برطرف مسائل آبی سمیرم با تهیه طرح سیمای آب

به گزارش مجله جاودان، فرماندار سمیرم گفت: تهیه طرح سیمای آب این شهرستان بسیاری از مسائل و نیازهای آماری این بخش گسترده و حیاتی را مرتفع نموده است. به گزارش خبرنگاران، محمدرضا عسگریان در گفت وگو با خبرنگاران استان اصفهان در فرمانداری، اظهار کرد: شهرستان شناسنامه آب نداشت و به همین علت سیمای آب منطقه تهیه شده است.

برطرف مسائل آبی سمیرم با تهیه طرح سیمای آب

به گفته وی اقدام به تهیه این نقشه راه در مرحله اول باعث شد بسیاری از مسائل و آمار و ارقام منابع آب منطقه تهیه و در بخش های باغ، صنعت، زراعت، گردشگری و سایر بخش ها به تفکیک احتیاجسنجی گردد. وی اعلام نمود: در مرحله دوم احتیاجهای آبی سمیرم به شکل مجزا برای هر چهار بخش مرکزی، پادنا، وردشت و پادنازی بزرگ دسته بندی و اولویت سنجی شدند. فرماندار سمیرم با بیان این که امروز در سمیرم و اصفهان مشکل تخصیص آب وجود ندارد، تاکید نمود: با تهیه طرح سیمای آب امروز به راحتی نوع و مقدار احتیاجمان از آب منطقه ای را می دانیم و همین رویکرد آماری و فنی را درخشکسالی و ترسالی ها دنبال خواهیم کرد.

عسگریان به خروج بالای یک میلیارد متر مکعب آب از حوضه آب استان در سمیرم اشاره نمود و گفت: این شهرستان اولین حوضه بالادست کارون بزرگ محسوب می گردد و بخش عمده آب های جنوب و جنوب غرب سمیرم به سایر استان ها سرازیر است. فرماندار سمیرم همچنین گفت: مدیریت اداری و سازمانی دنا با محیط زیست استان همجوار است اما مسائل حفاظتی آن برعهده شهرستان سمیرم گذاشته شده است. نماینده ارشد دولت در سمیرم ادامه داد: مجزا شدن دو ضلع شمالی در سمیرم و جنوبی در سمت یاسوج موضوعی است که احتیاج به مطالعه دقیق و آسیب شناسی دارد چراکه قلل مرتفع و بی نظیر زاگرس و دنا ملی هستند و شمار زیادی گونه های خاص جانوری و گیاهی اختصاصی در دل خود دارند.

عسگریان گلخانه و توسعه این نوع کشت و همچنین اجرای طرح های آبخیزداری را 2 اولویت سمیرم ذکرکرد و گفت: ظرفیت های بسیار مناسبی در سمیرم مانند شهرستان همجوار آن یعنی دهاقان که دارای شهرک گلخانه ای بزرگ و شناخته شده ای است، وجود دارد. فرماندار سمیرم افزود: 50 طرح بهمبلغ 200 میلیارد تومان در هفته دولت سال جاری در سمیرم افتتاح شد که چند طرح آن کشت های گلخانه ای بود. به گفته وی تسهیلات بانکی با سود 6 درصد به متقاضیان احداث گلخانه در این خطه اعطا می گردد.

موضوع مهم دیگری که فرماندار سمیرم به آن اشاره نمود تعدد آمار گردشگران جان باخته در منطقه نمونه گردشگری آب ملخ در جنوب این شهرستان بود. عسگریان با بیان اینکه، همه نقاط و طبیعت سمیرم به نوعی جاذبه طبیعی و گردشگری هستند ادامه داد: آب ملخ منطقه ای خاص با طبیعتی بی نظیر است که خاص بودن آن در همین خطرناک بودن راستا و شیب تند و سخت تخت انتهایی است که گردشگران را به کام مرگ می کشاند. وی توضیح داد: سال گذشته محدوده تخت سلیمان بر روی رود آب ملخ فنس کشی شد اما حجم سیلاب به قدری زیاد بود که همه کارهای صورت گرفته و تاسیسات را با خود برده بود.

وی اعلام نمود: هرچند تابلوها و امکاناتی در این محدوده نصب شده بود اما ناکافی بودند و علاوه بر خود اداره میراث فرهنگی و گردشگری که اعتبار چندانی ندارد باید بخش خصوصی برای ورود به این منطقه نمونه گردشگری پای کار بیاید تا این مسائل به کلی برطرف شوند. فرماندار سمیرم سپس اشاره ای به موضوع سیب و صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول باغی داشت و گفت: اگر با یکی از تاجران اصلی میوه کشور که در سمیرم سردخانه دارد به توافق نهایی برسیم یک مجموعه 14 هزار تنی صنایع تبدیلی در کنار سردخانه بزرگ جنوب این شهر احداث خواهد شد. وی تاکید نمود: این شهرستان ظرفیت خوبی برای توسعه صنایع پاک آب بر دارد که به عنوان نمونه راه اندازی واحدهای پتروشیمی پاک در این بخش می توانند راهگشا و موثر باشند.

نیمه کاره ماندن جاده سلامت یا همان بلوار سلامتی در راستا منطقه نمونه گردشگری آبشار سمیرم موضوع دیگری بود که در این نشست خبری مطرح شد.

فرماندار سمیرم در این زمینه توضیح داد: متولی اجرا شهرداری سمیرم بوده و اعتبار از اداره راه و شهرسازی تزریق شد اما پیمانکار صلاحیت نداشت و از ادامه کارش جلوگیری شد. عسگریان با بیان این که اعتبار اولیه 5 میلیارد تومان بود اما 2میلیارد و 200 میلیون تومان آن در این طرح هزینه شد، ادامه داد: سال جاری اعتباری برای این طرح در نظر گرفته شده تا شهرداری بتواند یک مرحله از طرح جاده سلامت را به انتها برساند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 461

به "برطرف مسائل آبی سمیرم با تهیه طرح سیمای آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف مسائل آبی سمیرم با تهیه طرح سیمای آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید