سطح نشین اینسایت 100 روزه شد

به گزارش مجله جاودان، سطح نشین اینسایت (InSight) که اوایل آذر بر سطح مریخ فرود آمد چندی پیش صدمین روز حضور در مریخ را با تماشای غروب خورشید جشن گرفت.

سطح نشین اینسایت 100 روزه شد

اینسایت 15 اردیبهشت سال جاری به فضا پرتاب شد و پس از سفری حدودا شش ماهه پنجم آذر بر سطح مریخ فرود آمد. هدف اصلی این ماموریت آنالیز نواحی درونی سیاره سرخ منظومه شمسی است. اینسایت ساختار درونی و چگونگی شکل گیری سیاره مریخ را آنالیز خواهد نمود. اطلاعات این سطح نشین می تواند به درک بهتر دانشمندان از چگونگی تشکیل زمین نیز یاری کند.

این ماموریت 850 میلیون دلاری طبق برنامه به مدت حدود دو سال زمینی یا به عبارت دیگر کمی بیش از یک سال کامل مریخی در سیاره مریخ فعالیت خواهد نمود.

اینسایت در مریخ به دنبال چیست؟

آنالیز ساختار درونی مریخ به حل سوالات مهمی در خصوص دوران ابتدایی شکل گیری سیارات سنگی منظومه شمسی یاری خواهد نمود. یکی از اهداف اصلی اینسایت آنالیز شکل گیری و تکامل مریخ است. این سطح نشین برای رسیدن به این هدف اندازه هسته، مواد تشکیل دهنده آن و جامد یا مایع بودن آن را آنالیز خواهد نمود. علاوه بر این اینسایت پوسته و گوشه مریخ را نیز زیر نظر خواهد گرفت و کوشش خواهد نمود گرمای درونی مریخ را اندازه گیری کند.

یکی دیگر از اهداف علمی اینسایت مطالعه سطح فعالیت های تکتونیک در مریخ است. اینسایت برای رسیدن به این هدف از لرزه نگار استفاده و کوشش می نماید تا زلزله های مریخی (یا مریخ لرزه ها) را ثبت کند. علاوه بر این اینسایت کوشش خواهد نمود تا میزان برخورد شهاب سنگ ها با سطح مریخ را نیز اندازه گیری کند.

این فضاپیمای 360 کیلوگرمی در ماموریتش از سه ابزار علمی استفاده می نماید. سطح نشین اینسایت کوشش خواهد نمود تا با یاری دو عدد از ابزارهایش گرمای مریخ و لرزه های سیاره سرخ را اندازه گیری کند.

علاوه بر این اینسایت با یاری ابزار RISE به آنالیز جابه جایی قطب شمال مریخ بر اثر حرکت این سیاره در مدارش به دور خورشید خواهد پرداخت. این ابزار موقعیت دقیق مریخ نشین (و طبیعتا مریخ) را به زمین مخابره می نماید و دانشمندان می توانند با یاری این اطلاعات لغزش مریخ در مدارش را محاسبه نمایند. با آنالیز این موضوع می توان به اطلاعات ارزشمندی از اندازه هسته مریخ و جامد یا مایع بودن آن دست پیدا کرد.

کاوشگر جریان گرمایی دیگر ابزار سطح نشین اینسایت است که کوشش خواهد نمود تا جریان گرمایی در مریخ را اندازه گیری کند. برای رسیدن به این هدف کاوشگر گرمایی باید حدود پنج متر زیر سطح مریخ قرار بگیرد. سنسورهای زیادی در این ابزار قرار گرفته اند که اطلاعات گرمایی را اندازه گیری خواهند کرد. اگر اینسایت حفاری را طبق برنامه با موفقیت انجام دهد رکورد عمیق ترین حفاری در خاک مریخ را از آن خود خواهد نمود. هر چند که در ابتدای کار این ابزار به مانع برخورد کرد و باید دید آیا می تواند به هدف خود برسد یا نه. فعالیتی که البته به زمان زیادی احتیاج خواهد داشت.

هنوز زمان زیادی تا سرانجام ماموریت اینسایت باقی مانده و احتمالا این فضاپیما شگفتی های زیادی را از سیاره سرخ برای مان به ارمغان خواهد آورد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فعالیت اینسایت در سطح مریخ.

Credit: IPGP/Manchu/Bureau 21

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: javedandld.ir شناسه مطلب: 178

به "سطح نشین اینسایت 100 روزه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح نشین اینسایت 100 روزه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید