ساخت سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا برای کنترل عفونت در بیمارستان ها

به گزارش مجله جاودان، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پیروز به طراحی و ساخت سامانه مکان یابی و هوشمندسازی بیمارستانی مبتنی بر اینترنت اشیا با قابلیت کاهش عفونت های بیمارستانی با نظارت دقیق بر بهداشت دست و افزایش دقت و سرعت پایش تماس یافتگان شدند.

ساخت سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا برای کنترل عفونت در بیمارستان ها

دکتر امیررضا مساحی خالقی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در این باره شرح داد: در این سامانه مجموعه ای از افراد و اشیاء درون بیمارستان توسط یکسری سنسورها در بستر مجموعه ای از شبکه ها به یکدیگر و اینترنت متصل می شوند و به یاری تکنولوژی RTLS یا (Real Time Location System) موقعیت مکانی اشخاص و اشیاء شناسایی و رفتار آن ها تحلیل می گردد. خروجی این سامانه توسط اپلیکیشن های موجود در تلفن های هوشمند، تبلت و کامپیوتر قابل آنالیز و مدیریت است.

وی ادامه داد: برخلاف سایر اپلیکیشن ها و سیستم های موجود، این سامانه بدون احتیاج به موبایل و در فضاهای سرپوشیده با استفاده از تکنولوژی RTLS و به وسیله سنسورهایی متصل به اشیاء و افراد، مکان یابی و ردیابی تماس افراد را به صورت اتوماتیک و هوشمند انجام می دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: مکانیسم عملکردی این سامانه در کاهش عفونت بیمارستانی به وسیله نظارت دقیق بر بهداشت دست (Hand Hygiene Compliance) و افزایش دقت و سرعت پایش تماس یافتگان (Contact Tracing) در محیط پوشیده است.

خالقی اعلام نمود: با این مکانیسم می توان به اطلاعات و داده هایی چون میزان رعایت بهداشت دست کارکنان، این که چه اشخاصی و به چه مدت با بیمار در یک اتاق حضور دارند (چه مدت فرد در معرض عامل بیماری زا بوده است)، کادر درمانی به چه مکان هایی رفت و آمد داشته اند و با چه تجهیزات پزشکی و بیماران عفونی در تماس بوده اند و بسیاری دیگر از اطلاعات دسترسی داشت.

وی، اجزای این سامانه را مبتنی بر سیستم ­های کامپیوتری دانست و گفت: سخت افزار، نرم افزار و خدمات اپلیکیشنی از اجزای این سامانه است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، افزایش راندمان کاری پرسنل به وسیله ارائه گزارش های جامع و تحلیلی بر اساس احتیاجهای مدیریتی را از فواید این سامانه برشمرد و اضافه نمود: از دیگر فواید این سامانه می توان به آگاهی دقیق و در لحظه از شرایط تجهیزات پزشکی و یافتن سریع آن ها، مدیریت بهینه تجهیزات موجود و کاهش هزینه های بیمارستانی برای خرید تجهیزات جدید و افزایش میزان رضایت مندی بیماران با کاهش تأخیر و زمان انتظار (صرفه جویی در زمان) اشاره نمود.

خالقی با بیان این که این سامانه حتی در موقعیت یابی افراد در حوادث و بلایای طبیعی و غیرمترقبه نظیر سیل، زلزله و آتش سوزی کاربرد دارد، اضافه نمود: این سامانه با قابلیت هایی که دارد، در پاندمی کرونا بسیار یاری نماینده است.

وی یادآور شد: با استفاده از این سامانه مدیریت در محیط بیمارستانی داده محور و بر اساس اطلاعات صحیح و دقیق می گردد.

دکتر امیررضا مساحی خالقی با همکاری دکتر مهدی کمال، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران توانسته اند در این شرکت برای طراحی و ساخت این محصول از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گواهی دانش بنیان را اخذ نمایند.،ایسنا

اخبار کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 1059

به "ساخت سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا برای کنترل عفونت در بیمارستان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا برای کنترل عفونت در بیمارستان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید