رسیدن مرغ به 100 هزار تومان واقعیت دارد؟

به گزارش مجله جاودان، در هفته های اخیر قیمت مرغ بار دیگر فرایند تند صعودی به خود گرفته است، ادامه مسائل مرغداران موجب شده بعضی قیمت مرغ را برای آینده تا 100 هزار تومان پیش بینی نمایند. اما آیا باید منتظر قیمت نجومی برای مرغ بود؟

رسیدن مرغ به 100 هزار تومان واقعیت دارد؟

به گزارش ایلنا، یکی از اعضای اتاق بازرگانی پیش بینی نموده است، اگر شرایط کنونی در تامین نهاده های دامی ادامه پیدا کند، مرغ دست کم به کیلویی 80 تا 100 هزار تومان خواهد رسید. اما آیا این ادعا درست؟ آیا باید منتظر گرانی های کم سابقه در بازار این منبع پروتئینی بود؟

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور در پاسخ به این سوال، اظهار کرد: بستگی به سیاست کلی دولت آینده دارد که یارانه را به ابتدای زنجیره فراوری مرغ پرداخت کند یا تصمیم به پرداخت آن به حلقه نهایی بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت یارانه فراوری مرغ که همان ارز 4200 تومانی است را به اول زنجیره یعنی تجار برای واردات نهاده های دامی پرداخت می نماید، که سال ها تجربه نشان داده همیشه دچار انحراف شده و مسائل زیادی را ایجاد نموده است.

کمالی سروستانی با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران در تامین نهاده های یارانه ای یا همان دولتی دچار مشکل هستند، اضافه کرد: مرغداران بخشی از نهاده های دامی را از بازار آزاد تهیه می نمایند که هزینه تمام شده آن ها را به بالاتر از قیمت مصوب افزایش می دهد.

وی توضیح داد: از یک سو نهاده های دولتی به طور کامل به دست مرغداران نمی رسد و از سوی دیگر دولت قیمت دستوری را تحمیل می نماید، در این شرایط تماشا بی نظمی در بازار و نوسان در قیمت طبیعی است.

کمالی سروستانی درباره نتایج در پیش گرفتن پرداخت یارانه به انتهای زنجیره یعنی مصرف نماینده، گفت: اگر دولت تصمیم به حذف پرداخت یارانه به تجار بگیرد و آن را به مصرف نماینده پرداخت کند شرایط بازار طور دیگری رقم خواهد خورد.

وی اضافه کرد: در این شرایط بازار از قانون عرضه و تقاضا پیروی خواهد نمود و قیمت ها را اندازه عرضه و تقاضا معین می نماید.

کمالی سروستانی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت مرغداری کشور، اظهار کرد: این صنعت توان فراوری بسیار بالای دارد به نحوی علاوه بر تامین بازار داخلی امکان تامین بازار منطقه را هم دارد، با این ظرفیت در صورت پرداخت یارانه به انتهای زنجیره می توان انتظار بازار رقابتی بین فراورینمایندگان به نفع مصرف نمایندگان بود.

مشاور عالی وزارت هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور معتقد است؛ در صورت اجرای سیاست پرداخت یارانه به حلقه آخر زنجیره یعنی مصرف نماینده کمتر شاهد بازار پرنوسان و صعود قیمت ناگهانی خواهیم بود.

کمالی سروستانی بعلاوه معتقد است، حتی اگر سیاست اول ادامه یابد ادعای مرغ 100 هزار تومانی در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1775

به "رسیدن مرغ به 100 هزار تومان واقعیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدن مرغ به 100 هزار تومان واقعیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید