سد فولادی مجتمع ازنا ذوب می گردد؟

به گزارش مجله جاودان، سال 85 عملیات ساخت یکی از مهم ترین طرح های صنعتی در لرستان آغاز شد ولی مجوز اولیه آن سال 81 صادر گردیده است.

سد فولادی مجتمع ازنا ذوب می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا در این سال ها شرایط خوبی نداشته است و با گذشت بالغ بر 13 سال هنوز هم افتتاح نگردیده است.

بخشی از طولانی شدن ساخت این کارخانه به تحریم های ناجوانمردانه بازمی گردد که مانع ورود قطعات گردیده بود. از فصل پاییز دو سال گذشته عملیات نصب ماشین آلات این مجتمع شروع گردیده و وعده افتتاح آن از زبان مسئولان با زمان های مختلف شنیده گردیده است .

این واحد که یکی از مهم ترین طرح های استان در بخش صنعتی محسوب می گردد قرار است با ظرفیت فراوری سالیانه یک میلیون و 300هزار تن ورق در فاز نخست و سالانه 700هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت گردد.

ظرفیت فراوری مجتمع بیش از یک میلیون و 200 هزار تن در سال است

درباره آخرین وضعیت این پروژه، ضیایی مشاور طرح گفت: بیش از 3000 تن تجهیزات مکانیکال وارد کارخانه گردیده که تقریباً تمام آن نصب گردیده است.

وی ادامه داد: بیش از 2000 تن تجهیزات برق و موتورآلات خریداری و کامل وارد مجتمع گردیده و منتظریم که با تأمین اعتبار مابقی هم وارد گردد.

ضیایی درباره وجه تمایز این کارخانه اظهار کرد: در صورت بهره برداری می توانیم به درخواست متقاضی باکیفیت خیلی خوب انوع ورق را فراوری کنیم. فراوری ورق می تواند از یک تا 20 میلی متر باشد.

مشاور طرح یادآور شد: ظرفیت فراوری این مجتمع بیش از یک میلیون و 200 هزار تن در سال است.

پیشرفت فیزیکی 80 درصدی

سید مهدی نبیان، مدیر این مجتمع نیز گفت: مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا با حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت برای تکمیل است.

وی افزود: با توجه به وعده های مسئولان این پروژه تا یک سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

نبیان اضافه نمود: البته این مهم مستلزم مهیا کردن شرایط است که امیدواریم انجام گردد.

این صحبت ها در حالی مطرح گردیده که هر بار وعده افتتاح در آینده شنیده می گردد اما هنوز هیچ کدام محقق نگردیده و وعده جدید از راه می رسد.

150 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه احتیاج است

محمدرضا صفی خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این باره گفت: مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا مسائل و مسائل مهمی از جمله در بحث زیرساخت ها مثل آب، گاز، برق و... داشت که با پیگیری های زیاد آنها را حل نموده ایم.

وی با بیان اینکه چون پروژه چند سال تعطیل بود از نظر مبلغ ریالی افزایش قیمت داشته ایم، توضیح داد: برآوردی که گردیده برای تکمیل پروژه 150 میلیارد تومان احتیاج است که سرمایه گذار 50 میلیارد آن را پذیرفت و 100 میلیارد تومان هم به صورت تسهیلات توسط کنسرسیوم در بانک تزریق می گردد.

صفی خانی اضافه نمود: اگر اعتبار موردنظر مهیا گردد، سال آینده شاهد افتتاح فاز فولاد این مجتمع خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اعلام نمود: در صورت بهره برداری برای بیش از یک هزار نفر در این پروژه اشتغال ایجاد خواهد شد.

تسریع در پرداخت تسهیلات

مجید کیان پور، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس درخصوص آخرین وضعیت این پروژه به خبرنگاران گفت: مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه در حال حاضر فعال است . وی ادامه داد: این پروژه یک سری تسهیلات می خواهد که مابقی کار هم انجام گردد و مراحل اداری آن در گیر و دار بانکی بوده و استانداری پیگیر آن است . کیان پور تأکید کرد: باید موانع تسهیلات رفع گردد که بانک عامل امروز و فردا می نماید و جای تعجب دارد و امیدواریم در پرداخت تسهیلات تسریع گردد. نماینده مردم دورود و ازنا بیان نمود: اگر این کارخانه به بهره برداری برسد تأثیر بسیار زیادی در اشتغال دارد و می تواند اثربخش باشد.

به گزارش خبرنگاران، مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا می تواند نقش زیادی در بحث فراوری و اشتغال داشته باشد و انتظار می رود عزم مسئولان کشوری برای تکمیل پروژه بیش از پیش باشد و آخرین وعده تکمیل که سال 98 است، محقق گردد.

گزارش از: مهران مریدی، خبرنگار خبرنگاران، منطقه لرستان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 53

به "سد فولادی مجتمع ازنا ذوب می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد فولادی مجتمع ازنا ذوب می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید