رد کرونا بر زیبایی لبخند

به گزارش مجله جاودان، با گذشت بیش از 18 ماه از شروع همه گیری کرونا متأسفانه مردم هنوز مانند قبل از این دوران به صورت منظم به مطب های دندانپزشکی مراجعه نمی نمایند. با کنار گذاشته شدن مراجعات دوره ای دندانپزشکی، شاهد افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان به خونریزی لثه، بیماری های پریودنتال و آثار سوء دندان قروچه هستیم.

رد کرونا بر زیبایی لبخند

به گزارش خبرنگاران، روزنامه جام جم نوشت: حتما در مدتی که از شیوع کووید-19 گذشته است بارها شنیده اید که یکی از علائم رایج در میان مبتلایان این بیماری ازدست رفتن حس چشایی است؛ عارضه ای که ممکن است تا ماه ها پس از بهبودی و برطرف سایر علائم بیمار تداوم داشته باشد و حس خوب چشیدن مواد غذایی را از فرد دریغ کند. در کنار این علامت، خشکی دهان و ایجاد زخم های دهانی هم از دیگر عوارض مشاهده شده در میان بیماران کووید-19 به تعداد می رود. رخداد پرتکرار این عوارض در میان بیماران در کشورهای مختلف موجب شده است گروهی از محققان با آنالیز بیماران کووید-19 شرایط سلامت دهان این افراد را آنالیز نمایند و عوارض مختلفی که در دوران همه گیری موجب مسائل سلامت دهان افراد شده است مورد مطالعه قرار دهند.

گروهی از محققان با آنالیز اطلاعات منتشرشده در 180 مقاله علمی درخصوص علائم بهداشت دهان و دندان در نزدیک به 65 هزار بیمار مبتلا به کرونا در سراسر دنیا مشاهده نموده اند تقریبا از هر 10 بیمار مبتلا به کووید، چهار بیمار اختلال در چشایی یا از دست دادن کامل چشایی را تجربه می نمایند. علاوه بر این موضوع نزدیک به 43درصد مبتلایان با عارضه خشکی دهان روبه رو می شوند که آمار بسیار بالایی است.

اهمیت مراقبت دندان در دوران کرونا

دکتر ادموند هیولت، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا، که نتایج حاصل از این یافته ها را آنالیز نموده است، در این باره شرح می دهد: این نتایج نکته مهمی را یادآور می گردد که بیماران مبتلا به کووید-19 تا حدی که شرایط جسمی شان اجازه می دهد، باید بیش از پیش عادات بهداشت دهان و دندان سالم را در طول بیماری حفظ نمایند. خشکی دهان خطر پوسیدگی دندان را به اندازه قابل توجهی افزایش می دهد. بنابراین مسواک زدن دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن یک بار در روز، محدودکردن میان وعده ها و پرهیز از غذاها و نوشیدنی های شیرین برترین راه حفظ سلامت دهان و دندان آنهاست.

عوارض متفاوت چشایی ناشی از کرونا

در حال حاضر همان طور که اشاره شد بیشتر ما می دانیم از دست دادن بویایی و چشایی از علائم اصلی عفونت با ویروس سارس-کوو-2 به تعداد می رود اما نتایج مطالعات گروهی از محققان دانشگاه برازیلیا تغییراتی را در این دانسته ها به وجود آورد. بعضی افراد مبتلا به کرونا ممکن است دچار تضعیف حس چشایی (hypogueusia) شوند؛ حالتی که در آن فرد دچار اختلال حس چشایی مخدوش می گردد، یعنی همه چیز برایش مزه شیرین، ترش، تلخ یا فلزمانند (پاراچشایی یا Dysgeusia) می دهد. یا به صورت کامل چشایی خود را از دست می دهند (ناچشایی یا ageusia). به دلایلی که هنوز نامعین است، محققان مشاهده کردند این عوارض در بیماران اروپایی تا حدی شایع تر بوده و حدود نیمی از آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. در مقایسه در آمریکا یک سوم بیماران مبتلا و در آمریکای لاتین یک چهارم بیماران این علائم را گزارش نموده اند. این مطالعه بعلاوه نشان داده است بعضی بیماران مبتلا به کووید ضایعاتی را رو یا زیر زبان خود یا در امتداد لثه ها و کناره های دهان گزارش نموده اند.

اختلالات چشایی؛ عارضه بلندمدت

هیولت درباره عوارض دهانی گزارش شده در مبتلایان به کرونا شرح می دهد: این عوارض منحصر به کووید-19 نیست و از سوی دیگر همه افراد را درگیر نمی نماید. هنوز معین نیست چرا بعضی از افراد دچار مشکل دهانی می شوند؛ در حالی که بعضی دیگر این مشکل را ندارند اما در هر صورت حتی عفونت خفیف ممکن است تا حدی منجر به اختلال دهانی گردد.

وی اضافه نمود: از آنجا که هنوز معین نیست علائم دهانی تا چه زمانی ممکن است ادامه داشته باشد، به نظر می رسد باید آنها را عضوی از مجموعه علائم شناخته شده به اسم کووید طولانی در نظر گرفت.

این اصطلاح به بیمارانی اطلاق می گردد که ماه ها پس از بهبودی بسیاری از علائم اولیه خود همچنان درگیر مسائل و عوارض مربوط به بیماری کووید هستند.

از مسائل لثه تا دندان قروچه

دکتر شروین ملایم، متخصص لثه و جراح ایمپلنت و مدیر موسسه تحقیقات دهان در لس آنجلس، هم نظر موافقی در رابطه با معاینات دوره ای دهان و دندان دارد و توصیه می نماید افراد به هیچ اسم در این دوران از سلامت دهان و دندان خود غافل نشوند. وی می گوید: با وجود گذشت بیش از 18 ماه از شروع این همه گیری، متأسفانه مردم هنوز مانند قبل از این دوران به صورت منظم به مطب های دندانپزشکی مراجعه نمی نمایند.

ملایم شرح می دهد: با کنار گذاشته شدن مراجعات دوره ای دندانپزشکی، شاهد افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان به خونریزی لثه، بیماری های پریودنتال و آثار سوء دندان قروچه هستیم.

او خاطرنشان می نماید: آن چه باعث افزایش دندان قروچه در شب شده است، احتمالا استرس ثانویه ناشی از ترس ابتلا به کووید-19 است. این یعنی استرس ناشی از کرونا می تواند باعث ایجاد درد فک و بعلاوه ترک خوردگی و لب پر شدن دندان ها گردد.

ملایم در خاتمه تأکید می نماید چه در دوران همه گیری کرونا چه فارغ از همه گیری، مراقبت های دهان و دندان باید در اولویت قرار داده شوند.

مراقبت ها را به تعویق نیندازید

مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان از مسائلی است که در مدت عالم گیری کووید-19 به شدت افزایش یافته است زیرا بسیاری از بیماران چکاپ های معمول را به تعویق می اندازند.

دکتر ادموند هیولت، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا، در این باره می گوید: حتی کسانی که تحت تأثیر مسائل مربوط به کرونا و ابتلا به این بیماری قرار نگرفته اند باید به خاطر داشته باشند حفظ سلامت دهان و دندان کلید اصلی سلامت کلی است. به عبارت دیگر اجازه ندهید ترس از کرونا منجر به تعویق انداختن در دنبال کردن مسائل مربوط به مراقبت از دندان گردد.

وی می افزاید: بر اساس مطالعات اجرا شده ثابت شده مراجعه به دندانپزشک از نظر خطر ابتلا به کووید-19 بسیار ایمن است.

منبع: webmd.com

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1831

به "رد کرونا بر زیبایی لبخند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد کرونا بر زیبایی لبخند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید