی، مطرح نمود: رتبه انرژی تجهیزات خانگی در طول چند سال گذشته رو به بهبود بوده است. برای مثال رتبه انرژی یخچال ها در چند سال گذشته در بازار F یا G بوده اما درحال حاضر A یا A پلاس است. متاسفانه این روند در کشور منفی و شدت مصرف انرژی در ایران رو به افزایش است. درواقع به اندازه ای که مصرف انرژی زیاد می گردد فراوریناخالص داخلی زیاد نمی گردد .

عوامل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران

مدقق درمورد عوامل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران شرح داد: مهم ترین عامل قیمت پایین انرژی است که سبب می گردد به صورت ناخودآگاه صنایع انرژی بر با راندمان پایین در کشور زیاد شوند. از سوی دیگر بحث پرداخت یارانه های انرژی نیز در این اتفاق تاثیرگذار است. در این حوزه به دلیل نبود زیرساخت هدفمند سازی یارانه های انرژی محقق نشد و یارانه های انرژی به صورت عادلانه در بخش های مختلف برای بهره وری انرژی هزینه نشد .

وی با اشاره به وضعیت ساختمان سازی در کشور گفت: تقریبا بیش از 50 درصد انرژی کشور در بخش ساختمان چه در بخش خانگی، چه در بخش اداری، چه در بخش تجاری و چه در بخش صنعت مصرف می گردد. مقررات مبحث 19 که ابتدایی ترین بحث بهره وری انرژی در بخش ساختمان است بیش از 15 سال است که ابلاغ شده اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است و دغدغه اصلی وزارت راه و شهرسازی مبحث 19 نیست. در واقع پارامترهای مالی تا اندازه ای در بخش مسکن تاثیرگذار است که حوزه بهره وری انرژی در آن گم می گردد .

سایه پارامترهای مالی سر نحوه مصرف انرژی در ایران

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر ادامه داد: در حوزه تجهیزات خانگی اقدامات خوبی اجرا شده و تکنولوژی ما را بهره ور نموده است. لوازم مصرفی مانند یخچال، کولر، ماشین لباسشویی و... بهره ورتر شده و راندمان افزایش می یابد. با این حال در همین بخش به دلیل قیمت اولیه تجهیزات نسبت به هزینه طول عمر و هزینه انرژی که در طول یک سال مصرف می گردد انگیزه کافی برای مصرف نماینده ایجاد نمی نماید که تجهیز با راندمان بالا را انتخاب کند. درحالی که باید به دلیل کیفیت رتبه بالاتر انتخاب گردد اما قدرت خرید مردم در این انتخاب تاثیرگذار است. برای مثال کولرهای گازی با راندمان کمتر به خاطر قیمت پایین تر بیشتر خریدار دارد. قیمت پایین انرژی در اینجا هم مصرف نماینده را سوق می دهد به سمت اینکه تجهیز با راندمان پایین تر را بخرد .

مدقق در ادامه با بیان اینکه تلفات در شبکه های توزیع و انتقال یکی از دلایل پایین بودن بهره وری انرژی در کشور است، اظهار کرد: پایین بودن راندمان نیروگاه های برق نیز یکی از دلایل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران است. درحالی که اگر یارانه انرژی هدفمند توزیع گردد در همین شرایط هم امکان افزایش بهره وری انرژی وجود دارد .

قوانین برای اجرا نشدن!

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش بهره وری انرژی قوانین خوبی تصویب شده است، مطرح نمود: بر اساس ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری اگر بخش غیردولتی پروژه ای را انجام دهد که باعث گردد ذخیره انرژی انجام گردد میزان ذخیره انرژی را می تواند به سرمایه گذاری که پروژه را انجام داده است با در نظر دریافت قیمت واقعی انرژی پداخت کند

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر ادامه داد: درواقع ظرفیت خوبی برای استفاده از این ماده قانونی وجود دارد اما در اجرا هنوز جا برای کار زیاد است. هنوز شورای اقتصاد، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو در اجرا به صورت جدی به عنوان اولویت از این ظرفیت قانونی استفاده نکردند .

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 271

به "رتبه نخست ایران در بدترین میزان مصرف انرژی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه نخست ایران در بدترین میزان مصرف انرژی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید